Robert Goddard
In het niets

Robert Goddard: In het niets
GOED VERHAAL IN EEN VERKEERDE VERPAKKING

Uitgeverij Luitingh heeft, na het omvallen van uitgeverij BZZTH, de rechten verworven van de thrillers van Robert Goddard, wereldwijd een toonaangevende en zeer goed verkopende auteur. Nederland is altijd wat achtergebleven en met de midprice edities van In het niets en Onaangenaam bezoek probeert Luitingh daar verandering in aan te brengen. In het niets verscheen oorspronkelijk in 1990 als het vierde boek van de Britse auteur en is het eerste – zelfstandig te lezen - deel over Harry Barnett. Later zouden er met Dodelijk inzicht en Ongewenste terugkeer nog twee boeken over dit personage volgen. Harry Barnett is een aan lager wal geraakte Engelsman, met maar n vriend: de Engelse politicus Alan Dysart. Door een gedeeld verleden zijn zij uiterst loyaal aan elkaar, ook nu het Harry minder voor de wind gaat. Hij werkt als concirge/oppasser in het huis van Dysart op Rhodos, waar ook Heather Mallender te gast is. Zij herstelt hier van een zenuwinzinking na de moord op haar zus. Deze werkte als assistente voor Dysart en kwam om bij een explosie op zijn boot waarvoor de verantwoordelijkheid werd opgeist door de IRA. Nu Heather hersteld is, wil zij terug naar Engeland en maakt met Harry nog een laatste wandeling op Rhodos. Tijdens deze wandeling verdwijnt ze spoorloos. Is ze vermoord of op eigen initiatief verdwenen? En waarom? De enige aanwijzing die Harry heeft, zijn een paar foto’s die Heather heeft gemaakt in Engeland, in de periode voor zij naar Rhodos kwam. Harry volgt het spoor van de foto’s terug naar Engeland en vindt n voor n de plaatsen terug die zij heeft gefotografeerd, ontmoet de mensen achter de foto’s en hoort de verhalen die Heather heeft gehoord. Alles heeft te maken met een vriendenclubje op een universiteit, 20 jaar geleden. En van de vrienden viel uit een raam en stierf, een ander liep bij een auto-ongeluk onherstelbare hersenbeschadiging op en bij hetzelfde ongeluk raakte een derde verlamd. Ook hoort Harry het verhaal van de moord op Clare, de zus van Heather. Maar wat hebben al deze verhalen met elkaar te maken en met de verdwijning van Heather? Samen met Zohra, een vrouw die hij tijdens zijn onderzoek ontmoet en Alan Dysart probeert hij achter de waarheid te komen.

In het niets is een zeer spannend en goed geschreven verhaal, vol vuur en passie verteld door een zeer getalenteerde auteur. Harry Barnett is een man van middelbare leeftijd, misschien door omstanders omschreven als sullig of oninteressant. Maar hij bewijst dat iedereen kan uitgroeien tot een held wanneer je gevangen raakt in een web van intriges dat uiteindelijk niet alleen je reputatie kan beschadigen maar je zelfs je leven kan kosten. Het verhaal zit zeer goed in elkaar en je moet tijdens het lezen je hoofd er goed bijhouden. In het niets is zeker geen boek dat je even snel kan uitlezen, je moet er echt je tijd voor nemen. Maar de beloning mag er zeker wezen want het hele boek is feitelijk een grote en zeer intrigerende puzzel met een geweldige en gewelddadige ontknoping.

Enige puntje van kritiek, waar Goddard helaas niets aan kan veranderen, is de wat oubollige omslag. Welke uitgever die boeken ook uitgaf, de covers gaven de boeken van Robert Goddard altijd een wat afwijkend tintje. Luitingh is anno 2011 geen uitzondering, want ook nu zijn het weer omslagen in wat koele kleuren en met een ouderwetse sepia uitstraling. Hierdoor komen ze gedateerd en suffig over en geven ze het boekenkopende publiek niet echt het idee dat het om spannende, vlot geschreven en in een aantal gevallen zelfs verslavende thrillers gaat. Mijn advies aan Luitingh is dan ook: kies voor de omslagen in de sfeer van bijvoorbeeld Lee Child, Joseph Finder of James Rollins. Om maar eens een paar dwarsstraten te noemen. Het moet flitsender, aantrekkelijker en vooral toegankelijker dan nu het geval is. Anders hebben de pogingen om Robert Goddard in Nederland zijn rechtmatige positie te laten innemen mijns inziens totaal geen zin. De inhoud is absoluut waar het om gaat, maar de verpakking mag je zeker niet onderschatten.

In het niets
Auteur: Robert Goddard
Oorspronkelijke titel: Into the Blue