Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews























































 

 

 


 


 


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ezzulia interview
Tess Franke

Door Jürgen Joosten | Ezzulia.nl


16 juni 2009 | Tess Franke (1970) is juriste en schrijfster. Samen met haar man en twee dochters vluchtte ze enkele jaren geleden uit Amsterdam vanwege bedreigingen aan het adres van haar echtgenoot, ook een strafpleiter. Het gezin vond een nieuw onderkomen in Florida, waar Franke haar romans over de jonge juriste Femke Wolzak begon te schrijven. Tot nu toe verschenen De inwijding (2006) en De beproeving (2008). Haar nieuwste literaire thriller De bezieling, uitgebracht bij uitgeverij Anthos, ligt nu te glimmen in de winkel.
 


"Als auteur mag je alles, behalve vervelen"


Je bracht al twee boeken uit, dus velen zullen je al kennen. Maar wil je je toch nog even voorstellen?

Tess Franke is mijn pseudoniem. Tess is schrijfster en ik wil best van alles over haar vertellen, maar niet over mezelf. Over mezelf vertellen is niet veilig en is bovendien niet interessant. De mensen zullen het met mijn boeken moeten doen. Tess is geboren in 1970, al zou je ook kunnen zeggen dat ze in 2004 ter wereld is gekomen. Ze is “married with children” en doet haar stinkende best om midden in de Nederlandse actualiteit te staan.

Je woont met man en kinderen in Florida omdat jullie vanwege bedreigingen aan het adres van je man (voormalig strafpleiter) moesten verhuizen. Ben je nu niet bang dat ze jullie vinden naar aanleiding van jouw boeken?

Bang ben ik uiteraard altijd, al moet ik zeggen dat het went. Ik geloof niet dat mijn boeken het risico serieus vergroten. Ik ben echt wel heel voorzichtig, hoor!
 

Je bent van origine jurist, kun je daar nog steeds je beroep van maken nu je in Amerika woont? Of ben je juist daarom gaan schrijven?

Nee, ik heb hier niet de benodigde papieren. Ik ben uit heimwee gaan schrijven en dat bleek een zeer vervullende tijdbesteding. Ik kan er nu geen baan of opleiding meer naast hebben. Ik wil het inmiddels ook niet meer, al zou het qua inkomen wel prettig zijn.
 

Waar haal je de inspiratie vandaan?

Voornamelijk uit de Nederlandse media. Ik kan via internet volstrekt anoniem kijken op de websites van allerlei kranten en tijdschriften. Er zijn archieven online te raadplegen en uiteraard kan ik via ‘uitzending gemist’ en diverse streamers het merendeel volgen van wat er in Nederland op de tv komt.
 

Is het moeilijk een juriste in beeld te brengen zonder een saaie tekst te gaan schrijven van hoe het in de advocatuur werkt?

Nou ja, ik moet bij het uitleggen van juridische begrippen wel op mijn tellen passen. Aan de andere kant zijn juristen ook mensen die naar de wc gaan en boodschappen doen. En je begrijpt wel dat ik niet de hele dag wetboeken zit te lezen. Ik doe liever onderzoek naar levend Nederlands door allerlei maffe programma’s te bekijken. – Wie is de chef?, bijvoorbeeld.
 

Je schrijft luchtig en met humor. Je schrijft over de dagelijkse dingen. Waar heb je zo leren schrijven?

Dank je wel. Ik vind humor en stijl heel belangrijk. Ik wil echt dat mijn boeken een uitstekend uitgebalanceerde maaltijd vormen, dus werk ik met verse ingrediënten die ik met veel zorg selecteer en met een breed scala aan technieken op lage garing toebereid als je begrijpt wat ik bedoel. Waar ik dat heb geleerd? Poe - kun je dat ergens anders leren dan in de praktijk?
 

Wie is jouw meest kritische redacteur? Je man of de uitgever?

Mijn partner is zo streng dat niets ermee door kan. Als ik alleen naar hem luisterde, zou ik nu nog maar halverwege boek één zijn. Gelukkig is mijn uitgever heel anders kritisch. Een professional komt met alternatieven en oplossingen, da’s echt heerlijk.
 

Kun je in enkele zinnen vertellen waar je derde thriller De bezieling over gaat?

Ja hoor, al is het allemaal nogal ingewikkeld. Femke Wolzak, de heldin van mijn boeken, raakt als advocate betrokken bij een curieuze rechtszaak: er is geen lijk, de enige verdachte is onschuldig, maar door een televisieprogramma wordt die man het leven onmogelijk gemaakt. Recht is onrecht geworden en dat kan Femke niet accepteren. Tegelijk is dit het boek waarin Femke eindelijk de man van haar leven ontmoet – een tweedehandsje, of zoals dat in vaktermen heet: een occasion.
 

Kan de nationale misdaadbestrijder Bas P. Verhoef van Misdaadland die in De Bezieling wordt aangehaald vergeleken worden met Peter R. de Vries?

De vergelijking ligt wel voor de hand, hè? Het is uiteraard niet één op één. Het gaat me ook niet om Peter R. de Vries, maar wel om dat type programma’s. Is dat nou misdaadbestrijding, sensatiezucht, aantasting van de privacy of puur amusement? Zeg jij het maar.
 

Het boek is opgedragen aan Ulli Jessurun d'Oliveira? Mag ik vragen waarom?

(Jessurun d’Oliveira (Amsterdam, 1933) is oud-hoogleraar rechtsfilosofie, internationaal privaatrecht, rechtsvergelijking, Europees recht en migratierecht aan de Universiteiten te Groningen en Amsterdam en aan het Europees Universitair Instituut te Florence, redactie)

Ulli is een van mijn oude leermeesters. Hij is bovendien een van de felste tegenstanders van een schandalige wetswijziging die wordt voorgestaan door de huidige minister van justitie. Het gaat hier echt om het fundament van ons rechtstelsel dat wordt aangetast door een minister die het rancuneuze volk wil pleasen. Ulli is daar uit volle overtuiging tegenin gegaan and that’s why I love him.
 

Je vorige twee boeken gingen ook over Femke Wolzak. Is het belangrijk om de boeken in volgorde te lezen, of zijn het stand-alone boeken?

Mijn boeken zijn afzonderlijk te lezen. Het zijn gewoon losse boeken. Femke Wolzak en enkele andere personages komen in elk boek voor, al sneuvelen er eerlijk gezegd wel onrustbarend veel mensen uit haar nabije omgeving. Femke is echter geen James Bond. Ze wordt gewoon in elk boek een beetje ouder en ze ontwikkelt zich. In die zin is er een soort bonus voor wie mijn boeken op volgorde leest. Dat denk ik althans, want het is natuurlijk ook een ontwikkeling in mijn schrijverschap. Aan de andere kant: misschien is in omgekeerde volgorde lezen juist wel veel leuker.
 

Wie is Femke Wolzak, zou je haar kunnen beschrijven?

Jeetje. Eh… Nou, Femke is een jonge ambitieuze advocate. Ze is slim en ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Ze is bovendien eigengereid en hartstochtelijk. Het zijn allemaal mooie eigenschappen, vind ik, maar je kunt beter angstig en voorzichtig zijn als je zonder kleerscheuren door het leven wilt. Femke loopt dus wel eens in enkele sloten tegelijk en ik hoop dat mijn lezers Femke daar dankbaar voor zijn. Op deze manier valt er tenminste wat te beleven. O ja, ze werkt op een advocatenkantoor, een ‘kantoor van kwade zaken’ zoals sommige mensen dat noemen.
 

Heb je bewust gekozen voor een halfbloed personage?

Tuurlijk. Ik vertel je alleen nu nog niet waarom.

De vrouw op de cover doet vermoeden dat het Femke is. Hoe is de cover tot stand gekomen?

Da’s een heel verhaal. Er was een cover die slecht viel bij de boekhandels. Ook met een licht getinte mevrouw, trouwens. Vervolgens is de vaste ontwerper van de uitgeverij hard op zoek gegaan naar een model en ik moet zeggen dat ik bijzonder tevreden ben over de prachtige vrouw die het uiteindelijk is geworden. Als ik het goed heb begrepen werkt ze zelfs als juriste aan de rechtbank in Amsterdam. Ik heb er zelf helemaal niet de hand in gehad, maar het bevalt me enorm dat op deze manier werkelijkheid en fantasiewereld door elkaar heen lopen.
 

Hoe autobiografisch is het boek?

Twaalf komma drie procent.
 

Mag je als auteur buiten de wet treden? Je laat Femke namelijk af en toe als een privé detective de wet overtreden.

Als auteur? Als auteur mag je alles, behalve vervelen. Femke overtreedt inderdaad zo nu en dan de wet. Ook zij is namelijk behalve juriste ook mens. Natuurlijk staat ze niet boven de wet en als het ervan komt zal ze dus ook de consequenties van haar handelen moeten dragen.
 

Jouw boeken draaien naar het lijkt alle drie om wraak. Is dat belangrijk?

Is dat zo? Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Wraak – in juridische termen heb je het dan over vergelding – is wel een belangrijk rechtsprincipe en naar mijn idee een veel te emotioneel principe. De Bezieling heette overigens in een bepaalde voorversie wel De Vergelding.

 

De titels van je boeken geven een soort van serie weer, maar ook een leercurve. Zit dat ook in je boeken? En zou je volgende boek bijvoorbeeld De overweging gaan heten?

Dat denk ik wel. Het is mijn eigen leercurve als auteur. Ik ben uiteindelijk toch de poppenspeelster om wier vingers Femke zit geplooid. Als ik mijn pink buig, zwaait Femke. Ik heb het gevolg dat ik haar – flauwe woordspeling – steeds beter in de vingers krijg. Ik wil eigenlijk wel van die gelijkvormige titels af. Maar ja, uitgevers houden van duidelijke beeldvorming, heb ik gemerkt.
 

Kunnen we nog een boek over Femke verwachten?

Nou en of. Ik ben druk bezig met het bedenken van een nieuwe plot. Ik verklap niks, maar reken maar dat er een vierde deel komt.
 

Over jouw debuut werd geschreven: “De inwijding is een zeer goed geschreven literaire thriller. Puntig, scherp, snel, met oog voor de details van het moderne leven van jonge vrouwen.” Zijn jouw boeken typisch vrouwenthrillers?

Nou, ik wil liever niet de helft van mijn potentiële publiek afzweren. Wat dacht je ervan als we zeggen dat mijn boeken puntig, scherp en snel zijn, met oog voor de details van het moderne leven van jonge vrouwen. Dat klinkt namelijk wel als een geweldig compliment en bovendien schrikt het mannen niet noodzakelijkerwijs af. Of eh…: Mannen van Nederland! De boeken van Tess Franke zijn ook leuk voor jullie!
 

Een ander noemt het eerder een legal thriller.

Ja, dat is natuurlijk ook waar.
 

Zijn er in Nederland auteurs waar je mee te vergelijken bent?

Ik kan de situatie in Nederland slecht beoordelen. Misschien met Ab Visser? Als ik heel onbescheiden ben zou ik graag willen worden geafficheerd als een kruising tussen John Grisham en Sara Paretsky. 

 


De Bezieling
Auteur: Tess Franke
Uitgeverij Anthos
ISBN:
978 90 414 1412 0
Paperback
Prijs: 19,95

 

 

 

 

 

 

 


 

 


De ambitieuze advocate Femke Wolzak – partner bij advocatenkantoor Wolzak, Spreeuwenberg en Spreeuwenberg – neemt een van haar collega’s waar bij de behandeling van een moordzaak. Het lijkt een simpele kwestie: er is geen slachtoffer, er zijn geen getuigen, en de verdachte – de Marokkaanse halal slager Moustafa D. – is brandschoon.

De zaak dreigt op een nachtmerrie uit te lopen, wanneer dé nationale misdaadjournalist Bas P. Verhoef via zijn tv-show de publieke opinie weet te alarmeren. Femkes onschuldige cliënt wordt staatsvijand nummer één. Zo raken zij verstrikt in een trial by media en ziet Femke zich genoodzaakt niet alleen haar cliënt te verdedigen, maar ook zichzelf, tegenover iedereen, zelfs tegenover haar familie en goede vriendinnen.

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over het interview met Tess Franke.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven