Matt Whyman
Bloedbroeders

Matt Whyman: Bloedbroeders
BEKLEMMEND EN REALISTISCH

Matt Whyman (1969) is een Engelse auteur, die zowel voor jongeren als voor volwassenen schrijft. In 1992 is Whyman afgestudeerd aan de universiteit van Easu Anglica’s, waar hij de opleiding Creatief Schrijven volgde. Hij publiceerde zijn eerste boek in 2003, maar dit boek (getiteld Superhuman) werd niet naar het Nederlands vertaald. Onder de titel Boys kills man verscheen zijn tweede boek in 2004 in Engeland. Dit werk werd wel vertaald als Bloedbroeders. Momenteel woont Whyman met zijn vrouw en vier kinderen in West Sussex, in Engeland.

Bloedbroeders is een beklemmend en realistisch verhaal over de twee vrienden Sonny en Alberto, die opgroeien in een Colombiaanse barrio, die wordt geteisterd door de plaatselijke drugskartels. Veel staat in het teken van El Fantasma, een persoon aan het hoofd van het kartel. Hoewel het hier een kinderboek betreft, schuwt Whyman het niet om de harde feiten op te sommen. Zo gaat het boek voornamelijk over zogenaamde cigaro’s, kindmoordenaars, die in ruil voor voetbalkaartjes het vuile werk voor de kartels opknappen, zodat de leiders niet aangepakt kunnen worden. Het verhaal volgt Sonny en Alberto, maar ook het door de cocaďnehandel geteisterde Medellín. De schrijfstijl maakt dat het verhaal goed wegleest en geen moment verveelt. De schrijver laat zien dat hij de details kent, maar gaat er niet altijd even diep op in, wat maar goed is ook. Schrijver Melvin Burgess noemt het boek ‘rauw, ijzingwekkend en prachtig geschreven’ en dat is geen woord teveel.

Bloedbroeders
Auteur: Matt Whyman
Oorspronkelijke titel: Boys kill man