Michelle Visser
Véronique

Michelle Visser: Véronique
TERECHTE VERONTWAARDIGING
Chrisje van Hoecke | www.ezzulia.nl

1882. De achttienjarige Véronique woont bij haar familie op landgoed Welestae bij Zutphen. Na zijn overlijden laat haar vader het landgoed in de rode cijfers achter, en de enige manier om een financieel debacle af te wenden is een gearrangeerd huwelijk met Pieter Meijer, zoon van een steenrijke maar volkse ondernemer, die met deze verbintenis hoopt te worden geaccepteerd door de Amsterdamse elite.

Véronique verhuist naar een prachtig pand aan de grachten van Amsterdam, een bruisende stad waar druk wordt gebouwd voor de Wereldtentoonstelling. Willem Meijer, journalist en de jongere broer van Pieter, confronteert haar met de keerzijde van al die welvaart: de armoede en de sociale wantoestanden in de sloppenwijken.

Door haar interesse in Willems werk raakt Véronique beïnvloed door bijzondere vrouwen als Aletta Jacobs. Dit tot ongenoegen van haar schoonvader, die zijn reputatie in de zakenwereld bedreigd ziet. Hij stuurt zijn beide zoons en Véronique naar Nederlands-Indië, waar Pieter een filiaal van Handelshuis Meijer zal leiden. Maar al snel brengen de spanningen in het huwelijk Véronique op een breekpunt. Zal ze een tegendraadse keuze durven maken, of schikt ze zich naar de conventies van haar tijd?

“Heb je zin om eens een historische roman te bespreken?”

Ik heb altijd zin om een goed boek te lezen en ik kan het toch niet laten om het te bespreken, maar bij het label “historische roman” aarzel ik even. Ik ben al een keer te vaak in die val gelopen en met een driestuiversscenario voor een mantel- en degenfilm of een kostuum”drama” opgescheept. Maar na even nadenken hap ik toch toe. Ik moet toch niet de kans op een goed boek mislopen alleen omdat ik me al eens bedonderd gevoeld heb, toch?
Het verhaal begint bij de eerste ontmoeting van Véronique met haar toekomstige schoonfamilie en al van bij het begin wordt de lezer doordrongen met de tijdsgeest van eind 19de eeuw. De kloof tussen de sociale klassen, maar ook tussen man en vrouw, tussen oude adel en nieuw geld komen uitgebreid aan bod.
Het is de periode dat de eerste vrouwen zich toegang verschaffen tot universitair onderwijs en voor zichzelf opkomen. De “goegemeente” fronst de wenkbrauwen en spreekt schande, maar ze laten zich niet langer monddood maken en opsluiten met een borduurwerkje. Zij zullen het startschot geven voor de bewustwording van vrouwen in alle lagen van de maatschappij.
Het is bovendien de periode van grote en kleine technische nieuwigheden. De karossen moeten stilaan plaats ruimen voor de paardentram en de trein. In de fabrieken doen stoommachines hun intrede. En de fotografie komt net op tijd om dat alles op de gevoelige glazen plaat vast te leggen.
De kranten berichten niet alleen over societyevenementen, economie en buitenlandse politiek. Hier en daar duiken jonge journalisten op die het oude maatschappelijke bestel niet meer zien zitten. De onderzoeksjournalistiek doet zijn intrede en biedt een forum aan verlichte geesten die de positie van arbeiders en vrouwen willen veranderd zien. Kinderarbeid en analfabetisme, gebrekkige hygiënische leefomstandigheden, medische zorg (of net het gebrek eraan bij de lagere klasse), uitbuiting in al zijn vormen: ze komen eindelijk zwart op wit te staan. De stemlozen krijgen eindelijk een stem.
Kortom: Véronique is geen mierzoete liefdesroman met veel smachten en zuchten, maar een tijdskritisch verhaal dat een goed beeld geeft van de periode vlak vóór de 20e eeuw. Regelmatig wordt het boek opgehangen aan historische feiten en figuren zoals de zusters Jacobs en het leven in de overzeese gebieden, waardoor het nog wint aan echtheid en toegankelijkheid.
Geen zakdoeken of tissues voor de lezerstranen dus, maar een flinke dosis terechte verontwaardiging over een maatschappij die nog niet zo lang achter ons ligt als we soms denken. Een maatschappij zoals die in sommige landen en culturen ook nog stevig aanwezig is.

Véronique
Auteur: Michelle Visser
Uitgeverij De Boekerij