Jussi Adler-Olsen
De vrouw in de kooi

Jussi Adler-Olsen: De vrouw in de kooi
TEGEN DE STROOM IN

Het is 2002. Vicevoorzitter Merete Lynggaard van de Democratische partij dwingt bij vriend en vijand respect af voor haar vlijmscherp geformuleerde politieke standpunten. Wie niet gecharmeerd is door haar manier van werken raakt betoverd door haar verleidelijke jeugdigheid en succes. De media is dol op haar en speculeren er driftig op los waarom zij nooit publiekelijk in gezelschap wordt gezien. Merete Lynggaard is goed voor de verkoopcijfers, helemaal als zij spoorloos verdwijnt. Is er sprake van zelfmoord, moord of een vrijwillig gekozen verdwijning? De media en het publiek smullen.

Na vijf jaar is de jonge succesvolle politica door bijna iedereen vergeten en is ze één van de stoffige dossiers die in een enorme stapel op het bureau van brigadier Carl Mørck zijn beland. Mørck is als een oude politiehond door zijn chef weggepromoveerd na een schietpartij waarbij een collega om het leven is gekomen en een ander zwaar is verwond. De promotie behelst een eigen afdeling die zich landelijk richt op onopgeloste zaken. Een onderwerp dat vanuit de politiek financieel wordt gesubsidieerd. De oude vos Mørck weet zijn baas te overtuigen om een deel van de financiële ondersteuning in te zetten om hem het leven zo makkelijk mogelijk te maken. De complete afdeling Q bestaat uit Mørck en zijn Syrische assistent Assad. Assad, aangetrokken voor het verrichten van schoonmaakwerkzaamheden, spoort met zijn sterke koffie en dadendrang Mørck aan om zich eens te verdiepen in de zaak van de verdwenen Merete Lynggaard.

Zoals wel vaker bij een afdeling onopgeloste zaken is het zaak om diplomatiek op te treden. Er kunnen nog collega’s zijn die tijdens het onderzoek zaken over het hoofd hebben gezien. Diplomatiek is echter een woord dat niet voorkomt in het woordenboek van Mørck en langzaam komt hij samen met Assad steeds dichter bij de waarheid. Hierbij bestookt hij tegelijkertijd zijn chef en collega’s met ongevraagde maar vaak waardevolle adviezen over actuele misdrijven. Het aanbod om inspecteur te worden laat deze tegen de stroom in zwemmende politieman graag aan zich voorbij gaan.

De Deense schrijver Jussi Adler-Olsen was al bekend in Nederland met een tweetal op zichzelf staande misdaadromans. In 2007 schreef hij De vrouw in de kooi, het eerste boek in wat een serie moest gaan worden over brigadier Carl Mørck van de afdeling Q. In hoog tempo schreef Adler-Olsen inmiddels al drie delen en werkt hij aan de afronding van het vierde deel.
Uitgeverij Prometheus ging in zee met deze Scandinavische schrijver en laat in 2010 de eerste drie boeken uit deze nieuwe reeks in vertaling verschijnen. Een gouden greep van de uitgeverij want voor het derde boek dat dit najaar zal verschijnen als De noodkreet in de fles ontving de schrijver de prijs voor beste Scandinavische misdaadroman.

Het duo met de tegendraadse brigadier Mørck en zijn gedreven assistent Assad zijn een aanwinst voor het genre.

De vrouw in de kooi
Auteur: Jussi Adler-Olsen