Helen Vreeswijk
Loverboys

Helen Vreeswijk: Loverboys
OPPERVLAKKIG EN CLICHÉMATIG

In het dagelijks leven werkt Helen Vreeswijk (1961) bij de recherche, waar ze genoeg stof voor haar verhalen krijgt. Vanwege haar dyslexie had Vreeswijk het vroeger moeilijk op school. Toch begon ze verhaaltjes te schrijven en op jonge leeftijd wist ze al dat ze later schrijfster of politieagente wilde worden. Door haar werk bij de recherche is Vreeswijk betrokken geweest bij verschillende onderzoeken, waaronder de ontvoering van Toos van der Valk en de ontvoering en moord op Gerrit Jan Heijn (van Albert Heijn). Tevens kwam ze in contact met slachtoffers en daders van gedwongen prostitutie.

Loverboys is één van haar boeken en vertelt het verhaal van Lisa en Kelly, twee vriendinnen die al snel vallen voor de charmes van Mo, een knappe, spannende en mysterieuze jongeman. Mo overlaadt hen met dure cadeaus en maakt het hen naar de zin. Zo erg zelfs dat hij de twee steeds meer in zijn macht krijgt, tot ze van huis weglopen. Pas dan komen ze erachter dat Mo het helemaal niet zo goed met hen voorheeft en worden ze gedwongen om met mannen naar bed te gaan… Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld, waaronder uit dat van Lisa en Kelly, maar ook uit dat van Mo, de loverboy. Hoewel het thema bijzonder boeiend is, net als het verhaal, is de stijl helaas minder. Dialogen zijn oppervlakkig en iets teveel clichématig. De zinnen gaan soms vreemd en snel in elkaar over en doet geforceerd en niet geredigeerd aan. Zonde, want dat Vreeswijk in staat is een interessant en boeiend verhaal te vertellen, staat buiten kijf.

Loverboys
Auteur: Helen Vreeswijk
Uitgeverij Manteau Jeugd