Jo NesbÝ
Dr. Proktors Schetenpoeder

Jo NesbÝ: Dr. Proktors Schetenpoeder
TOT DE RAND VOL MET ZEER LEUKE HUMOR

Het eerste jeugdboek van de Noorse thrillerauteur Jo NesbÝ is tevens het eerste deel in een serie over de uitvinder Dr. Proktor, woonachtig aan de Kanonweg in de vesting Akershus in Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Niet geheel toevallig ook de straat waar Lise woont en waar in het begin van het verhaal ook de zeer kleine Bulle met zijn moeder en zus naartoe zijn verhuisd. En waar in een grote villa met drie garages onder aan de straat de vervelende tweeling Truls en Trym Thrane wonen, wiens vader rijk is geworden met de door hem gestolen uitvinding van een heel hard, heel mysterieus en geheim materiaal dat onder andere werd gebruikt in gevangenisdeuren.

Lise en de vrolijke en flink van de tongriem gesneden Bulle raken al snel bevriend met Dr. Proktor en zijn er getuige van als hij een geweldige uitvinding doet: Dr. Proktors schetenpoeder. Een poeder zonder smaak dat ervoor zorgt dat iedereen keiharde en totaal reukloze scheten kan laten. Bulle denk dat hij wel een aantal zeer bruikbare toepassingen voor het poeder kan bedenken en wordt dan ook meteen de geautoriseerde schetenpoederassistent van Dr. Proktor. Na wat extra werk lukt het om een nog krachtiger poeder te maken dat echter zo sterk is dat het Dr. Proktors Schetenautpoeder genoemd moet worden, aangezien het je als een raket de lucht in kan schieten.

Dr. Proktors schetenpoeder is een wel heel erg geslaagd jeugdboek geworden. Het zit tot de rand vol met zeer leuke humor, prachtige zinnen en dolkomische avonturen. Vooral de praatgrage Bulle steelt continu de show met schitterende verhalen, verzinsels en ideeŽn. En het boek bevat ook nog eens verschillende verhaallijnen, opwindende situaties, harde scheten, iets minder harde scheten en soms zelfs helemaal niet zulke harde scheten. En dat is alleen nog maar wat er boven de grond gebeurt, want in het riool onder de stad is het ook niet pluis. Om nog maar te zwijgen van de vader van Truls en Trym Thrane. Complimenten ook voor de enorm leuke illustraties van Georgien Overwater die een extra dimensie geven aan het verhaal en de verschillende personages.

Dr. Proktors schetenpoeder is nog leuker dan de titel al doet vermoeden. En het is daarom goed nieuws dat onlangs ook deel drie in de serie bij uitgeverij Lemniscaat is verschenen. Dr. Proktor, Bulle en Lise gaan nog veel meer avonturen beleven en Jo NesbÝ heeft eens te meer bewezen een uitmuntende auteur te zijn. Niet alleen met zijn thrillers voor volwassenen maar zeker ook met zijn jeugdboeken. Neem allemaal maar een theelepeltje schetenpoeder en toeter een Grote, Bijna Wereldberoemde Koningssaluut. Deze keer niet voor de koning van Noorwegen, maar voor de auteur van dit gedenkwaardige boek.

Dr. Proktors Schetenpoeder
Auteur: Jo NesbÝ
Oorspronkelijke titel: Doktor Proktors Prompepulver