Loes den Hollander
Naaktportret

Loes den Hollander: Naaktportret
SPANNENDE ROMAN
Ronald Eikelenboom | www.ezzulia.nl

Spannende roman. Zo omschreef Loes den Hollander recent een van haar boeken op het forum van Ezzulia. Dat is een goede benaming voor haar boeken. In ieder geval voor haar meest recent verschenen boek Naaktportret. Want spannend is het wel, maar het gaat wat ver om het een thriller te noemen. Die constatering maakt het nog geen slecht boek, verre van zelfs.

Marijke van Manen, hoofdpersoon in Naaktportret, krijgt per post foto's en krantenartikelen die betrekking hebben op haar verleden. Regelmatig gaat de telefoon en wordt er niets gezegd, en steeds weer duikt er een rode auto op. Terwijl ze al genoeg aan haar hoofd heeft nu haar man in een revalidatiecentrum ligt na een ongeluk en haar schizofrene stiefzoon rare, voorspellende dromen heeft. De vraag is wie er achter de post en de telefoontjes zit, is het een vage dreiging uit een ver verleden of een reŽel te nemen dreiging uit het recent verleden?

Om die vraag te beantwoorden moet Marijke haar ziel bloot leggen, de confrontatie met de trauma's uit haar verleden aangaan. En dat zijn er nogal wat. Haar eigen jeugd, met het mislukte huwelijk van haar ouders en haar getraumatiseerde vader, en haar eerste huwelijk met Onno dat zou uitlopen op een gezinsdrama. Het is wel erg veel ellende wat Marijke voor de kiezen krijgt. Ook voor de lezer. Tegen het einde van het boek heb ik het zelfs weggelegd omdat ik eigenlijk niet wou weten hoe het drama zou aflopen, maar zoals je bij een ernstig ongeluk toch even gaat kijken las ik het boek toch uit.

Wie er achter de dreiging schuilgaat wordt ook nog duidelijk, het levert zelfs een verrassende dader op, maar de ware kracht van het boek zit in de beschrijving van relaties die mensen met elkaar aangaan, en de gevolgen die dat heeft. Met Naaktportret heeft Loes den Hollander een boek geschreven waarbij je vanaf de eerste bladzijde het verhaal ingezogen wordt en dat je tegen het einde bij de strot grijpt, om je vervolgens niet meer los te laten. Naaktportret nestelt zich in je hoofd en gaat er niet meer uit.

Naaktportret
Auteur: Loes den Hollander
Uitgeverij Karakter