Rick Riordan
De Zee van Monsters

Rick Riordan: Percy Jackson en de OlympiŽrs # 2, De Zee van Monsters
NOG BETER DAN HET EERSTE DEEL

Eindelijk! De tweede vertaling van de jeugdboekenserie Percy Jackson en de OlympiŽrs is verschenen: De zee van monsters. In 2009 maakten we in De bliksemdief kennis met Percy Jackson die heldhaftige avonturen beleefde, losjes gebaseerd op de Griekse mythologie. In De zee van monsters bedelft Riordan ons opnieuw met een stortvloed aan spanning die de jonge lezer dit boek van 255 pagina’s in ťťn ruk uit laat lezen.

Kamp Halfbloed, het zomerkamp waar de kinderen van de Griekse goden hun zomer doorbrengen, is in gevaar als de boom van Thalia op geheimzinnige wijze vergiftigd raakt en de magische grenzen vervagen. Een grote horde monsters staat klaar op het kamp te overspoelen en Percy heeft maar een paar dagen om het kamp en alle halfgoden te redden. Met zijn vriendin Annabeth en de lompe maar ontroerende Tyson moet Percy talloze gevaren overwinnen, waaronder enkele woeste piraten, een ijdele tovenares en een halfblind monster. Zelfs Clarisse, de dochter van Ares, gooit roet in het eten.

Percy Jackson lijkt in vele opzichten op Harry Potter: hij heeft onvermoede krachten met de bijkomende verantwoordelijkheid, hij is dapper, heeft een wijze leraar, wordt geholpen door een slimme vriendin, stuntelige vrienden zorgen voor hilarische situaties en net als Harry trekt Percy ten strijde tegen kwade krachten. Het lijkt alsof Riordan de succesformule van J.K. Rowling klakkeloos heeft nagevolgd. Toch zijn er verschillen: Percy is een heethoofd, is van meerdere scholen afgetrapt en heeft allebei zijn ouders nog, hoewel hij zijn vader Poseidon pas in De bliksemdief voor het eerst ontmoet. En de wereld van de Griekse mythologie is een heel andere dan die van Zweinstein. Riordan laat jonge lezers kennismaken met een leerzame mythologische wereld zonder belerend te worden.

Ik ben het eens met de meeste Amerikaanse recensenten: dit vervolg is nog beter dan het eerste deel van de serie. De personages verdiepen zich, het gevaar wordt dreigender en de humor is even sterk. De zee van monsters eindigt met een mysterieuze cliffhanger die ons reikhalzend doet uitzien naar de vertaling van The Titan’s Curse, het derde deel uit de serie.

De zee van monsters
Auteur: Rick Riordan
Oorspronkelijke titel: The Sea of Monsters