Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews


Nieuwe recensies op de Ezzulia website:

Christien Boomsma:
Watergeheimen

Vol overtuiging, in een vlot en soms opzwepend tempo, met herkenbare thema’s, zeer realistisch en – voor mij altijd een pluspunt – een magisch tintje


Michelle Paver:
Torak en Wolf





Een uitstekend jeugdboek dat zeer goed in elkaar zit en veel details bevat


Jo Nesbø:
Dr. Proktors Teletijdtobbe





Een aanrader, een super leuk verhaal, een zeer komisch avontuur en een geweldige reis door de geschiedenis


Jo Nesbø:
Dr. Proktors Schetenpoeder





Dr. Proktors schetenpoeder is een wel heel erg geslaagd jeugdboek geworden. Het zit tot de rand vol met zeer leuke humor, prachtige zinnen en dolkomische avonturen


Mireille Geus:
De ogen van Sitting Bull





Een mooi boek over het overwinnen van angst en het ontstaan van echte vriendschap



Pieter van Olmen:
De kleine Odessa

Het is onmogelijk om niet te vallen voor het originele en spannende verhaal


Siebe Huizinga:
Relikwie van het kwaad

 

Een uitstekend boek waar zowel jong als oud volop van kan genieten 


Suzanne Collins:
De hongerspelen

 

Dit is één van die zeldzame boeken die je gewoon gelezen moet hebben en zal zowel liefhebbers van thrillers als fantasy bijzonder aanspreken




































































 




















































 

 

 


 

Ezzulia interview
Enne Koens

Door Shoshanna de Goede | Ezzulia.nl

 


15 oktober 2011 |  Enne Koens schrijft drama, proza en liedjes. Ze studeerde acteren en dramaschrijven aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en speelde bij verschillende theatergroepen. Algauw besloot ze zich vooral op het schrijven te richten en in 2004 won ze de Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs voor het toneelstuk Skills.

In 2007 debuteerde ze met Tot Alles Gezegd Is bij uitgeverij Podium, waarin een vader na een relatiecrisis met zijn tweejarige dochter op de vlucht slaat. Onlangs verscheen haar tweede boek, de young adult roman Vogel, bij uitgeverij Pimento. Vogel gaat over het eerste jaar dat de naïeve Berre op kamers gaat wonen in de grote stad, waarbij ze besluit haar oude leven helemaal achter zich te laten en opnieuw te beginnen.  

Shoshanna de Goede sprak namens Ezzulia met de auteur.

 


"Dit boek heeft de relatie met mijn moeder verbeterd"


Voor wie heb je dit boek geschreven?

Vogel is een boek voor jong-volwassenen en volwassenen over volwassen worden. Omdat ik toneelschrijver ben, ben ik het gewend om heel dicht op de huid van een personage te zitten. Ik laat mijn personages spreken, zonder daar als schrijver nog commentaar op te geven. Berre vertelt haar verhaal op een puberale manier, ze kan nog niet goed relativeren. Het was in eerste instantie niet mijn bedoeling dat het een young adult roman zou worden, dat opperde mijn uitgever. Ik moest zelf erg aan dat idee wennen, maar toen ik het opnieuw las, zag ik dat ik inderdaad een young adult had geschreven.”

 

Hoe is dit boek tot stand gekomen?

“Ik wilde schrijven over die eerste periode van op jezelf wonen. De jeugd van Berre kwam al schrijvende pas aan de orde. Het duurde lang voor het verhaal zijn definitieve vorm vond: nooit eerder gooide ik tijdens het schrijven zo veel weg als nu. Ik worstelde ermee hoe Berre de kwesties met haar moeder zou oplossen, maar ook met de vraag wat ik zelf eigenlijk wilde zeggen over moeders en dochters en wat er nou zo moeilijk is aan die relatie. Voor mij is dit nu een heel actueel thema: ik ben zelf niet alleen een dochter, maar sinds kort ook moeder van een dochter. En zij zal ook een keer achttien worden.”

