Michael Berg
Nacht in Parijs

Michael Berg: Nacht in Parijs
VOLDOET NIET AAN DE VERWACHTINGEN

Vorig jaar verscheen Hôtel du Lac, de vierde thriller van Michael Berg, pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen. Deze thriller werd terecht genomineerd voor de Diamanten Kogel en had zomaar de definitieve doorbraak van deze in Frankrijk woonachtige auteur kunnen zijn. Een verrassend goed verhaal waarin Berg afstapte van zijn vaste hoofdpersonage Chantal Zwart, de journaliste van Radio Limousin Populaire (RLP) en waarin hij laat zien enorm te zijn gegroeid sinds zijn debuut in 2008 met Twee Zomers. Het plot, de personages en de beschrijvingen maken van Hôtel du Lac een heerlijk boek en één van de betere Nederlandstalige thrillers van 2011.

Maar helaas: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Dat blijkt ook voor de vijfde thriller van Michael Berg, Nacht in Parijs. Hierin doet de auteur weer een beroep op Chantal Zwart. Zij werkt niet meer voor RLP, maar is freelance journaliste voor de internetkrant VOX in Parijs. Eerlijk is eerlijk, het begin mag er wezen. Als lezer wordt je meegezogen in het verhaal met prachtige beschrijvingen van de Parijse omgeving. Naomi, een vriendin van Chantal, is aanwezig bij de dood van de Franse politicus Guy Lavillier. Ze doet haar verhaal bij Chantal, die alles op alles zet om de moord op Lavillier op te lossen. Wat volgt is een vlucht voor politie, politici en een huurmoordenaar. Michael Berg haalt er in zijn thriller zeer actuele (Franse) thema’s bij; ultrarechtse politici, Roma-zigeuners en rokkenjagende politici, maar het lijkt allemaal te veel. Er zijn ontzettend veel woorden nodig om het verhaal, de personages en thema’s, te duiden. Hiermee verdwijnt de de vaart vaak volledig uit het verhaal. Enkele verhaallijnen minder zou zeker niet hebben misstaan en de spanning ten goede zijn gekomen.

Michael Berg beschikt over veel talent, dat heeft hij met Hôtel du Lac wel bewezen. Maar Nacht in Parijs voldoet niet aan de verwachtingen. Laten we dus maar hopen dat zijn volgende thriller weer een stand-alone zal zijn.

Nacht in Parijs
Auteur: Michael Berg
Uitgeverij The House of Books