Håkan Nesser
Carambole

Håkan Nesser: Inspecteur van Veeteren # 7, Carambole
HOE NU VERDER?

“Je rolt over een effen, groen laken tussen een heleboel andere ballen. De snelheid en richting liggen vast, maar toch kun je van tevoren niet berekenen wat er zal gebeuren…”

Carambole is het zevende boek uit de reeks van tien die de Zweedse auteur Håkan Nesser over commissaris Van Veeteren heeft geschreven.

Onder invloed van alcohol en met angst als raadgever besluit Pieter Clausen door te rijden nadat zijn rode Audi in een donkere nacht een op de weg lopende jongeman heeft geraakt. Een misdaad waarmee Clausen denkt weg te komen totdat hij een briefje ontvangt van ‘Een vriend’. Een getuige van deze hit-and-run wil zijn stilzwijgen omzetten in geld en Clausen zal moeten betalen. Bij de financiële transactie valt een tweede dode. Neergeslagen en achtergelaten op de parkeerplaats van een afgelegen restaurant.

Het rechercheteam van commissaris Reinhart uit Maardam begint met het onderzoek waarbij het doodgeslagen slachtoffer de zoon van Van Veeteren blijkt te zijn. De inmiddels gepensioneerde Van Veeteren kan zich niet buiten het onderzoek houden. Clausen waant zich inmiddels veilig.

Het onderzoek lijkt muurvast te zitten tot de politie het lichaam vindt van de verpleegkundige Vera Miller. Ook zij is doodgeslagen en hierbij zijn er duidelijke overeenkomsten met de dood van Erich van Veeteren. De slechtste jager van Europa, rechercheur Rooth, ontvouwt het stethoscoopsyndroom als hypothese en Van Veeteren geeft nog een beslissend duwtje in de juiste richting.

In de boeken van Nesser draait het niet zo zeer om ‘wie heeft wat gedaan’. Voor de lezer is het meer dan duidelijk wie de dader is en welke overwegingen hij maakt bij de totstandkoming van zijn keuzes. Voor Nesser geen dolgedraaide psychopaten die het ene slachtoffer na het andere maken, maar meer een alledaagse situatie die steeds meer begint te lijken op lopen door een moeras. Er zijn al een aantal stappen gezet en misschien waren dat niet de meest verstandige stappen maar hoe nu verder…

Carambole is een sterk boek uit een inmiddels boeiende serie. Binnenkort zal het volgende deel De dode op het strand verschijnen, met inspecteur Ewa Moreno in de hoofdrol.

Carambole
Auteur: Håkan Nesser