Baantjer & De Waal
Een Rus in de Jordaan

Baantjer & De Waal, Een Rus in de Jordaan
GOEDE AMSTERDAMSE DETECTIVE

Twee al gevestigde auteurs bundelden hun kracht in een door één van hun grootgebracht genre. Appie Baantjer, sinds mensenheugenis vereenvoudigd met zijn alter ego Juriaan de Cock en Simon de Waal, winnaar van de Diamanten Kogel met zijn stand-alone thriller Pentito. Beiden toevalligerwijs (voormalig) agent van de Amsterdamse recherche. Of misschien niet zo toevallig, beide auteurs wisten uit hun schat van ervaring een eigen politiereeks te puren die of een TV-serie kreeg dan wel verfilmd werd. De Cock behoeft waarschijnlijk geen uitleg, maar Simon de Waal heeft met zijn politieroman serie Boks bij Talpa hoge ogen gegooid. Het zijn dus niet de minste auteurs die het aandurfden een Amsterdamse detective te schrijven: Een Rus in de Jordaan.

De Amsterdamse detective Een Rus in de Jordaan gaat over Peter van Opperdoes, rechercheur van voormalig politiebureau Warmoesstraat. Rechercheur van Opperdoes heeft na het overlijden van zijn vrouw gekozen voor een rustiger werkomgeving locatie Raampoort, gelegen in de Amsterdamse wijk De Jordaan. Zoals in het boek geschreven staat “Na vijfentwintig jaar tussen hoeren, souteneurs en andere gespuis te hebben geopereerd, verlangde hij naar een rustiger werkterrein... een omgeving met minder hectiek.” Niets blijkt minder waar. Op zijn eerste werkdag in december wordt Van Opperdoes geconfronteerd met het ontzielde lichaam van Loesje de Vries. De jonge vrouw van lichte zeden kreeg twee kogels in haar rug even nadat zij een gesprek heeft gehad met Peter van Opperdoes. Deze gaat samen met zijn jonge collega Jacob op jacht naar de dader. Van deze dader is niets minder bekend dan zijn bijnaam ‘Kanjer’. Zoals het boek al schrijft zijn de bezoekers van de prostituees meestal bekend onder hun schuilnamen. “Het zijn meestal schuilnamen, zoals Piemeltje, Pikkie, Lulletje, Strakke Penis, Stijve Roede, Fraai Lid, Jouw Jongeheer enzovoort, enzovoort.”. De titel Een Rus in de Jordaan zou misschien daarom ook wel naar meer verwijzen dan naar de Oost-Europeaan. Het zou maar zo over de smeris, juut, flik, wout, diender, agent, of te wel rus Peter van Opperdoes kunnen gaan.

In veel opzichten lijkt Een Rus in de Jordaan een ouderwetse Baantjer, maar het is eerder een "Baantjer plus". Peter van Opperdoes wordt menselijker neergezet dan De Cock ooit is geweest. De lezer kan de man ook beter volgen, mede door het feit dat Peter van Opperdoes communiceert met zijn onlangs overleden vrouw. Enige gelijkenis is hier overigens wel te trekken met de op leeftijd zijnde auteur, wiens vrouw enige tijd geleden overleed. De jonge volslanke rechercheur Jacob, die in het boek geen achternaam draagt, heeft ook iets weg van Simon de Waal die in het echte leven ook vader is van twee kinderen. Maar of de Waal net zo verzot is op Patatjesoorlog?

Grappig is dat Bram Wielingen, één van de personages uit de boeken over De Cock, opduikt in Een Rus in de Jordaan. Dit zou trouwens één van de weinige vergelijkingen kunnen zijn, want met van Opperdoes heeft dit schrijversduo een goede Amsterdamse detective geschreven. Spannend, geloofwaardig en vol met humor. Het zou mij niets verbazen als binnenkort bekend wordt dat dit een nieuwe Tv-serie gaat worden.

Een Rus in de Jordaan
Auteur: Baantjer & De Waal
Uitgeverij Lebowski