Anita Amirrezvani
Dochter van Isfahan

Anita Amirrezvani: Dochter van Isfahan
EEN ONGEKEND DEBUUT

Neem een veertienjarig meisje, schenk haar de vaardigheid van tapijtknopen en plaats haar in het 17de eeuwse Iran. Wat krijg je dan? Een werkelijk prachtig en rijk verhaal met de titel Dochter van Isfahan. Auteur Anita Amirrezvani werkte acht jaar aan het verhaal en het resultaat mag er meer dan wezen.

Het plattelandsmeisje door wiens ogen het verhaal wordt verteld, blijft het hele verhaal naamloos. Toch slaagt een auteur er zelden in om een hoofdpersoon zo’n duidelijk gezicht te geven. Het verhaal begint in het jaar dat het meisje een huwelijkspartner hoopt te vinden. Omdat ze van eenvoudige komaf is, zal dat niet makkelijk zijn. Ze werkt als een bezetene aan haar bruidsschat om haar kansen te verhogen. Als haar vader onverwachts overlijdt, dwingt de armoede haar om het tapijt dat ze als bruidsschat knoopte te verkopen. Alleen op die manier kan ze samen met haar moeder naar de stad Isfahan trekken om te gaan wonen en werken bij een oom. Deze man is een welvarende en uitstekende tapijtontwerper aan het hof van Sjah Abbas de Grote. Gebukt onder het strenge regime van haar wrede tante en de onderdrukte positie van de vrouw, weet het meisje zich staande te houden. Gebonden aan regels en tradities blijft ze geloven in haar droom: een begenadigd tapijtmaakster worden, ook al is dit eigenlijk een beroep voor mannen.

Dochter van Isfahan is vanaf de eerste pagina een boek om van te houden. De vertellercapaciteiten van Amirrezvani zijn een kunst op zich. Met oog voor detail, vol passie, kleur en smaak brengt ze het zeventiende eeuwse Iran tot leven. Je voelt bijna het zand van de stoffige straatjes van Isfahan onder je tenen, je betast de motieven op de prachtige kleurrijke tapijten alsof ze in jouw kamer hangen. Terwijl haar hoofdpersoon tapijten knoopt, weeft Amirrezvani zinnen zo mooi als het prachtigste kleurenpallet door het boek. Het sprankelt van de ontluikende seksualiteit, broeit van de emancipatie, zindert van de passie en druipt van de tradities. Amirrezvani neemt je mee naar een sprookjeswereld waarin je helemaal kunt verdwijnen. Dochter van Isfahan is een betoverend boek dat fonkelt en straalt als de sterren aan de hemel. Dat je raakt als een bliksemschicht op een zwoele zomeravond. Een ongekend debuut dat alle aandacht van de wereld verdient. Zeer indrukwekkend.

Dochter van Isfahan
Auteur: Anita Amirrezvani
Uitgeverij De Boekerij