Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews






Nieuwe recensies op de Ezzulia website:

Kathy Reichs:
Spinnenbotten

Spinnenbotten geeft weer een heel authentiek gevoel, aangezien je in alles merkt dat Reichs weet waar ze het over heeft


Kathy Reichs:
Duivelsbotten

Een boek vol met actie, waar je op sommige momenten ook heel goed je hoofd bij moet houden


Dennis Lehane:
Het verleden spreekt

Dennis Lehane is één van de grootste auteurs binnen het genre


Proper & Van den Eynden:
Vals profiel

Vals profiel biedt een aantal uren fijn vermaak


Harlan Coben:
Verzoeking

Misschien niet zijn allerbeste boek, maar wel een verplichte aanschaf


Leif Davidsen:
Op zoek naar Hemingway

Een klassiek schaakspel tussen geheime diensten, een onschuldige pion en romantische ontwikkelingen met een tropische schone


Arne Dahl:
Midzomernachtdroom

Zoals het een goede Scandinavische misdaadroman betaamt, staat ook in dit boek de nodige maatschappijkritiek


Mario Puzo:
Het laatste graf

Als voorloper van The Godfather heeft het wel een soort van historische waarde en mag je het voor de echte fans van Mario Puzo wel degelijk een verplichte aanschaf noemen


Elvin Post:
Roomservice

In alle opzichten een geweldig goede thriller en een van de beste boeken die dit jaar verschenen is


































































 




















































 

 

 


 

Ezzulia interview
 Leistra

Door Jürgen Joosten | Ezzulia.nl
 


5 januari 2011 |  De politieroman is weer terug van weggeweest. Maar er zijn wel degelijk een aantal verschuivingen zichtbaar. Zo is bijvoorbeeld Amsterdam niet langer het bolwerk van de misdaad en spelen veel politieromans zich tegenwoordig af in de provincie. Zoals bijvoorbeeld de onlangs verschenen thriller Bloed op het palet van Leistra.

Een bekende Zwolse kunstenaar lijkt plotseling van de aardbodem te zijn verdwenen. Zijn vrouw roept de hulp in van misdaadverslaggever Hidde Dantuma. Wanneer op het schilderspalet bloed wordt aangetroffen, begint de politie aan een groot onderzoek. Al snel zijn er drie verdachten, maar harde bewijzen ontbreken, evenals een lijk...

Jürgen Joosten sprak namens Ezzulia met de gebroeders Leistra over Bloed op het palet

 


"Ons boek is een ode aan de regionale journalistiek"


Zouden jullie je willen voorstellen? Want ondanks dat jullie naam al in menig boek en tijdschrift geschreven staat zullen niet veel mensen jullie kennen.

Auke: Ik ben Auke, de oudste van de twee, in het dagelijkse leven literair vertaler. Om ook eens iets anders te doen dan schrijven of vertalen, schilder ik, en al schilderend ben ik lid geworden van kunstenaarsvereniging Palet te Zwolle.

Gerlof: En ik ben Gerlof, de jongste en sinds ruim twintig jaar misdaadverslaggever van het weekblad Elsevier. Daarnaast schrijf ik geregeld boeken over mijn vakgebied.

 

Auke, jij bent vertaler en samen met Gert Jan de Vries schreef je onder het pseudoniem Gebr. Wagenaar de misdaadroman Moord op het Pieterpad. Lijkt mij genoeg ervaring met schrijven, of valt het toch elke keer weer tegen?

Auke: Nee, hoor, het valt niet tegen, integendeel, het is heerlijk om te doen. Ik zoek weliswaar afleiding van het schrijven in de beeldende kunst, maar dat wil niet zeggen dat het geen heerlijke bezigheid is. Bouwer met woorden, architect der zinnen!

 

Gerlof, jij bent misdaadverslaggever voor Elsevier en daarnaast verscheen eerder dit jaar De Wereld van de misdaad waarvoor jij een inleiding schreef. Al met al genoeg input voor een misdaadroman?

Gerlof: Mijn werk levert meer dan genoeg stof op, maar ook privé maak ik voldoende mee om dankbaar uit te putten.

 

Is het moeilijk schrijven met een broer? Kun je elkaar de waarheid zeggen?

Auke: Schrijven met een broer heeft als voordeel dat je, misschien niet eens geheel bewust, ontzettend veel gemeen hebt aan ervaringen, invalshoeken, etc. Een heel verleden. Ja, je moet elkaar wel de waarheid kunnen zeggen, maar ja, wat moet je anders? Je kunt toch moeilijk tegen elkaar gaan liegen?!

Gerlof: We respecteren elkaar en kennen elkaar goed genoeg om zo nodig de waarheid te zeggen.

 

Kunnen jullie in enkele zinnen vertellen waar Bloed op het palet over gaat?

Auke: Bloed op het palet gaat over wat er gebeurt als er iemand vermist raakt. Vandaar dat we ook, gelijk oplopend met de vermissingszaak, een personage laten aftakelen aan Alzheimer: ook een vorm van vermissing/vermisting. De vermiste is in ons geval een plaatselijk bekende kunstenaar. Zijn polemische levenswijze maakt het de politie niet makkelijk: er zijn diverse mensen die hem misschien best naar de andere wereld zouden willen helpen.

 

Gerlof, in Bloed op het palet is Hidde Dantuma een misdaadverslaggever voor de Zwolse Courant. Hij houdt - net als jij voor Elsevier - een lijst bij van alle moorden in Nederland. Is Hidde Dantuma op jou gebaseerd?

Gerlof: Hij is deels op mij gebaseerd, maar het blijft fictie. Dus er zijn ook voldoende verschillen.

 

Willen jullie wat meer over Hidde Dantuma kwijt?

Auke: Hidde is misdaadjournalist bij het (overigens in werkelijkheid niet bestaande) Zwolsch dagblad. Als zodanig is hij een ideale figuur om als hoofdpersoon in een serie te fungeren: we zijn van plan meerdere vervolgen te schrijven.

 

Auke, jij bent lid van kunstenaarsvereniging Het Palet in de Hanzestad. Toch kunnen we jou niet vergelijken met Bennie van der Kolk. Wat bracht jou zover om je eigen ‘het palet’ op te voeren?

Auke: Palet is een prachtdecor voor een misdaadroman: kunstenaars en aanverwante zielen zijn een soort mensen in het kwadraat, omdat hun donkerste eigenschappen vermenigvuldigd worden door en in hun werk, als ik mij zo mag uitdrukken. Overigens behelst het decor meer dan alleen palet: de hele stad doet mee.

 

Bennie van der Kolk is gebaseerd op de Zwolse kunstenaar Henk Heideveld. Hij herkent zich niet echt in dit personage, liet hij laatst weten in een lokaal dagblad.

Auke: Uitstekend. Zoals ik Heideveld al in een vroeg stadium heb laten weten, diende een naar hem gemodelleerd personage als vertrekpunt. Dat vertrekpunt kun je letterlijk opvatten: we hebben in het boek snel afscheid genomen van de figuur op wie van der Kolk is gebaseerd en hebben van der Kolk vervolgens een hoofdrol laten spelen in een verzonnen verhaal. Het is dus verder fantasie wat de klok slaat - van der Kolk heeft het stokje overgenomen van Heideveld. Daar komt bij: van der Kolk speelt wel een hoofdrol, maar dan wel als vermist persoon. Hij wordt dus alleen gezien door de ogen van achterblijvers, speurders, etc.

 

In het boek wordt fictie regelmatig aangevuld met bestaande locaties en mensen (bijvoorbeeld De Librije). Is het moeilijk om fictie en werkelijkheid in een boek te combineren?

Auke: Absoluut niet. Ik zeg dit niet om flauw te doen, maar waarschijnlijk gaat dat zelfs vanzelf, en zijn er verdraaid weinig boeken die niet uit een mengeling van fictie en werkelijkheid bestaan.

Het boek draait niet uitsluitend om het oplossen van de moordzaak.  Wat maakt jullie thriller anders dan andere thrillers?

Auke: Je hoeft in ons boek niet na tien bladzijden terug te bladeren om te kijken wie #$%&* ook alweer wie was - het is allemaal heel duidelijk wat er gebeurt. Tegelijkertijd, o paradox, maken we het ook weer niet té duidelijk: we laten op de laatste bladzij geen inspecteur opdraven die allemaal nog eventjes expliciet oplepelt wat er nu eigenlijk gebeurd is, en wie het gedaan heeft.

 

Hoewel het boek hoofdzakelijk draait om Hidde Dantuma, spelen vele anderen een prominente rol. Zo ook de vader van de vermiste schilder Bennie. Deze man lijdt aan Alzheimer. Hoe komen jullie erbij om iemand met Alzheimer op te voeren?

Auke: Een ooggetuige met Alzheimer, dat leek ons aardig. Dat je denkt, of zelfs weet: hij heeft gezien wat er gebeurd is - maar hij is het vergeten! Niet onbelangrijk detail: onze vader, die een jaar geleden is overleden, had ook flink Alzheimer.

 

Daarnaast speelt commissaris Henk van Dam een rol, iemand met een goede reputatie en veel ervaring.  Op wie lijkt deze commissaris?

Gerlof: Hij is gebaseerd – en niet meer dan dat – op Henk van Zwam, hoofdcommissaris van het korps Gelderland-Zuid. Mensen die Van Zwam kennen, zullen zeker een overeenkomst zien met onze Van Dam. Maar ook hier: het blijft fictie.

 

Jullie hebben gekozen voor een wat kleinere provinciestad. Zou Amsterdam bij de meeste mensen niet meer tot de verbeelding spreken?

Auke: Eigenlijk ging dat min of meer vanzelf en hebben we het achteraf gerechtvaardigd door te zeggen: meer dan vijftien miljoen Nederlanders wonen 'in de provincie', dus eigenlijk is het helemaal zo gek nog niet. Tja, en waarom dan wel Zwolle? Zwolle is een provinciestad pur sang. De mensen lezen boeken die spelen in Reykjavik, in Rijssel en in Rio - waarom zouden ze dan geen boek lezen dat in Zwolle speelt? De mensen in Zwolle hebben per slot van rekening dezelfde angsten, dezelfde besognes, dezelfde zielenroerselen als in elke andere plaats.

Gerlof: Ons boek is ook een ode aan de regionale journalistiek. Die heeft het veel moeilijker dan collega’s van de landelijke media. Zij komen hun lezers immers voortdurend tegen.

 

Is dit een eerste boek in een reeks over Hidde Dantuma? Wat kunnen we nog meer verwachten?

Auke: Ja, dit is het eerste boek. We willen er een reeks van maken met delen die allemaal los te lezen zijn, maar die met elkaar toch een totaalbeeld oproepen: kijk maar, dit gebeurt er tegenwoordig, en dit zijn de gevolgen.

Gerlof: De ambitie is één deel per jaar.

 

Komen we meer te weten over verleden van Hidde?

Auke: Ja, er zal allicht meer bekend worden over het verleden van Hidde, dat zit er dik in. We gaan het allemaal ontsluieren voor zover het van belang is voor zijn avonturen, en voor de lezer.

 

Hebben jullie specifiek gekozen voor de naam Leistra? Een beetje zoals Baantjer? Eén naam moet genoeg zeggen?

Auke: Ja, eigenlijk wel. Dat vonden we toch iets beter, iets krachtiger klinken dan 'Gebroeders Leistra', en bovendien wilden we hier toch wel degelijk onze eigen naam aan verbinden. Bloed op het palet mag er wat ons betreft zijn.

 

Waarom staat eigenlijk nergens op het boek vermeld, anders dan bij de copyright, dat het geschreven is door twee auteurs?

Auke: Eerlijk gezegd is ons dat een beetje ontglipt, al staat het inderdaad wel in het colofon. Op zich hoort het trouwens niet uit te maken of een boek door één of door twee auteurs is geschreven, als het koor dat eruit opklinkt maar strak gedirigeerd wordt, waar of niet? 


  

Foto: Fotograaf onbekend
Met dank aan Leistra en uitgeverij De Vliegende Hollander

Eindredactie: Gerd Boeren



Bloed op het palet

Auteur: Leistra
Uitgeverij De Vliegende Hollander
ISBN: 978 90 495 0115 0
Paperback
Prijs: € 17,95
Verschenen: augustus 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op een zondag avond komt de bekende Zwolse kunstenaar Bennie van der Kolk niet thuis van zijn atelier. Zijn vrouw Yvonne is ten einde raad. Misdaadverslaggever Hidde Dantuma schiet zijn oude vriendin en haar zoontje Max te hulp en probeert uit te vinden wat er is gebeurd.

Is dit een nieuwe stunt van de publiciteitsgeile kunstenaar, of zou Bennies verdwijning temaken hebben met de bouw van het nieuwe voetbal stadion,waarvoor hij een eregalerij van spelers, bestuursleden en sponsors schildert? Misschien was Bennies vader Joop de enige die heeft gezien wat er is gebeurd,maar die heeft Alzheimer en niemand kan tot hem door dringen.

Wanneer op Bennies schilderspalet bloed wordt aangetroffen, stelt de politie een recherche team in. Al snel zijn er drie verdachten: de omstreden vastgoedhandelaar Hannes Haak, drugshandelaar Frank Wellink en Bennies oom Ben van der Kolk, een oplichter met wie hij heeft gebroken. Maar harde bewijzen ontbreken, evenals een lijk…

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over dit interview met - en de boeken van - Leistra.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven