Lucas Hirsch
Dolhuis

Lucas Hirsch: Dolhuis
LIEFDE VOOR DE TAAL

Als je kijkt naar het aanbod van boeken in Nederland, dan neemt de poŽzie daar maar een bescheiden plaats in. Het grote publiek leest immers geen poŽzie. Die lezen romans, thrillers, fantasy, een biografie en ook nog wat werk uit het literaire aanbod. Maar geen poŽzie. Dat zie je terug in de verkoopcijfers. Een dichter mag blij zijn als de eerste oplage van bijvoorbeeld 1000 stuks wordt verkocht.
Hoe komt dat nou eigenlijk? Hebben we geen goede dichters in Nederland? Of hebben we het nooit leren lezen? Herkennen we ons niet in een gedicht? Is het te ingewikkeld of allemaal te diepgravend? Waarom kennen zoveel mensen nog wel gedichten van toen, en niet van nu?

Het gekke is dat er eigenlijk best wel veel dichters zijn in Nederland. Ieder in zijn eigen habitat. Er wordt in dit verband wel gesproken over de Nederlandse 'laissez-faire' in de letteren. Daarmee wordt bedoeld dat iedereen het op eigen wijze mag invullen. Er zijn geen kaders, geen herkenbare school, alles is goed. En dus is het maar afwachten wat een dichtbundel je gaat brengen.
En dan komt er zomaar een recensie op Ezzulia te staan over een dichtbundel van de Haarlemse dichter Lucas Hirsch: Dolhuis. Niet helemaal toevallig want hij behoort tot een jonge lichting van dichters in Nederland. Hij is daarnaast actief met zijn literaire stichting 'Stichting Kleine Revolutie Producties' waarmee hij literaire evenementen en festivals organiseert. Zo wordt ieder jaar het PoŽziefestival Elswout georganiseerd en is hij eerder dit jaar met een groep Nederlandse dichters afgereisd voor een tour naar New York & Pittsburgh.

Belangrijk is dat Lucas van mening is dat het Nederlandse PoŽzieklimaat ten onder gaat aan die grote verscheidenheid van stromingen en vormen. Het wordt volgens hem tijd voor een nieuwe periode, een periode waarin jonge dichters het aandurven om zich te engageren, om het 'te laten schurken en schuren'. Kortom... de hoogste tijd om eens te kijken hoe het hem afgaat in zijn Dolhuis.

Dolhuis is in ieder geval prachtig vormgegeven. De omslag is een gescheurde foto waar de auteur zelf op de achterkant zichtbaar is gemaakt. Gebruind, kaal, met bokshandschoenen en vol opzichtige tatoeages. Een gladiator met zijn poten in de klei. Een stempel met de tekst “behandeld 11 november” geeft aan dat er nog hoop is. Hij is behandeld. Dat slaat ongetwijfeld terug op de titel van zijn boek. Het Dolhuis is een museum over de historie van de geestelijke gezondheidszorg, gevestigd in het voormalige Haarlemse leprozen-, pest- en dolhuys.
Het boek je is ingedeeld in 5 verschillende onderdelen. Ontkenning, Protest, Onderhandelen & Vechten, Depressie en tot slot het onderdeel Aanvaarding. Ongetwijfeld een onderverdeling die voortkomt uit de psychiatrie. Het schetst meteen een beeld van wat gaat komen. Je weet meteen dat er gewerkt moet worden. Hier wordt een boodschap verteld.
In totaal zijn 35 gedichten opgetekend in Dolhuis. De meeste hebben genoeg aan ťťn pagina, er zijn er bij die met de helft al tevreden zijn. En er zijn er ook een paar die iets meer ruimte vragen.

Als je daarin alleen maar mooie zinnen verwacht die in een melodische rijm aan elkaar zijn geknoopt dan kom je van een koude kermis thuis. Hier wordt de taal van de straat gebruikt. De taal van nu. Maar net als de gedichten van vroeger worden actuele onderwerpen gebruikt. Die onderwerpen handelen over de crisis, bankiers, bonussen maar ook zaken als Boer zoekt Vrouw komen aan bod.
Als je maar een klein beetje liefde voor de taal voelt dan herken je ook de schoonheid en de diepte die in deze gedichten zijn gestopt. Bij het ene gedicht ligt dat makkelijk voor het grijpen. Anderen bieden een grotere weerstand en vragen meer tijd en aandacht om door te dringen tot de essentie van wat bedoeld zou kunnen zijn.

En eigenlijk is dat het mooiste compliment wat je de schrijver kan geven. Het zijn geen hapklare brokken die je even tot je neemt. Je zal regelmatig het boek weer ter hand nemen om nog eens te proeven hoe het op de tong ligt. En uiteindelijk blijkt dan dat het zoet en het zuur in een mooie balans zijn opgediend. Je zal deze bundel dus voorlopig onder handbereik moeten houden, goede smaak valt te leren maar dan moet je wel blijven proberen.

Dolhuis
Auteur: Lucas Hirsch
Uitgeverij De Arbeiderspers