Ineke Mahieu
De jongen met de vulpen

Ineke Mahieu: De jongen met de vulpen
KINDERARBEID

Het leven is niet makkelijk voor de elfjarige Pijke Slim, die samen met zijn moeder Famke en stiefvader Peer rond 1874 in een klein huisje woont op het platteland. Met het boerenwerk kunnen ze met moeite het hoofd boven water houden en veel tijd om naar school te gaan is er niet voor de leergierige Pijke. Als zijn moeder overlijdt aan tuberculose, in de volksmond tering genoemd, vertrekt de jongen naar Den Haag. Met als enige herinnering zijn moeders vulpen en haar woorden dat hij kon lezen en schrijven en in staat moest zijn om ooit een goed bestaan voor zichzelf op te bouwen. De belofte van zijn stiefvader dat hij in Den Haag in de leer kan gaan bij een rijke professor blijkt echter een leugen en Pijke wordt gedwongen om aan het werk te gaan bij sigarenmakerij Emmerdeur. Zonder enige betaling, aangezien hij als sigarendraaier de drank- en gokschulden van zijn stiefvader moet aflossen. Eenmaal in Den Haag raakt Pijke bevriend met de broertjes Wouter en Isaak die ook werken voor de sigarenmaker.

Het leven is hard voor heel veel kinderen aan het eind van de negentiende eeuw. Heb je geen rijke ouders, dan moet je zeven dagen per week werken, vaak van ’s ochtend vroeg tot ’s avonds laat. En dan nog maar voor een paar centen en een korst oud brood. Pijke Slim kan gelukkig onderdak vinden bij Wouter en Isaak, wiens vader werkt in een ijzergieterij. Het inkomen van zijn twee kinderen is echter hard nodig om de huur te betalen van de vochtige kelder waar ze wonen. Als de Nederlandse regering met de invoering van de kinderwet een einde wil maken aan kinderarbeid in Nederland – in eerste instantie voor kinderen onder de twaalf jaar – worden de problemen voor Pijke en Isaak (allebei pas elf) eigenlijk alleen maar groter, want niet werken is geen geld. En geen geld is hetzelfde als geen eten en onderdak.

De jongen met de vulpen is een boek met een boodschap. Het laat de kinderen van vandaag zien hoe kinderen in Nederland een kleine 150 jaar geleden moesten vechten voor hun bestaan. Dat scholing, onderdak en eten niet iets vanzelfsprekends was. Het boek is tevens een stukje geschiedenis over mensen als Samuel van Houten - de man van de kinderwet - en van kunstenaars als Hendrik Willem-Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten. Het geeft tevens een tijdsbeeld van het Den Haag van 1874 in de omgeving van station Hollands Spoor. Maar het is bovenal een mooi verhaal over een jongen die zijn moeder verliest en door zijn stiefvader aan zijn lot wordt overgelaten. Die snakt naar onderwijs en vecht voor zijn recht om iets van zichzelf te maken. Een verhaal over macht en onrecht maar ook over liefde, trouw en menslievendheid. Over mensen met een groot sociaal gevoel, die meer dan bereid zijn om iets voor hun medemens te betekenen.

Het enige nadeel aan De jongen met de vulpen is dat er misschien nog veel meer in had gezeten. Het boek heeft een prachtige opbouw en laat de personages volledig tot leven komen. Maar tegen het eind van het verhaal gaat het plotseling wel heel erg snel. Ondanks dat is de boodschap wel overgekomen, dus misschien waren de 159 pagina’s voldoende voor het doel dat Ineke Mahieu zich als auteur had opgelegd. Maar als lezer had je graag nog wat meer willen weten over het verdere leven van Pijke Slim, over Isaak en over Barbara van Houten. Feit is wel dat meeslepende verhaal een blijvende indruk zal maken op iedereen die het besluit te lezen. En gezien het onderwerp is het te hopen dat veel mensen hun oog op De jongen met de vulpen laten vallen.

De jongen met de vulpen
Auteur: Ineke Mahieu
Uitgeverij Van Holkema & Warendorf