Tess Gerritsen
De Mefisto Club

Tess Gerritsen: Jane Rizzoli & Maura Isles # 6, De Mefisto Club
ONGEMEEN SPANNEND

De Mefisto Club is het zesde boek in de reeks van Tess Gerritsen over rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles. De politie van Boston wordt deze keer opgeschrikt door een wel heel gruwelijke moord. Op de plek van het misdrijf wordt een boodschap van de moordenaar gevonden, geschreven met het bloed van een jonge vrouw. Bij het onderzoek naar de moord komt Rizzoli in contact met een sinistere groep die zich de Mefisto Club noemt en waarvan de steenrijke en zeer invloedrijke Anthony Sansone de woordvoerder lijkt te zijn. Sansone is zeer geïnteresseerd in de moord en krijgt vanuit hogere regionen toestemming om zich enigszins met het onderzoek te bemoeien. Dit tot grote ergernis van Jane Rizzoli, die de Mefisto Club niet echt lijkt te vertrouwen. Ondertussen zit de moordenaar ook niet stil en blijkt niemand meer veilig te zijn.

Hoewel deel zes in de serie, is De Mefisto Club pas het eerste boek dat ik van Tess Gerritsen heb gelezen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom ik, als liefhebber van thrillers, nooit eerder aan haar boeken ben begonnen. In Engeland en Amerika is ze steevast in de top van de bestsellerslijsten te vinden, maar op de een of andere manier spraken haar boeken mij nooit erg aan. Was het de link met de medische thrillers die mij op een afstand hield? Het had in ieder geval niets te maken met het Nederlandse tintje aan haar naam, welke Tess Gerritsen kreeg na haar huwelijk met een in Amerika woonachtige man van Nederlandse afkomst. Op haar weblog schrijft de auteur regelmatig over haar verbijstering dat – volgens haar uitgever althans – Nederlanders niet graag boeken kopen die door landgenoten zijn geschreven. Op zich is dat natuurlijk een wat achterhaald beeld, gezien het succes van met name de vrouwelijke auteurs van eigen bodem. Maar wat de reden ook was, met het lezen van De Mefisto Club ben ik in één keer overtuigd geraakt van de kwaliteiten van Tess Gerritsen.

De Mefisto Club is een ongemeen spannende thriller die zeer goed in elkaar zit. Gerritsen heeft oude religieuze symboliek in het verhaal verwerkt en een seriemoordenaar gecreëerd die iedere verbeelding te boven gaat. Zijn daden zijn weerzinwekkend en shockerend en de angst druipt bijna van het papier. Alle karakters in het boek zijn zeer goed beschreven en hoewel hun persoonlijke beslommeringen soms iets van de vaart uit het verhaal halen, gaat het verhaal er wel meer door leven. Soms lijkt er een mystiek laken overheen te liggen, maar uiteindelijk is het steeds weer de nuchterheid van Jane Rizzoli die ervoor zorgt dat het nergens zweverig of ongeloofwaardig gaat worden. In wezen is De Mefisto Club gewoon een keiharde thriller waarin echte mensen de hoofdrol spelen. Een aantal verhaallijnen laten merken dat Rizzoli en Isles al meer hebben meegemaakt in de boeken die eerder over hun zijn verschenen, maar het is niet echt nodig om die voorgaande delen ook echt gelezen te hebben. Het maakt je als lezer echter wel erg nieuwsgierig naar hun voorgeschiedenis en het zal de mensen die Tess Gerritsen nu pas ontdekken absoluut op zoek doen gaan naar meer werk van deze uitstekende auteur.

De Mefisto Club
Auteur: Tess Gerritsen
Oorspronkelijke titel: The Mephisto Club