Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews


Nieuwe recensies op de Ezzulia website:


Louis van Dievel:
Hof van assisen

De feestdagen zijn nog niet in zicht, maar dit boek is alvast een perfecte tip! 


Joseph O'Connor:
De verkoper

Dit is een boek voor jong en oud, thriller- of literatuurliefhebber.
Een echte aanrader 


Lawrence Hill:
Het negerboek

Half augustus haalde Het negerboek de bestseller Top60. Dat is precies wat je elk boeiend, ingenieus, goedgeschreven, levensecht boek toewenst


Erik Menkveld:
Het grote zwijgen





Een universeel verhaal over liefde en afgunst, verlangen en ontrouw, dromen en daden



Carlos MarŪa DomŪnguez:
De blinde kust

Het verhaal roept een aantal visuele beelden op en wordt op een bijna magische manier voor een deel tussen de regels in verteld


Annabel Pitcher:
Mijn zus woont op de schoorsteenmantel

Het is duidelijk dat Annabel Pitcher een grote belofte voor de toekomst is


NiccolÚ Ammaniti:
Jij en ik

De inhoud van het boek en de essentie van het verhaal zal je mogelijk de rest van je leven bij je blijven dragen


Silvia Avallone:
Staal

Zonder meer een sterk debuut


Adam Foulds:
De dwaaltuin

Een prachtige gelaagde roman


Anne Fortier:
Julia

Een mooi en vlot geschreven verhaal





































































 




















































 

 

 


 

Ezzulia interview
Erin Morgenstern

Door Kim Moelands | Ezzulia.nl
(Twitter: @KimMoelands)
 


21 maart 2012 |  Erin Morgenstern is auteur en multimediakunstenaar. Ze woont samen met haar echtgenoot in Salem, Massachusetts. Het Nachtcircus is haar romandebuut. Het boek is wereldwijd verschenen bij toonaangevende uitgeverijen en de filmrechten zijn verkocht aan de producent van de zeer succesvolle Twilight-reeks.

Kim Moelands sprak met haar. 

 


"Het heeft lang geduurd voor ik de goede structuur van het verhaal te pakken had"


Wat was de inspiratie voor Het Nachtcircus?

Er was geen specifieke inspiratie, wel een aanleiding. Ik was eigenlijk bezig met een andere roman en daarmee liep ik vast. Het verhaal verveelde me zo dat ik uit wanhoop de personages naar het circus stuurde om uit de sleur te komen. Dat lukte. Maar het circus was zo interessant dat ik de roman waar ik mee bezig was naast me neerlegde en me volledig ging richten op het circus en alle spannende dingen die daar gebeurden.

 

Heb je altijd al schrijver willen worden?

Nee, eigenlijk niet. Ik ben wel altijd al dol geweest op verhalen en het vertellen ervan. Maar het theater en mijn beeldende kunst vormden perfecte uitlaatkleppen; daar kon ik mijn verhalen kwijt. Pas veel later ontdekte ik het schrijven.

 

Hoe lang heb je erover gedaan om het boek te schrijven en ben je tijdens het schrijven tegen problemen aangelopen?

De allereerste basis voor Het Nachtcircus ligt in 2005. Mijn grootste moeilijkheid was dat ik aanvankelijk wel heel veel sfeer had, maar geen plot. Het heeft lang geduurd voor ik de goede structuur van het verhaal te pakken had. De meeste personages, de circustenten en details stonden als een huis, maar het allemaal samenvlechten in een gestructureerd verhaal had nogal wat voeten in de aarde.

 

Heb je ooit overwogen om op te geven en Het Nachtcircus niet af schrijven?

Ik heb het een paar keer bijna opgeven. Toen eenmaal duidelijk werd dat het boek zou worden uitgegeven en ik het hele verhaal weer moest herschrijven volgens aanwijzingen van mijn uitgever, zonk de moed in mijn schoenen. Dat was heel ontmoedigend en frustrerend en kostte veel energie. Gelukkig had ik de goede mensen om me heen die me steeds weer wisten te motiveren. Daarbij was het ook mijn eer te na om een verhaal waar ik al zoveel tijd en energie in had gestoken aan de kant te gooien met de eindstreep in zicht.

 

Je herschrijfwerk is beloond, want Het Nachtcircus is een enorm succes geworden en in vele landen verschenen. Wat doet dat met je?

Ik ben vooral verbaasd. Verwonderd dat het boek uiteindelijk is gepubliceerd. De omvang van het succes is verbluffend en overweldigend en ik moet mezelf nog steeds af en toe knijpen om me te realiseren dat ik niet droom. Sterker nog, een droom is uitgekomen.

 

Wat is het meest bijzondere of grappigste moment dat je hebt meegemaakt sinds je boek in de winkels ligt?

Dat zijn zo ongelofelijk veel dingen, te veel om op te noemen. Het geweldigst vind ik nog steeds om lezers te ontmoeten die genoten hebben van het boek. Vooral als ze gekleed zijn in zwart, wit en rood, de kleuren die centraal staan in het boek. Het is mooi om te zien dat het verhaal van het boek zich uitstrekt en zichtbaar wordt in de echte wereld. Ik heb verschillende boekhandels bezocht die de ruimte waarin ik een lezing gaf helemaal hadden ingericht als zwart-wit gestreepte tenten, dat is gewoon magisch.

 

Heeft Het Nachtcircus je leven erg veranderd?

Volledig. Ik ben nog steeds bezig om te wennen aan mijn nieuwe leven. Het is geweldig, maar het is allemaal nog heel vreemd en vergt veel aanpassing.

Probeer je alle dingen die mensen over je zeggen op het internet bij te houden en lees je alle recensies of mijd je dat soort dingen bewust?

Ik ben gestopt om het allemaal bij te houden. Dat is onmogelijk. Het kost te veel tijd en ik vind het allemaal ook nogal overweldigend. Zowel de goede als de slechte recensies raken me erg. Het is zo vreemd als je van een anoniem persoon ineens iemand wordt waar men over praat op internet.

 

Er zit veel magie in Het Nachtcircus. Was het creŽren van deze sprookjesachtige wereld een manier om aan de wreedheid van de echte wereld te ontsnappen?

Het was niet zozeer een ontsnapping. Ik ben van mening dat de echte wereld wreed kan zijn, maar ook sprookjes blijven er niet van verschoond. Vooral de klassieke sprookjes van Disney zijn veel somberder en gewelddadiger dan hun moderne tegenhangers. Ik hou van magie en dingen die buiten het alledaagse vallen, maar vind ook het evenwicht tussen goed en kwaad, en alle grijstinten daartussenin, heel belangrijk.

 

Was je als kind een groot circusliefhebber?

Ik heb in mijn leven niet zoveel traditionele circussen bezocht. Mijn nachtcircus is geen echt circus, het is meer een vorm van beeldende kunst in een circusomgeving, met gestreepte tenten en caramel popcorn. Ik hou van entertainment die meeslepend is, waar de show niet alleen iets is om naar te kijken, maar ook om te ervaren. Op een bepaalde manier is mijn circus mijn ideale entertainmentplek. Je kunt zelf kiezen waar je heengaat, wat je wilt zien en je weet nooit wat er weer achter de volgende bocht of in de volgende tent verborgen zit.

 

Je schrijft heel beeldend. Was dat een bewuste keuze? En ligt het feit dat je ook kunstenares bent daar aan ten grondslag?

Ik ben heel erg visueel ingesteld en dat komt ook tot uiting in mijn schrijfstijl. Als ik schrijf dan probeer ik de film die ik in mijn hoofd zie op papier te krijgen. Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen. Dit is voor mij de enige manier die werkt. Het feit dat ik kunstenares ben beÔnvloedt mijn stijl absoluut. Soms heb ik een plaatje in mijn hoofd dat ik wil vertalen in woorden of zinnen. Uiterste concentratie is vereist om de juiste snaar te raken.

