Annabel Pitcher
Mijn zus woont op de
schoorsteenmantel

Annabel Pitcher: Mijn zus woont op de schoorsteenmantel
EEN GROTE BELOFTE VOOR DE TOEKOMST

Op 14 februari 2011 wordt Mijn zus woont op de schoorsteenmantel, geschreven door Annabel Pitcher, uitgebracht. Het verhaal draait om de tien jaar oude Jamie, die niet meer heeft gehuild sinds zijn oudere zus Rose om het leven kwam bij een terroristische aanslag. Iedereen heeft gehuild. Jasmine, de tweelingzus van Rose, heeft gehuild, zijn moeder huilde, zijn vader huilt nog steeds, maar Jamie niet. Natuurlijk zei iedereen dat de tijd alle wonden heelt, maar Jamie heeft inmiddels, vijf jaar na dato, ondervonden dat dit slechts een van leugens is die volwassen elkaar vertellen in vervelende situaties. Het is niet beter geworden, het is alleen maar slechter geworden: zijn vader is alcoholist, zijn moeder is met de noorderzon vertrokken, zijn zus Jasmine zet zich af tegen de wereld en zichzelf en Jamie bevindt zich als het ware in het oog van de orkaan: vol van vragen die niemand voor hem kan beantwoorden, alleen hijzelf.

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is het hartverscheurende verhaal verteld vanuit het perspectief van een kind dat probeert te begrijpen waarom zijn familie uit elkaar is getrokken. Het is het verhaal van een jongetjes dat zijn eigen identiteit probeert te vinden tussen alle emoties en gebeurtenissen die er om hem heen plaatsvinden. Schijnbaar onzichtbaar beweegt hij zich door de wereld en de enige die hem wel echt ziet is zijn schoolvriendinnetje Sunya van Pakistaanse afkomst. Een moslima, dus eigenlijk de vijand, in de ogen van zijn vader.

Pitcher begint haar verhaal al meteen met een goede openingszin, waardoor de lezer direct in het verhaal wordt getrokken. De nieuwsgierigheid van de lezer wordt geprikkeld. De nuchtere en directe schrijfstijl, die Pitcher gedurende het hele verhaal vasthoudt, draagt hiertoe bij. Het komt echt en oprecht over. Jamie ontwikkelt zich tot een driedimensionaal karakter en iedereen die zich in zijn wereld begeeft zal geraakt worden door zijn manier van doen en de gedachten die hij hierbij heeft. Mijn zus woont op de schoorsteenmantel heeft alle kenmerken van een goed verhaal: spanning, verdriet, humor en de worsteling die de personages doormaken.
Het grote talent van Pitcher schuilt echter in het schrijven van scènes die zo levensecht zijn, dat het moeilijk is om je tranen binnen te houden. Een voorbeeld hiervan is de dood van Jamie’s kat Roger, een breekpunt in het verhaal, de personages, maar eveneens een breekpunt in de lezer.

Jamie’s verhaal is een verhaal dat je raakt, niet door de romantiek die zich door de pagina’s heen afspeelt, of een afschuwelijk drama dat tot in de details wordt uitgespeld, nee, je wordt geraakt door de puurheid waarin iets wordt neergezet, de directheid binnen het kader, het verhaal achter het initiële drama. Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is zo’n verhaal en het is daarmee dan ook een directe aanrader voor zowel jong en oud en absoluut een boek dat nog lang blijft nazingen in het hoofd van de lezer. Met thema’s als: afscheid, eenzaamheid, verwarring, verdriet en volwassen worden, stijgt Mijn zus woont op de schoorsteenmantel boven zichzelf uit en is het duidelijk dat Annabel Pitcher een grote belofte voor de toekomst is.

Kijk hier voor het artikel van Natasza Tardio over de aankoop, het ontstaan en de publicatie van Mijn zus woont op de schoorsteenmantel.

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel
Auteur: Annabel Pitcher