Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews






































































 




















































 

 

 


 

Ezzulia interview
Marion Pauw

Door Kim Moelands | Ezzulia.nl
 


27 oktober 2010 |  Met haar in 2008 verschenen literaire thriller Daglicht won Marion Pauw een jaar later de Gouden Strop, de prijs voor de beste Nederlandstalige thriller. Pauw schreef daarmee geschiedenis, aangezien nog nooit eerder een Nederlandse schrijfster deze prijs had weten te winnen. De mannelijke hegemonie was bij het uitdelen van de belangrijkste thrillerprijs van Nederland eindelijk doorbroken, nadat dit proces zich op het gebied van de verkoopcijfers en landelijke erkenning al een paar jaar eerder had voltrokken.  Met haar in 2009 verschenen Zondaarskind bewees Marion Pauw dat ze haar nieuw verworven positie in de wereld van het spannende boek niet bij toeval had verkregen.

Inmiddels ligt ook haar nieuwste spannende roman in de winkels, JetsetKim Moelands las het met veel plezier en had namens Ezzulia een kort maar krachtig interview met Marion Pauw.

 


"Ik wil tot op hoogbejaarde leeftijd blijven schrijven"


Voor het schrijven van Jetset heb je het werk van Agatha Christie bestudeerd. Waaraan is dat te merken?

Jetset speelt zich af op een megajacht waar niemand op of af kan. Zo’n gesloten kamermysterie in een luxueuze omgeving is natuurlijk typisch Agatha Christie. Daarnaast is zij een meester in mensen op het verkeerde been zetten en ingewikkelde plots verzinnen. De plot van Jetset is ook niet rechttoe rechtaan.


Waarom heb je voor het werk van Agatha Christie gekozen als studieobject? Ben je een groot fan van haar?

Ik was als tiener een groot fan van Agatha Christie. Wat ik er leuk aan vond was zelf proberen het puzzeltje op te lossen. Wat natuurlijk nooit lukte want Miss Marple slaagde er altijd in om aan de hand van een kaarsvetvlek op tafel hele complotten te ontmaskeren. De dader kwam toch altijd een beetje uit de lucht vallen. Wat ik heb overgenomen is het puzzeltje, het Cluedo-gevoel.


Hoe noodzakelijk vind jij het dat een thrillerauteur zijn klassiekers kent?

Ik denk dat iedere schrijver er goed aan doet om veel te lezen. Altijd goed om een analyse te maken van wat wel en wat niet werkt. Zo leer je veel van goede boeken, al kunnen die ook nogal intimiderend zijn, maar minstens zo veel van slechte boeken.


Jetset is eigenlijk nostalgie in een modern jasje. Waar kwam de behoefte vandaan om die combinatie te maken?

Nu de markt zo wordt overspoeld door literaire thrillers, had ik zin om een echte ouderwetse whodunit te schrijven. Die zie je op dit moment bijna niet meer en ik vond het tijd om dat subgenre nieuw leven in te blazen. Ik ben verder niet overmatig nostalgisch ingesteld.


Welk personage uit Jetset is je favoriet?

Mijn favoriet is Emily, omdat ze zo vast zit in haar goede manieren, terwijl ze snakt naar passie.


Ben je tevreden met het eindresultaat van Jetset?

Ik ben tevreden – geloof ik. Ik kom altijd op een punt waarop ik het zelf niet meer zie. Pas als ik een jaar verder ben en voldoende afstand heb, kan ik een inschatting maken. Vooralsnog bepalen de lezers.


Hoe belangrijk is het voor jou om jezelf te blijven vernieuwen?

Belangrijk. Ik wil tot op hoogbejaarde leeftijd blijven schrijven en mezelf als schrijver zo goed mogelijk ontwikkelen. Dat doe je door telkens de lat te verleggen en nieuwe dingen uit te proberen. Ook zou ik het heel saai vinden om telkens hetzelfde boek te schrijven. Ik doe nu iedere keer waar ik zelf zin in heb.

Doe je veel research voor je boeken?

Ik doe altijd veel research voor mijn boeken. Omdat ik wil dat alles klopt. Maar ook omdat je vaak op goede ideeën komt door research. Voor Jetset heb ik een jachtenbouwer bezocht, met een kapitein en een stewardess gesproken. Daarnaast had ik hulp van een arts voor de medische kwesties.


Kun je uitleggen wat er door je heen gaat als je de laatste punt zet achter de eerste versie van een nieuw boek?

Ik vind het altijd een heel rustig gevoel dat ik erin geslaagd ben om van A naar Z te komen. Tijdens het schrijfproces ben ik toch nog altijd bang dat dat niet gaat lukken. De redigeerrondes vind ik heerlijk om te doen. Vanaf dat moment draait het er alleen nog maar om het mooi en beter maken. Veel minder stressvol.


Herlees jij je eigen werk?

Ik heb nog nooit mijn eigen boek van kaft tot kaft herlezen. Wel sla ik het regelmatig open op een willekeurige bladzijde en lees dan een stukje.


Hoe belangrijk is een redacteur voor jou tijdens de totstandkoming van een nieuw boek?

Ik schakel de redacteur in als de eerste versie af is en ik zelf even niet meer zie wat ik nog kan verbeteren. Eerder heeft niet zoveel zin. Zo lang ik zelf nog weet wat ik moet verbeteren, wil ik mijn redacteur niet te veel vermoeien. Ik hou haar het liefste zo lang mogelijk ‘fris’.


Als je een boek klaar hebt, gun je jezelf dan ook rust om het verhaal uit je systeem te krijgen of broeit er al gelijk weer wat nieuws dat onmiddellijk weer geschreven moet worden?

Ik ben totaal niet in staat om meteen weer iets nieuws te schrijven. Daarom is het ook zo fijn dat ik nu seizoen 2 van In Therapie mag vertalen/bewerken. Ben ik toch met mijn vak bezig, maar hoeft niet alles van mij te komen.


Wat vind je het prettigst aan het schrijversvak en wat vind je moeilijk, waar loop je tegenaan?

Het prettigste is de vrijheid. Je kunt schrijven waar je wilt, wanneer je wilt, hoe je wilt en waarover je wilt. Niemand die je vertelt wat je moet doen. Het moeilijke is om grote blokken tijd vrij te maken. Ik schrijf het liefste onafgebroken door, maar dat gaat nu eenmaal niet als je kinderen hebt. Als ik te gefragmenteerd werk, heb ik moeite om mijn concentratie vast te houden.


Hoe begint bij jou een nieuw boek?

Ik heb ieder dag wel een idee voor een boek. Het idee dat ik uiteindelijk gebruik is het idee dat blijft hangen. Dat kan een personage zijn, een setting, een thema, alles eigenlijk.


Wat mogen we nog van Marion Pauw verwachten?

Ik heb geen idee wat ik hierna ga schrijven. Je kunt dus werkelijk alles van mij verwachten.


  

Foto: Corné van der Stelt
Met dank aan uitgeverij Anthos

Eindredactie: Gerd Boeren


 

Kijk hier voor een eerder interview van Jürgen Joosten met Marion Pauw (na het winnen van de Gouden Strop 2009)

Kijk hier voor een interview van Jürgen Joosten met Marion Pauw uit 2008.

De website van Marion Pauw | kijk hier

 


Jetset
Auteur: Marion Pauw
Uitgeverij Anthos
ISBN: 978 90 414 1491 5
Paperback
Prijs: € 19,95
Verschenen; oktober 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alexander Zilver is een succesvol zakenman die het immense vermogen van honderd miljoen euro bij elkaar heeft verdiend. Om dat te vieren, nodigt hij zijn beste vrienden uit om een week op een megajacht in het Caribisch gebied door te brengen. Op de tweede dag wordt Alexander echter dood aangetroffen in zijn hut. Verstikt. Als hoofdstewardess Lou op onderzoek uitgaat, ontdekt ze dat iedere passagier wel een motief heeft, zoals de vrouw van Alexanders golfmaatje met wie Alexander een affaire had, de ex-zakenpartner die nog een appeltje met hem te schillen had of de vriendin die niet wil dat een goed bewaard geheim uitkomt. De situatie op het jacht wordt steeds nijpender, vooral wanneer er een tweede dode valt.


Kijk voor meer over de boeken van Marion Pauw ook regelmatig op De Boekenplank.

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over dit interview met - en de boeken van - Marion Pauw.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven