Tess Gerritsen
De Chirurg

Tess Gerritsen: Jane Rizzoli & Maura Isles # 1, De Chirurg
EEN STERKE MAAG

De Chirurg is het eerste deel van wat later de serie over rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles zou worden. In dit boek heeft Rizzoli echter nog niet echt de hoofdrol maar maakt zij dus wel voor het eerst haar opwachting. Wat overigens niet geldt voor Isles, die in De Chirurg nog niet is terug te vinden. Het is de reden dat in Amerika deze serie voornamelijk wordt opgehangen aan de rechercheur en dat Rizzoli ook de werktitel is van de televisieserie die mogelijk gemaakt gaat worden over de boeken van Tess Gerritsen.

In De Chirurg maakt de politie van Boston jacht op een seriemoordenaar die ’s nachts de slaapkamers van nietsvermoedende vrouwen binnendringt. Rechercheur Thomas Moore heeft de leiding van het onderzoek en wordt daarbij geholpen door onder andere Jane Rizzoli en Barry Frost. De moorden die in Boston worden gepleegd hebben een grote gelijkenis met het werk van seriemoordenaar Andrew Capra, die een paar jaar eerder had huisgehouden in een ander deel van Amerika. Maar daar werd hij uiteindelijk doodgeschoten door dokter Catherine Cordell, die – eenmaal in handen van Capra - in staat was om terug te vechten en zo wist te ontsnappen aan een gruwelijk lot. Dezelfde Catherine Cordell die na haar traumatische avontuur inmiddels een baan had geaccepteerd in het ziekenhuis van Boston.

De Chirurg is een zeer spannend en soms ook zeer huiveringwekkend boek, waarbij Tess Gerritsen haar lezers niet in bescherming neemt tegen de gruwelijke daden van de seriemoordenaar die op het oog willekeurige slachtoffers kiest. De details die de auteur in het verhaal weet op te tekenen zijn bloederig en vaak uiterst beeldend beschreven. Je moet dus absoluut over een sterke maag beschikken om dit boek tot een goed einde te brengen. Tevens moet je ook zeker even wennen aan het personage van Jane Rizzoli, een uitstekende rechercheur, maar tevens heel erg bezig met het vinden van haar plaats als vrouw binnen de mannencultuur van de politie van Boston. Ongetwijfeld zeer waarheidsgetrouw, maar tijdens het lezen zal het toch vaak voor enige irritatie zorgen. Net zoals de aanwezigheid van de bijna traditiegetrouwe onsympathieke rechercheur die zijn werk niet goed doet en een negatief stempel drukt op iedere zaak waaraan hij werkt. Maar die minpunten zijn met groot gemak weg te strepen tegen de kwaliteit van het verhaal en de intense spanning die oploopt naarmate het aantal nog te lezen pagina’s begint af te nemen. Vooral als er vanuit het perspectief van de moordenaar wordt geschreven zit je vaak op het puntje van je stoel. Gerritsen weet ook in de plot een paar keer leuk te verrassen en haar schrijfstijl is prettig en meeslepend. Al met al een perfect begin van haar serie over rechercheur Rizzoli en een thriller die je best wel een tijdje zal bijblijven.

De Chirurg
Auteur: Tess Gerritsen
Oorspronkelijke titel: The Surgeon