 

Kon je je door je theaterachtergrond goed inleven in de personages en ze daardoor beter tot leven brengen?

Ik denk dat mijn theaterachtergrond mijn schrijven op vele manieren beÔnvloedt. Zo focus ik me bij het schrijven van scŤnes erg op de aankleding. Ik houd als het ware rekening met de kwaliteit van het licht, snuif de geur van de omgeving op en probeer te voelen hoe de personages zich in die setting gedragen. Omdat ik zo zintuiglijk omga met het verhaal en met de karakters, wandel ik eigenlijk als een actrice door het verhaal en speel ik elke rol. Dat is geweldig. Ik probeer ook alles te zien vanuit het perspectief van elk individu in het verhaal, dat helpt erg bij de karaktervorming.

 

Mis je de wereld van Het Nachtcircus en zijn personages soms of was het verhaal helemaal uit je hoofd toen het boek klaar was?

Die wereld zit nog steeds in mijn hoofd en zal daar vermoedelijk ook altijd blijven. Het is wat meer naar de achtergrond gezakt de laatste tijd omdat ik weer met het creŽren van nieuwe werelden bezig ben, maar verdwenen is het zeker niet.

 

Wat voor soort boeken lees je zelf graag?

Ik hou van allerlei boeken maar ben het meest verknocht aan boeken die fantasy-elementen in zich hebben of een beetje vreemd zijn. Het is zo moeilijk om een favorietenlijst samen te stellen maar absolute toppers zijn onder andere Einstein's Dreams door Alan Lightman, De verborgen geschiedenis van Donna Tartt en The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams. En ik hou bijvoorbeeld ook van Margaret Atwood en Haruki Murakami en Neil Gaiman en Nick Bantock, om er maar een paar te noemen.  

 

 

 

Foto: Kelly Davidson
Met dank aan: De Bezige Bij

Eindredactie: Gerd Boeren

        

 

 


Het nachtcircus
Auteur: Erin Morgenstern
Oorspronkelijke titel: The Night Circus
Uitgeverij De Bezige Bij
Vertaling: Dennis Keesmaat
ISBN: 978 90 234 6569 0
Paperback
Prijs: € 19,90
Verschenen: september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het circus verschijnt uit het niets. Er gaan geen aankondigingen aan vooraf. Geen circusartiesten die 'Komt dat zien!' door megafoons schreeuwen, geen clowns die het publiek uitdagen, geen sterke man die roept Wie durft?

In de zwart-wit gestreepte circustenten ligt een volstrekt unieke ervaring te wachten, een feest voor de zintuigen. Een magische plek waar je verdwaalt in een doolhof van wolken, waar je door weelderige ijstuinen wandelt, waar je met stijgende verbazing een getatoeŽerde slagenmens ziet die zichzelf in een klein doosje weet te vouwen en waar je vol verwondering de schijnbaar onmogelijke trucs van de illusionisten gadeslaat.

Welkom in het Cirque des RÍves…

Het is 1890, en het Cirque des RÍves trekt over de wereld. Achter de oogverblindende faÁade van trucs en magie van dit toverachtige circus woedt een hevige strijd tussen de twee jonge goochelaars Celia en Marco. Alle twee bezitten ze magische krachten en kunnen ze de werkelijkheid manipuleren. Sinds hun vroegste kindertijd zijn ze door hun leermeesters getraind om deel te nemen aan 'een spel' waarin de een de ander moet verslaan om de beste illusionist te worden. Wat de inmiddels verliefde Celia en Marco niet weten is dat ze marionetten zijn van de eeuwenoude rivaliteit tussen hun twee mentoren, en dat het circus zal dienen als toneel voor een strijd op leven en dood. 

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over de boeken van - of dit interview met - Erin Morgenstern.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven