Hjorth Rosenfeldt
De discipel

Hjorth Rosenfeldt: De Bergmankronieken # 2, De discipel
ONWEERSTAANBARE ETTERBAK

Hjorth Rosenfeldt is een duo. Michael Hjorth is mede-eigenaar van een productiemaatschappij voor televisie, film en theater, Hans Rosenfeldt is acteur, toneelschrijver en presentator. Samen begonnen deze creatievelingen aan De Bergmankronieken. Een goedkope heruitgave van hun debuut Wat verborgen is ligt nu zusterlijk naast het tweede deel De discipel.
Het hoofdpersonage van De Bergmankronieken is psycholoog Sebastian Bergman. Lang geleden was hij briljant en succesvol. Hij gaf les aan de universiteit, was als profiler verbonden aan de Nationale Recherche en verzorgde als bestsellerauteur avondvullende lezingen. Tegenwoordig is hij misschien nog wel briljant, maar allesbehalve succesvol en sympathiek is hij nooit geweest. Hij gedroeg zich altijd al als een hufter, een hork, een eersteklas etterbak en dat werd met de jaren niet minder. Integendeel. Ondanks zijn verlopen uiterlijk strikt hij aan de lopende band vrouwen die hij voor het ontbijt ook weer verlaat. Hij is tegenwoordig dan wel af van zijn alcoholverslaving, maar die seksverslaving speelt hem nog steeds parten. Okee, er zijn verzachtende omstandigheden: hij vond zijn ware liefde, maar verloor haar en hun kind in een dramatische gebeurtenis. Elke nacht opnieuw herbeleeft hij dit feit en wordt hij verkrampt wakker. Zijn therapeut kent Bergmans verhaal, maar hij is dan ook de enige. Naar anderen toe is Sebastian gesloten als een oester.

In Wat verborgen is kwam Sebastian terug in contact met zijn vroegere werkomgeving, de Nationale Recherche. Hij waaide op een dag aan in het team van Torkel, Ursela, Vanja en Billy en zorgde daar meteen voor een hoop heisa. Ze zagen hem graag weer vertrekken. In De discipel beseft Sebastian dat hij zijn leven terug op de rit moet krijgen. Elke dag netjes gaan werken en proberen respect te verdienen, is een mooi begin. Met zijn manipulatief gedrag lukt hij erin een tweede keer vaste voet te krijgen in Torkels team. Nu kan dat team een goede profiler best gebruiken, want een seriemoordenaar waart door het land. Vrouwen worden in hun eigen huizen aangevallen, vernederd, verkracht en vermoord. De moorden gelijken heel erg op moorden die enkele jaren geleden door ene Edward Hinde werden gepleegd. Sebastian was degene die Hinde kliste en Hinde zit nog steeds veilig achter slot en grendel. Sebastian kan zich niet van het idee ontdoen dat het woord “veilig” daar niet op zijn plaats staat. Als hij een verband vindt tussen de dode vrouwen en zichzelf, lijkt het heel aannemelijk dat Hinde achter de moorden zit. Wat volgt is een wedren tegen de klok.

De discipel heeft als boek vele kwaliteiten. Het leest als een trein, is lekker spannend en wordt gedragen door de personages, die stuk voor stuk geloofwaardig zijn, ook al zijn sommigen karikaturaal. Hjorth Rosenfeldt zorgt voor veel spanningen tussen de personages die hierdoor groeien en andere posities t.o.v. elkaar gaan innemen. Het team van Torkel maakte doorheen de twee boeken al een flinke evolutie door, en het ziet ernaar uit dat die trend zich zal verder zetten. Sebastian Bergman zelf is een gouden vondst! Hij is ongelooflijk gemeen, soms geweldig grappig en af en toe erg klein en kwetsbaar. Er zit genoeg in De discipel dat je aan het denken zet, maar het boek is bovenal erg leuk om lezen. Dat de heren Hjorth en Rosenfeldt maar dapper verder schrijven! Op naar deel drie!

KAT- EN MUISSPEL

Het Zweedse schrijversduo Michael Hjorth en Hans Rosenfeldt schreven met De discipel het tweede deel van De Bergmankronieken. In de hoofdrol psycholoog en profiler Sebastian Bergman die gebukt gaat onder het verlies van zijn vrouw en jonge dochter die beiden om het leven kwamen bij de tsunami.

Torkel Höglund geeft leiding aan een team van de Nationale Recherche dat betrokken wordt bij een moordzaak die veel overeenkomsten vertoont met de modus operandi van seriemoordenaar Edward Hinde. Vier slachtoffers wist Hinde te maken voordat hij werd opgepakt met behulp van Sebastian Bergman. Slachtoffers gekleed in een ouderwets nachthemd, handen en voeten gebonden met nylonkousen, misbruikt en omgebracht. De nieuwe slachtoffers passen naadloos in het patroon van Hinde. Een patroon dat uitgebreid beschreven staat in het boek dat Bergman schreef over deze zaak. Is er sprake van een copycat of steekt Hinde zelf achter deze moorden? Voor Sebastian Bergman is het duidelijk en hij bedelt voor zichzelf weer een plek in het onderzoek van Torkel Höglund tot grote frustratie van rechercheur Vanja Lithner.

Lithner is een jonge ambitieuze politievrouw die contact zoekt met Hinde in de gevangenis waar de seriemoordenaar zijn dagen slijt. Tussen de manipulatieve moordenaar en de gedreven rechercheur begint een kat- en muisspel. Bergman ziet de relaties tussen de nieuwe slachtoffers en probeert Vanja weg te houden van Hinde. Vanzelfsprekend laat deze jonge vrouw zich niet de les lezen door de arrogante profiler waarmee ze zonder dat ze het weet een sterkere band heeft dan ze kan bevroeden.

Sebastian Bergman is ondanks zijn traumatische verlies geen sympathiek personage. Hij laat geen mogelijkheid onbenut om nieuwe vrouwen aan de haak te slaan die hij na gebruik weer meedogenloos afdankt. Zelfs een groepstherapie waaraan hij deelneemt ziet hij als een mogelijkheid om op verse prooi te jagen. In de tv-verfilming van de eerste twee boeken wordt de rol van Bergman meesterlijk vertolkt door de acteur Rolf Lassgård die al eerder te zien was als Wallander en als Gunvald Larsson in de serie Beck.

Net zoals Wat verborgen is is het vervolg van De Bergmankronieken vaardig geschreven door het duo dat diverse filmscenario’s op hun naam heeft staan. Zo schreef Hans Rosenfeldt onder andere het scenario voor de spannende tv-serie The Bridge. Er zijn wel wat puntjes van kritiek, zo laat de geloofwaardigheid van de gevangenisdirecteur te wensen over. Verder is een jonge vrouwelijk ambitieuze rechercheur op jacht naar een seriemoordenaar die zich laat besnuffelen door een andere psychopathische seriemoordenaar met Clarice Starling natuurlijk ook al eerder vertoond. Verdiepen van de personages, iets meer overlaten aan de fantasie van de lezer en de originaliteit van een serie als The Bridge zou van een derde deel een doorslaggevend succes kunnen maken.

De discipel
Auteur: Hjorth Rosenfeldt
Oorspronkelijke titel: Lärjungen