Eva Noorlander
In Dubio

Eva Noorlander: In Dubio
IN DUBIO: DOORLEZEN OF AFHAKEN

Geen foto's, geen interviews - ook niet telefonisch - en vooral geen optredens in het openbaar. Ben je uitgever, dan word je er niet vrolijk van als jouw auteur zulke eisen stelt. Maar Eva Noorlander wil uitdrukkelijk slechts per e-mail meewerken aan de publiciteit rond haar thrillerdebuut In Dubio.

Noorlander zegt er dan ook alle reden toe te hebben. Zij is in een vorig leven - onder een andere naam uiteraard - undercoveragente geweest in Nederland. Het was allemaal 'top secret' en bovendien niet ongevaarlijk. Maar na een paar opdrachten besloot ze dat het welletjes was en verhuisde ze naar de Verenigde Staten. Niets wat Eva Noorlander - of hoe ze ook in het echt moge heten - beweert, is verifieerbaar. Maar haar cv blijkt inmiddels spannend genoeg te zijn voor enkele media om haar per mail te interviewen. De vraag of haar eerste thriller ook de kwalificatie 'spannend genoeg' verdient, moet helaas ontkennend worden beantwoord.

Noorlander schrijft over Joyce Hamel, een undercoveragente die na een traumatisch verlopen operatie door haar meerderen op een rustige en aanvankelijk makkelijk ogende zaak wordt gezet. Zij moet aanpappen met ene Thomas, wiens vrouw spoorloos is verdwenen. Hij zegt dat ze met de noorderzon is verdwenen, de politie vermoedt dat hij haar heeft vermoord. Joyce moet het vertrouwen zien te winnen van Thomas en zodoende meer - belastende - informatie boven tafel krijgen. Het klikt razendsnel tussen die twee. Wat heet, Joyce wordt tot over haar undercoveroren verliefd op Thomas. Voor haar staat na verloop van tijd vast dat Thomas zo onschuldig is als wat. Maar als de beste vriendin van Thomas ook in nevelen lijkt opgelost, begint ze toch te twijfelen aan de oprechtheid van haar charismatische minnaar.

De titel van het boek is raak getroffen. Je staat constant in dubio: lezen we verder of haken we af? Noorlanders stijl is namelijk geen stimulans om door te ploegen. Er is weinig 'literairs' aan deze 'thriller'. In Dubio voldoet eerder aan de maatstaven voor een roman uit de Bouquetreeks. Hoofdpersoon Joyce Hamel is zo'n neurotisch tiepje, dat je begint te hopen dat er in het echte undercoverkorps niet zulke kribbige exemplaren rondlopen.

Noorlander zadelt de lezer op met een dun verhaaltje, waarin ze vergeet losse eindjes aan elkaar te knopen. Ook verzuimt ze de lezer op een verrassende manier op het verkeerde been te zetten. Of het moet die ene keer zijn dat een landrover een diepe vaart in rijdt, daar later uitgetakeld wordt en - toch duidelijk kapot - vrolijk verder tuft.

Als ik Noorlanders uitgever was, zou ik twijfelen of ik haar volgende thriller wel op de markt zou brengen. Inderdaad, in dubio.

Eva Noorlander: In Dubio
EEN SOORT VAN BASIC INSTINCT

In In dubio moet Joyce Hamel, undercoveragente, van haar leidinggevende, na een traumatisch verlopen operatie, het wat rustiger aan doen. Ze krijgt een simpel klusje, contact leggen met een man wiens vrouw sinds enkele weken wordt vermist. Deze man, Thomas, beweert echter dat zijn vrouw hem verlaten heeft en met de noorderzon is vertrokken. Maar is dat wel zo, heeft hij haar misschien  niet vermoord? Aan Joyce de taak om te bewijzen dat hij meer weet dan hij los wil laten. Echter hoe objectief kun je als agente zijn als je als een blok valt voor de charmes van de man die je moet “coveren”. En wat als nu ook nog een vriendin van zijn vermiste vrouw spoorloos verdwijnt? Joyce Hamel staat continu in dubio.

De onder pseudoniem schrijvende misdaadauteur Eva Noorlander heeft in het verleden zelf undercover operaties uitgevoerd. Veel meer over deze debuterende auteur is niet bekend. Echter haar uitgever laat op de flaptekst wel weten dat Eva Noorlander in Amerika woont. Verder blijft haar identiteit geheim. Door haar eigen ervaringen, je vraagt je af of het boek autobiografisch is, weet Eva Noorlander een sfeer in haar boeken te creŽren welke geloofwaardig zijn. Het boek leest heerlijk weg. Elk hoofdstuk heeft een teaser en doet verlangen naar het volgende. Tevens kan gezegd worden dat Eva Noorlanders heerlijke schrijfstijl vergelijkbaar is met de Nederlandstalige vrouwelijke misdaadauteurs van uitgeverij Anthos, dat maakt dat de auteur een potentiŽle aanwinst is voor het genre.

Joyce Hamel wordt door de auteur sterk neergezet en het boek In dubio is geschreven in de vorm van conversaties, wat het lezen vergemakkelijkt. Het verhaal is niet super spannend maar moet het hebben van de onderliggende spanning en is het meest te vergelijken met een soort van Basic Instinct, echter dan omgekeerd.

In Dubio
Auteur: Eva Noorlander
Uitgeverij Lebowski