Thomas Enger
Schijndood

Thomas Enger: Schijndood
EEN UITSTEKEND DEBUUT

Wanneer misdaadjournalist Henning Juul na twee jaar terugkeert op de redactie van de internetkrant 123nieuws merkt hij dat zijn werkomgeving drastisch is veranderd. Zijn pupil Heidi Kjus is zijn chef geworden en zijn nieuwe collega Iver Gundersen heeft een relatie met zijn ex-vrouw Nora. Twee jaar is Henning uit de running geweest na een traumatische ervaring. Hierbij verloor hij zijn zoon en liep hij zelf zware brandwonden op. De scheiding van Nora kwam er bovenop.
Gelukkig voor Henning ligt er een klus op hem en zijn collega Iver te wachten. Studente aan de filmacademie Henriette Hagerup wordt ingegraven en gestenigd gevonden op een afgelegen plek. De media zitten al snel op het spoor van een traditionele straf gebaseerd op de Sharia zeker omdat Henriette een relatie heeft met de Pakistaanse Mahmoud Marhoni. Heeft Henriette aantoonbaar overspel gepleegd en is zij daarvoor gestraft?
Wanneer Mahmoud na een vluchtpoging wordt gearresteerd probeert Henning wat achtergrondinformatie te krijgen in een gesprek met zijn broer Tariq. Een gesprek dat gewelddadig wordt afgebroken en dat de journalist in een lastig parket brengt. In plaats van jager is hij nu prooi geworden. Opgejaagd moet hij op zoek naar de dader van de moord op de jonge studente. Welke rol heeft Henriette gespeeld en wie was verantwoordelijk voor het script? The heat is on.

De Noorse schrijver Thomas Enger kent de wereld van de internetkranten als geen ander. Hij was negen jaar werkzaam als journalist voor de online krant Nettavisen. De Noorse uitgeverij Gyldendal liet weten dat het debuut Skinndød mogelijk het beste thrillermanuscript was dat zij de afgelopen jaren onder ogen kreeg van een nieuwe schrijver. In de loop van 2010 werden de rechten aan zeventien landen verkocht en verscheen in 2011 het vervolg Fantomsmerte.

Henning Juul is een mooi complex personage geworden die worstelt met het traumatisch verlies van zijn zoon en vrouw. Obsessief verwisselt hij dagelijks de batterijen van zijn acht brandmelders. Hij heeft zijn zorgtaken verlegd naar zijn alcoholverslaafde moeder die hij geregeld voorziet van haar lievelingslikeur, haar roddelbladen en sigaretten. Juul haalt zijn inside informatie uit chatsessies met een goed geïnformeerde politiebron die achter het pseudoniem 6tiermes7 schuilgaat. In deze chatsessies zien we een glimp van de scherpe en humorvolle journalist die in schril contrast staat tot de cynische zich als slachtoffer opstellende ex-man.
Thomas Enger speelt met maatschappelijk thema’s over de Sharia, de drugshandel en het geweld van criminele bendes zoals de Bad Boys Burning. Zoals meestal in de Scandinavische misdaadromans wordt de motivatie van de dader niet in deze grote thema’s gevonden maar zal dichter bij huis moeten worden gezocht. Al met al een uitstekend debuut van de schrijver Thomas Enger die voor het tweede boek met Henning Juul genomineerd werd voor beste Noorse misdaadroman van 2011.

Schijndood
Auteur: Thomas Enger
Oorspronkelijke titel: Skinndød