Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews


Nieuwe recensies op de Ezzulia website:

J.J. Voskuil:
De buurman




De buurman is een heerlijk boek


Charles den Tex:
De vriend




Deze vooralsnog standalone thriller zit goed in elkaar


Simone van der Vlugt:
Rode sneeuw in december




Naar mijn mening is Rode sneeuw in december het beste boek dat Simone van der Vlugt ooit heeft geschreven


Tom Rob Smith:
Agent 6




Met deze trilogie leverde Smith een huzarenstuk af


Lotte & SÝren Hammer:
Misbruik




Een veelbelovend debuut, met toch een paar beginnersfoutjes


Kristina Ohlsson:
Verzwegen




Rondom het thema mensensmokkel bouwt ze een slim plot waarbij na jaren de tijd voor vergelding is aangebroken


Arne Dahl:
Requiem




Wederom een zeer geslaagde thriller van Arne Dahl die na elf boeken klaar is met het a-team 


Tom Egeland:
Het evangelie van Lucifer




Na het lezen van de laatste pagina stort je op aarde neer gelijk de gevallen engel Lucifer. Knap gedaan.




































































 




















































 

 

 


 

Ezzulia interview
Mireille van Hout

Door Natasza Tardio | Ezzulia.nl
(Twitter: @Tasz)
 


16 september 2012 |  Twee zussen, een oorlog en een familie vol geheimen… Het zijn de ingrediŽnten voor de tweede roman van auteur Mireille van Hout. Familiestuk vertelt het verhaal van Isolde Verwijst, een kunstenares op leeftijd. Isolde vergeet liever wat er gebeurde in dat allesbepalende oorlogsjaar tijdens haar jeugd in een Brabants dorp; toch ontkomt ze niet aan de gevolgen. Maar ook het verhaal van Hanneloor, de jongere zus van Isolde, wordt belicht in het prachtig geschreven verhaal. Van Hout schreef een roman die een absolute aanrader is voor iedereen die van sprekende beelden houdt, opgeroepen door woorden en mooie zinnen, verpakt in een goed geschreven verhaal.  

 


"Ik hou van boeken die je meeslepen en verrassen"


Mireille, Familiestuk is jouw tweede roman. Hoe lang ben je bezig geweest met Familiestuk?

Al met al ben ik er toch wel twee jaar mee bezig geweest. Ik moest behoorlijk wat research doen naar Brabant tijdens de periode 1930- 1945. Heel leuk, zo leuk dat ik wat doorschoot en iets te lang in dat onderzoek bleef hangen. Want wanneer heb je genoeg informatie verzameld?

 

Waar lagen de uitdagingen?

Ik wilde het leven van een jong meisje op het platteland zeventig jaar geleden tot leven wekken. Die wereld was zo anders dan de mijne: na de lagere school bleven kinderen thuis om te werken, de kerk en familie speelde een rol, jongeren hadden nauwelijks idee van seks, de kerkprocessies waren zo’n beetje de hoogtepunten van het jaar.

Terwijl ik in mijn vorige roman mooie clubs en verre stranden kon gebruiken, moest ik het nu doen met de biechtstoel en de potkachel. Ook voor lezers die niet geÔnteresseerd zijn in die periode, wilde ik die tijd tot leven wekken zodat ook jonge mensen van nu begrijp kregen voor de personages. Ik wil graag dat mijn boeken mensen ontroert.

 

Voor een groot gedeelte van jouw roman heb je uitvoerige research moeten doen. Kun je ons daar iets over vertellen?

Ik heb veel gesproken met mensen die die periode hebben meegemaakt: vrouwen die bij wijze van spreken vriendinnen hadden kunnen zijn van de hoofdpersoon.

De Luftwaffe en vliegveld Volkel bij de Peel spelen een belangrijke rol in dit boek, daarvoor heb ik vooral veel hulp gehad van een oud-militair. Daarnaast heb ik uiteraard bijzonder veel gelezen over de oorlogsjaren.

 

In hoeverre heeft jouw research je geholpen bij het schrijven en in hoeverre was non-fictie kennis juist lastig. Met andere woorden werkte het soms beperkend?

Haha, het bekende probleem. Vaak heb je aan het beschrijven van een paar details genoeg om een situatie treffend neer te zettend. Maar om de juiste woorden te kiezen heb je wel een boel kennis nodig. Ik heb veel geschrapt. Kill your darlings… Het blijft een gruwel! Maar teveel achtergrondinformatie is alleen leuk voor de insiders.

 

Jouw eerste roman Voorbij Mels heeft een totaal ander thema. Hoe kwam je op het idee om Familiestuk te schrijven en was het erg lastig om te doen?

Misschien gek, maar Voorbij Mels bracht me bij het thema van Familiestuk. In mijn eerste boek speelde de wereld van de vrouwen van nu een grote rol: de luxe, het hedonisme, er is een scala aan mogelijkheden. Het zette me aan het denken over hoe ingrijpend het leven van vrouwen in de afgelopen eeuw veranderd is. Mijn oma’s konden niet studeren, ze leidden een leven van hard werken, in dienst van hun echtgenoot en groot gezin. Daar moest mijn boek op een of andere manier over gaan.

 

Met wie van jouw personages voel je jezelf het meest verbonden?

Ik voel me altijd het meest verbonden met de hoofdpersoon. Niet omdat ik op hen lijk (juist niet!), maar omdat ik inzicht wil geven in hun leven.

In deel 1 en 3 speelt de jongere zus, Hanneloor, de hoofdrol. Dan voel ik haar onmacht en pijn. In deel 2 van Familiestuk heeft Isolde de hoofdrol. Dan voel ik me het meest verbonden met haar liefde en verlangens.

 

Wat voor soort schrijfster vind jij jezelf?

Haha, lastig. Waarschijnlijk ben ik een nogal intuÔtieve schrijfster. Ik schrijf op mijn gevoel. Ik geloof er niet in om een verhaallijn erg te bedenken. Ik probeer mezelf zoveel mogelijk open te stellen voor het verhaal. Klinkt misschien vaag, maar als ik te veel bezig ben met uitdenken en verzinnen, wordt het gekunsteld.

 

Wat zijn de ingrediŽnten voor een goed boek binnen jouw genre?

Dat vind ik lastig, ik denk dat die ingrediŽnten voor veel genres belangrijk zijn. Ik hou van verhalenvertellers. Van boeken met een bijzondere stijl die je meeslepen en verrassen.

 

Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?

Je kunt me ook inhuren voor allerlei tekstschrijfklussen, dus roept u maar (lacht)

Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?

Geen idee. Vijftig? Ik heb net Het IJzig Hart uit van Almudena Grandes, ťťn van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Ik was altijd al fan van haar werk, maar dit boek is zo alles omvattend. Het beschrijft hoe de Spaanse Burgeroorlog nog steeds doorwerkt in het Spaanse dagelijks leven. Knap boek, intelligent en complex, fantastische personages. Ze heeft een bijzondere poŽtische stijl, haar zinnen zijn soms een pagina lang, ze zuigt je het verhaal in. 850 pagina’s, maar geen bladzijde teveel.

 

Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben?

Dat zijn er een boel en ik noem altijd weer een andere. Op dit moment zou ik dolgraag zo kunnen schrijven als Almudena Grandes. Andere auteurs waar ik naar opkijk zijn Hella S. Haasse, Jessica Durlacher, Sarah Dunant, Hanna Bervoets, Gabriel GarcŪa MŠrquez, Herman Koch, Susan Smit, Peter Buwalda en dan vergeet ik er een boel. Allemaal totaal verschillende schrijvers.

 

Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?

Niet heel spannend, maar het blijft wonderlijk hoe mensen zichzelf of anderen onterecht menen te herkennen in verhaalpersonages. ‘Ik wist het meteen, dat is die en die!’ Haha, het klopt nooit, maar van mij mag iedereen interpreteren wat hij wil.

 

Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?

Allebei even veel.

 

Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal?

Ik vind ze allebei essentieel. Een goed plot laat de karakters tot leven komen en vice versa. Ik kan die twee niet los zien van elkaar.

 

Is ťťn van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?

Geen enkel personage is autobiografisch. Moeilijk te zeggen wie me het meest aanspreekt: Isolde, Katja, Hanneloor en zeker ook Wolf.

 

Hoe heeft jouw omgeving op Familiestuk gereageerd?

Dat is altijd weer spannend, een boek schrijven maakt je kwetsbaar. Iedereen mag zomaar iets van jouw werk vinden. Maar ik krijg veel goede reacties, ook van mensen die ik niet ken: ‘een pageturner, ontroerend, meeslepend, alsof je er zelf bij was.’ Daar ben ik natuurlijk bijzonder gelukkig mee.

 

Waar werk je momenteel aan?

Boek drie!

 

 

Foto: Gebruikt met toestemming
Met dank aan: Uitgeverij Mistral

 

        

 

Kijk hier voor een interview uit 2009 met Mireille van Hout n.a.v. haar debuutroman Voorbij Mels.

 


Mireille van Hout in de Ezzulia Leesclub

Vorige maand stond Familiestuk van Mireille van Hout centraal in de Ezzulia Leesclub. Tien bezoekers van ons forum ontvingen een gratis leesexemplaar. De roman kreeg uiteindelijk vijf keer drie sterren en vijf keer vier sterren van de deelnemers aan de discussie.

Enkele conclusies uit de discussie:

"Familiestuk leest als een trein."

"Een aanrader voor familie, vrienden en kennissen."

 

Voor de volledige discussie: kijk hier

Voor het eindoordeel van alle deelnemers: kijk hier

 


Over Natasza Tardio:
Natasza Tardio heeft een enorme drive voor schrijven, literatuur en journalistiek. Als freelance journalist, tekstschrijver, schrijfcoach en literair agent heeft ze ervaring in alle aspecten van het schrijversvak.

Naast het zelf schrijven van boeken, begeleidt ze schrijvers bij het schrijven van hun roman. Ook werkt ze als journalist, doet aan manuscript beoordeling en heeft al een aantal jaren ervaring met het redigeren van romans, korte verhalen, zakelijke teksten en (commerciŽle) artikelen. Ook maakt ze deel uit van de hoofdredactie van de boekensite Ezzulia.

Voor meer informatie: www.nataszatardio.nl

 


Familiestuk
Auteur: Mireille van Hout
Uitgeverij Mistral
ISBN: 978 90 499 5235 8
Paperback
Prijs: € 18,95
Verschenen: april 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee zussen, een oorlog en een familie vol geheimen…

Isolde Verwijst, kunstenares op leeftijd, vergeet liever wat er gebeurde in dat allesbepalende oorlogsjaar tijdens haar jeugd in een Brabants dorp; toch ontkomt ze niet aan de gevolgen.

Van Hout schrijft wederom in prachtig proza een aangrijpend verhaal over de band tussen twee zussen en een oorlog die daartussen komt.

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over de boeken van - of dit interview met - Mireille van Hout.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven