Håkan Nesser
Een heel ander verhaal

Håkan Nesser: Een heel ander verhaal
TAALKUNDIGE BALSEM

Het ging goed met onze lieve heer, hij stond een comfortabel aantal punten boven de bestaansstreep die was afgesproken met Gunnar Barbarotti. Met inspecteur Barbarotti ging het ook prima, de verhouding met zijn drie kinderen was na de scheiding in rustiger vaarwater gekomen. Hij had een beginnende relatie aangeknoopt met verloskundige Marianne en stond op het punt om af te reizen naar het zonovergoten Gotland om te genieten van een welverdiende vakantie. Voor zijn vertrek pakte hij op het laatste moment nog een stapeltje brieven van de praatgrage postbode aan om deze in zijn reistas te stoppen.

Eenmaal aangekomen op Gotland vindt Barbarotti een rustig moment waarop hij weer aan de post denkt. Twee rekeningen en een briefje: “Ik ga Erik Bergman doden. Ben benieuwd of je me kunt tegenhouden.” Barbarotti laat zich door Marianne overtuigen om het bericht serieus te nemen en belt met het bureau in Kymlinge. Hij legt het probleem bij zijn collega Eva Backman die op zoek gaat naar Erik Bergman waarvan er vijf blijken te bestaan, alleen in Kymlinge al.
Wanneer Eva Backman weer contact zoekt met Gunnar dan weet hij dat het slecht nieuws is. Er is een Erik Bergman dood aangetroffen op een hardlooppad. Neergestoken. Voor Barbarotti is het duidelijk dat hij het paradijs op Gotland moet verlaten.

Wat Barbarotti nog niet weet is dat Erik Bergman vijf jaar eerder kennis heeft gemaakt met een tweetal bevriende stellen die hun vakantie vieren in Bretagne. Samen brengen ze tijd door en maken ze op een zomerse dag aan het strand kennis met Troaë. Een spring-in-het-veld van twaalf lentes. De vakantieperiode wordt geanalyseerd, op papier gezet en vijf later aangevuld met nieuwe inzichten zoals de stelling: “Daden moeten consequenties hebben, anders ontspoort de schepping.”
Wat is er gebeurd in Bretagne dat zijn schaduw vooruit werpt naar het Kymlinge van politieman Barbarotti en waarom wordt juist hij door de dader betrokken?

Håkan Nesser schreef met Een heel ander verhaal het vervolg op Een man zonder hond, een boek dat een roman had moeten worden. Een vastgelopen verhaal over een familiedrama dat werd vlot getrokken door de komst van inspecteur Barbarotti. Het tweede deel is direct vormgegeven als misdaadroman en laat een zoektocht zien waar de speurder steeds achter de feiten aanloopt. De charme van beide boeken is dat de politieman Barbarotti geen alleskunner is, maar een alledaagse man gevormd door voorspoed maar ook tegenslagen. Hij baant zijn eigen weg door het leven hierbij een handje geholpen door de samenwerking met een hogere macht. Nesser weet als geen ander zijn personages vorm te geven en te verdiepen. In dit boek neemt hij daar ook ruim de tijd voor en voor de thrill-seekers zal dat beslist teveel van het goede zijn. Voor de liefhebbers is het echter, in de woorden van de voormalige leraar Nesser, een dun laagje taalkundige balsem over een zwerende werkelijkheid en daarmee wordt dit boek een heel ander verhaal.

Een heel ander verhaal
Auteur: Håkan Nesser
Oorspronkelijke titel: En helt annan historia