Marlies Slegers
I Love Live

Marlies Slegers: I Love Liv
BRIDGET JONES VOOR PUBERMEISJES
Kristine Groenhart | www.ezzulia.nl

Een brugklasser die haar eigen leven ‘behoorlijk ingewikkeld’ vindt, zo vat Liv, de 12- -bijna 13- jarige hoofdpersoon uit dit nieuwe boek van Marlies Slegers, zichzelf samen. Met wiskundige modellen probeert Liv deze ingewikkeldheid te berekenen. Dat haar leven daarnaast ook behoorlijk chaotisch is blijkt uit alle kattenbelletjes, krabbels op Hyves, MSN-berichten, hotmails, youtube-filmpjes en vele, vele sms’jes op haar nep-Blackberry.

Dit prachtig vormgegeven (harde kaft met elastiek lint, geïllustreerd) boek is in de vorm van een dagboek gegoten maar bevat ook gewone dialogen. ‘Even terug naar gisteren’, schrijft Liv dagelijks in haar dagboek en zet vervolgens voor de lezer de dag van gisteren in een scène neer. De lijstjes op afgescheurde notitieblaadjes (de ‘gegevens van de dag’) gebruikt ze om haar eigen gedachten op een rijtje te zetten. Liv geeft af en toe zelf commentaar op haar leven dat uit een ‘puberbrein’ (ik denk een term van haar moeder?) ontsproten lijkt te zijn:

Maar ik dwaal weer af (puberbrein!), want ik heb veel te vertellen: de audities dus!

En ze maakt ook wel wat mee. Het is niet makkelijk om brugklasser te zijn (verkeerde schooltas, jeugdpuistjes, eerste zoen, eerste keer ongesteld, niet uitgenodigd worden op een feestje). Maar de lezer hoeft niet te wanhopen want er worden ‘zoenologie’ lessen gegeven: een cursus tongzoenen met wat niet te doen (je lippen helemaal optrekken) en wat wel te doen (beginnen met voorzichtig een kus te geven op iemands lippen). Verder leven we mee met de audities voor de opvoering van een moderne versie van Romeo en Julia, afspraakjes met de jongens Michael en Sem en uiteraard een meisje in de klas met de naam Jennifer dat alles lijkt te hebben wat zij niet heeft:

Jennifer komt uit een rijk gezin. Zo’n gezin dat gaat winkelen bij Abercrombie &Fitch. In New York (…) Jenn heeft 865 vrienden op Hyves. Zo’n typetje dus.

In het boek wordt er heel wat afgeklaagd tegen Liv’s BFF Katja, met het gebruik van heel wat grrrss…

Daarnaast heeft het boek een serieuze ondertoon. Het blijkt dat de vader van Liv niet alleen haar moeder maar ook zijn dochters in de steek heeft gelaten en natuurlijk worstelt Liv daarmee, ook al is ze dol op Lucas, de vriend van haar moeder die soms wel en soms niet bij hen woont. Liv stuurt haar echte vader vele e-mails. Hij antwoordt haar alleen als hij WIFI heeft, hij is namelijk op reis om op zoek te gaan naar zichzelf. Tenminste, dat denkt Liv. En wat is er toch met haar moeder aan de hand? Liv en haar zus Jazz maken zich ernstige zorgen. Het verhaal werkt naar een climax toe en heeft op het eind een geheel onverwachte wending.

Het boek leest zich alsof je er zelf bij bent, het is eigenlijk een soort Bridget Jones voor pubermeisjes. Maar ook al is I Love Liv bedoeld voor meisjes van 9-12 jaar, het is ook erg leuk voor alle pubermoeders. Ik heb er in ieder geval erg om gelachen en heb veel geleerd over het brein van meisjes in die leeftijd. Ik ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat met Liv!

Marlies Slegers (1965) is zelf moeder van drie pubers en weet zich daarom goed in te leven in het puberbrein. Ze heeft momenteel ook een boek voor ouders in de winkel liggen, Social Kids, over hoe je als ouders je kind beschermen kunt tegen het digitale geweld. Ze werkt nu aan een tweede deel van I Love Liv en tevens aan een Young Adultboek.

Op Facebook is Marlies ook erg actief. Voor haar lezers heeft ze een soort soundtrack bij het boek gemaakt: kijk hier.

I Love Liv
Auteur: Marlies Slegers