Wulf Dorn
Trigger

Wulf Dorn: Trigger
VISITEKAARTJE

Trigger is het debuut van de Duitse auteur Wulf Dorn, die voordat hij aan het schrijven sloeg zijn kost verdiende als taaldocent en in die hoedanigheid voornamelijk werkte met psychiatrische patinten. Zoals vaker bij debutanten bleef Dorn met het schrijven enigszins op vertrouwd terrein en kroop hij in de huid van Ellen Roth, een klinisch psycholoog die wordt ingeroepen om een ernstig mishandelde vrouw te bezoeken. De vrouw is doodsbang en smeekt om bescherming tegen ‘de duistere man’, een figuur uit een oud Duits sprookje. Als de vrouw verdwijnt, krijgt Roth een telefoontje met de vraag of zij ook bang is voor ‘de duistere man’ en raakt ze verzeild in een angstaanjagend kat- en muisspel om het leven van de verdwenen vrouw.

Met zijn eerste boek laat Wulf Dorn meteen zijn visitekaartje achter. Trigger is een zeer spannende, psychologische thriller die goed in elkaar zit, hoewel naar het einde toe ook wel enigszins voorspelbaar. Met veel plotwendingen doet Dorn allerlei pogingen om de lezer op het verkeerde been te zetten en hoewel dat niet altijd even goed lukt, geeft Trigger wel degelijk blijk van de rijke fantasie van de auteur. Met een aantal filosofische beschouwingen probeert Dorn ook wat meer diepgang te creren, maar het inzicht in de menselijke psyche gaat gelukkig nergens ten koste van de actie en de opgebouwde spanning.

Bij het lezen van Trigger is het makkelijk om een vergelijking te maken met de boeken van Sebastian Fitzek, een andere Duitse auteur. Er zijn veel overeenkomsten in schrijfstijl en de opbouw van het verhaal, alsmede in de manier waarop ze de personages vormgeven. Wulf Dorn moet het succes van zijn landgenoot nog maar zien te bereiken, maar op basis van Trigger lijkt hij toch wel de betere auteur van de twee te zijn. Als debuut ontstijgt zijn thriller ruimschoots de middelmaat, hoewel er nog wel wat elementen zijn waaraan hij moet gaan werken. Zo bevat het verhaal een aantal platgetreden paden en moet Dorn bij zijn nieuwe boek proberen om ook in de eerste honderd pagina’s wat meer venijn in te bouwen. Nu is het in het begin soms wat moeilijk om je aandacht echt volledig bij het verhaal te houden en zullen een aantal lezers mogelijk afhaken. De tweede helft van Trigger maakt het wat weifelende begin echter meer dan goed en binnenkort kunnen we met de vertaling van zijn tweede thriller IJzige stilte vaststellen of Wulf Dorn een blijvertje zal zijn. Al heb ik daar, gezien de aanwezige kwaliteit in Trigger, eigenlijk wel vertrouwen in.

Trigger
Auteur: Wulf Dorn
Oorspronkelijke titel: Trigger