Lars Kepler
Getuige

Lars Kepler: Getuige
IK ZIE WAT JIJ NIET ZIET

Er loopt een intern onderzoek naar commissaris Joona Linna van de rijksrecherche waardoor hij niet officieel het onderzoek kan leiden naar de dubbele moord in het meisjesinternaat BirgittagŚrden. Hij wordt als waarnemer gestuurd om de lokale recherche te helpen. Hulp die duidelijk niet op prijs wordt gesteld.
Er zijn twee slachtoffers die beiden bloederig aan hun einde zijn gekomen. Verpleegkundige Elisabeth Grim en Miranda, een van meisjes die is doodgeslagen in de separeer-ruimte. Verder ontbreekt Vicky, een van de acht andere pupillen. Haar bed is met bloed besmeurd en onder haar kussen ligt een bebloede hamer. Vicky heeft een gewelddadig verleden en haar medicatie heeft ook wat ongewenste bijwerkingen. Voor Joona wordt het al snel duidelijk dat hij Vicky moet vinden om meer te weten te komen over wat zich heeft afgespeeld op het internaat.

Maatschappelijk werker Daniel Grim denkt niet dat Vicky zo gewelddadig is dat zij verantwoordelijk is voor de dood van Miranda. Een uitspraak die hij doet voordat voor hem duidelijk wordt dat zijn echtgenote ook het slachtoffer is geworden. Wat Joona intrigeert is de houding waarin het dode meisje wordt aangetroffen. Zij ligt op haar rug met beide armen voor haar gezicht. Wat mocht het slachtoffer niet zien?

Met Getuige levert het schrijversechtpaar Ahndoril, dat achter het pseudoniem Lars Kepler schuilgaat, hun derde thriller af met Joona Linna. De Fins-Zweedse politieman onderzoekt ook nu weer op zijn eigen intuÔtieve en gedreven manier deze dubbele moord. Een verhaal dat in bijna tweehonderd korte op filmscŤnes lijkende hoofdstukken wordt beschreven. De ultieme uitdaging volgens het schrijversduo is een razend tempo creŽren maar er tegelijkertijd voor zorgen dat je de lezer niet kwijtraakt. Het zal de lezer geen moeite kosten om bij de les te blijven. Joona volgt niet alleen het spoor van de gevluchte Vicky maar probeert ook Rosa Bergman terug te vinden. Een oudere vrouw die geheel los staat van de moorden maar die de link is naar traumatische gebeurtenissen in Joona’s verleden. Een verhaal dat zal worden bewaard voor het vierde boek.

Wanneer medium Flora haar ervaringen deelt met de politie en informatie kan geven die niet publiekelijk is gemaakt mengt Kepler het laatste essentiŽle ingrediŽnt bij deze prima thriller die net als Contract werd genomineerd voor beste Zweedse misdaadroman.

Getuige
Auteur: Lars Kepler
Oorspronkelijke titel: Eldvittnet