John Flanagan
Het ijzige land

John Flanagan: De Grijze Jager # 3, Het ijzige land
EEN VERSLAVENDE SERIE

Will, de leerling Grijze Jager, en de mysterieuze Evanlyn zijn na hun avontuur in Celtica (zie: De brandende brug) gevangen genomen door de SkandiŽrs. Hun hoofdman Erak ziet het tweetal als oorlogsbuit en wil ze in zijn thuisland als slaven verkopen. In een lange en gevaarlijke reis per boot reizen ze naar het ijskoude Skandia en onderweg ontdekt Will dat Evanlyn niet zomaar een meisje is. Ondertussen is Halt, de meest ervaren Grijze Jager, vastbesloten om Will te bevrijden en samen met de jonge zwaardvechter Arnaut begint hij aan een zware en gevaarlijke missie.

In Het ijzige land slaat John Flanagan met zijn verhaal weer een nieuwe richting in. De training van Will door Halt komt noodgedwongen tot een eind en plotseling staat hij er helemaal alleen voor. Als gevangene van de SkandiŽrs is ontsnappen nauwelijks een optie en als het schip waarop hij wordt meegenomen ook nog eens in zware stormen terechtkomt, lijkt overleven het enige waar de jonge boogschieter aan kan denken. Daarnaast voelt hij ook nog de verantwoording voor Evanlyn en zijn enige hoop lijkt te liggen in het eergevoel van hoofdman Erak. In de vorige twee delen in deze serie werd al duidelijk dat het rijk Araluen een soort middeleeuwse blauwdruk was van Engeland en dat Celtica het vorstendom Wales moest voorstellen. Met de SkandiŽrs in de rol van de Vikingen worden in Het ijzige land ook de contouren van de rest van Europa zichtbaar. Zo komen Halt en Arnaut via een oversteek per boot over de Enge Zee in het door burgeroorlogen verscheurde Gallica terecht en moeten zij zich letterlijk een doortocht naar de bergpassen richting het noorden vechten.

Het derde deel van De Grijze Jager zet Will als belangrijkste personages meer dan ooit in het middelpunt, maar ook Evanlyn wordt nu door de auteur neergezet als een belangrijke troef in de aantrekkingskracht van de serie. Samen dragen Will en Evanlyn het verhaal en de rol van laatstgenoemde wordt steeds belangrijker. Van een teer poppetje verandert ze in een vastberaden jonge vrouw die bereid is haar aandeel te leveren in hun poging te overleven en in het streven om niet als slaaf in Skadia hun dagen te moeten slijten. Hoewel ook het verhaal van Halt en Arnaut zeer de moeite waard blijft, zijn het toch Will en Evanlyn die Het ijzige land doen uitstijgen boven de twee – overigens ook uitstekende - voorgaande delen. Tegen het einde van het boek wordt duidelijk dat Flanagan voor een open einde heeft gekozen en dat de avonturen in Skandia pas in het vierde deel, De dragers van het Eikenblad, worden afgerond.

De Grijze Jager van John Flanagan is een werkelijk geweldige en zeer verslavende serie voor jong en oud. De verschillende boeken doen kwalitatief nauwelijks voor elkaar onder en in ieder deel worden de belangrijkste personages weer verder uitgediept. Geen enkele kans dus voor verveling en het is werkelijk onmogelijk om geen sympathie te voelen voor de hoofdrolspelers. De ruÔnes van Gorlan en De brandende brug waren in feite de aftrap waarin door Flanagan het fundament voor zijn serie werd neergezet en inmiddels is er werkelijk geen houden meer aan. Na Het ijzige land is het even happen naar adem om vervolgens meteen op jacht te gaan naar het vervolg. Want je můet gewoon weten wat er verder allemaal gaat gebeuren. Gaat het Halt en Arnaut lukken om via Gallica naar Skandia te reizen? Wat wordt de rol van hoofdman Erak? En ontdekken de SkandiŽrs de ware identiteit van Evanlyn? Deel vier zal het hopelijk allemaal duidelijk maken en ik kan niet wachten om er aan te beginnen…

Het ijzige land
Auteur: John Flanagan
Oorspronkelijke titel: The Icebound Land