Vidar Sundstøl
De doden

Vidar Sundstøl: Minnesota Trilogie # 2, De doden
EEN GROTE VERGISSING

De Noorse schrijver Vidar Sundstøl kreeg voor zijn eerste deel uit de Minnesota-trilogie, Land van dromen, de prijs voor beste misdaadroman in 2008. We roepen nog even in de herinnering: agent Lance Hansen ontdekt aan de oever van Lake Superior het lichaam van een vermoorde Noorse kanoër. Hoewel niet direct betrokken bij het onderzoek heeft Lance wel sterke verdenkingen en weet hij bijna zeker dat degene die uiteindelijk wordt gearresteerd niet de dader is.

Land van dromen laat dus nog een aantal vragen onbeantwoord en dat geeft Sundstøl de mogelijkheid om nu in het tweede deel van zijn drieluik, dat de titel De doden heeft meegekregen, wat te spelen met deze losse eindjes. Lance is samen met zijn broer Andy op hun jaarlijkse hertenjacht. Om en om drijven zij het wild voor zich uit om de ander de mogelijkheid te geven een hert te verschalken. Een risicovol tijdverdrijf waarbij normaal communicatie tussen beide jagers is door het gebruik van walkietalkies. Jammer genoeg is dit essentiële onderdeel van de uitrusting dit jaar onvindbaar en moeten beide broers vertrouwen op de werking van hun mobiele telefoon.

In het eerste boek van de trilogie vertelt Sundstøl het verhaal van de jonge Thormod. Volgens Lances familiale geschiedenis zwierf deze voorouder, net gearriveerd uit Noorwegen, zwaar gewond door een barre winternacht langs de oevers van het meer op zoek naar zijn familie. Die nacht verdween ook de Swamper Caribou, een indiaan van de lokale Objiway-stam, spoorloos.
In De doden krijgen we meer informatie over de donkere koude nacht waarin Thormod het pad kruist van Swamper Caribou. Een ontmoeting die niet zonder gevolgen blijft.

In een broeierige atmosfeer van de dichte bossen zijn de broers Hansen op zoek naar een prooi. Het gevoel dat de herten aan de oevers van Lake Superior niet de enige zijn die moeten vrezen voor hun leven bekruipt Lance alsmaar meer. Terwijl de ijsregen langzaam de bomen in glas verpakt, ijspegels zachtjes tingelend bewegen in de wind, begint Lance dwalend door het bos er steeds meer van overtuigd te raken dat hij een grote vergissing heeft begaan.

De verhaallijn over beide broers die samen op hertenjacht zijn wordt afgewisseld met het oude verhaal van Thormod en Swamper Caribou. De verhalen vloeien als een droom in elkaar over. Wie komt er uiteindelijk levend uit de bossen te voorschijn? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heeft Vidar Sundstøl een cliffhanger bedacht. Het definitieve antwoord blijft nog even uit tot later dit jaar wanneer het derde deel uit de trilogie verschijnt met als titel De raven.

De doden is weliswaar een essentieel onderdeel van de Minnesota-trilogie, maar blijft onvoldoende overeind als stand alone thriller. Hiervoor grijpt de schrijver te veel terug op gebeurtenissen uit het eerste deel. Aanbevolen wordt om eerst Land van dromen te lezen want, zoals Lance in dit boek te weten komt, De doden dromen niet. Laat vervolgens De raven maar uitvliegen.

De doden
Auteur: Vidar Sundstøl
Oorspronkelijke titel: De døde