 

Wat heb je willen zeggen over moeders en dochters?

“Het boek gaat over opgroeien met een spirituele moeder. Maar ook over het overwinnen van je eigen boosheid. Uiteindelijk zie je in dat je de boosheid uit je puberteit moet loslaten. Ik vind ook dat ouders en kinderen een vorm moeten vinden om met elkaar om te gaan. En dat je ook je eigen aandeel in de kwesties met je moeder onder ogen moet zien.”

 

In hoeverre komen de thema’s uit het boek uit je eigen leven? Ken je die spirituele wereld van dichtbij?

“Het boek is grotendeels fictie, maar ook mijn ouders zijn gescheiden en ook mijn moeder heeft een spirituele zoektocht gehad. Zelf besloot ik op een gegeven moment dat ik niet geloofde dat er meer is tussen hemel en aarde. Voor mij is het hier en nu wat er is en daar moeten we het mee doen. Ik begrijp zo’n spirituele zoektocht wel, veel van mijn vriendinnen zijn er mee bezig, maar ik heb er moeite mee wanneer je er afhankelijk van word. Afscheid nemen is ook iets wat ik lastig vind, maar ik pak dat anders aan dat Berre: in plaats van met de noorderzon te vertrekken, verhuisde ik naar honderd meter verderop! Ik denk dat de relatie met mijn moeder door dit boek is verbeterd. Natuurlijk was het heftig voor haar dat ik hierover wilde schrijven. Het boek is natuurlijk dramatischer dan de werkelijkheid, dat vond ze niet zo leuk. Ik heb haar tijdens het schrijfproces laten meelezen en we hebben veel discussies gehad, maar alles is nu wel gezegd. Ik kan het nu loslaten.”

 

Berre vertrekt uit haar ouderlijk huis zonder iets te zeggen, verandert haar naam en zoekt geen enkel contact meer met haar moeder. Kan dat zomaar, helemaal opnieuw beginnen?

“Ik geloof niet dat dat kan. Je bent nu eenmaal gevormd door je verleden. Wat mij betreft is het een onmogelijke opgave, maar ik vind het heel dapper als iemand het toch probeert.”

 

Welke personages uit het boek heb je in je hart gesloten?

“Ik was dol op Berre’s vriendin Lassie. Zij is ongecompliceerd en levenslustig en daarmee een mix van een aantal vriendinnen van mij. Verhaaltechnisch had ik zo iemand heel erg nodig, als tegenwicht bij het gepieker van Berre. Dat gold ook voor Epifano, die een beetje fout maar toch wijs is. Ik zocht iemand die een boodschap aan het boek kon meegeven, over de zin van het leven. Hij maakt het verhaal ook wat lichter.”

 

Hoe heb jij je plek gevonden al schrijver?

“Ik heb de toneelschool gedaan en ontdekte dat ik acteren heel leuk vind, maar actrice zijn veel minder. Als acteur ben je ontzettend dienstbaar. Door mijn vervolgopleiding tot scenarioschrijver ontdekte ik dat dat veel beter bij me past. Ik houd van het proces van creëren. Na mijn studie kreeg ik gelijk opdrachten om te schrijven en ik leerde heel veel van de samenwerking met regisseurs. Verder heb ik vooral veel uren gemaakt. Ik won in 2004 de Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs en mocht vervolgens een jaar scenarioschrijven studeren aan de Erasmushogeschool in Brussel en een workshop short fiction volgen in Canada.

Tegenwoordig is mijn beroepspraktijk enorm gevarieerd: ik schrijf toneelstukken, boeken en liedteksten, ik geef schrijfles aan de Schrijversvakschool, het UCK, de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en Stichting Buitenkunst. De energie van jonge schrijvers maakt me blij en het helpt mij om ook op een onbevangen manier open te blijven staan. Daarnaast geef ik presentatietrainingen aan PHD-studenten in Nederland, België, Engeland en Zwitserland.”

 

Inderdaad enorm gevarieerd. Hoe ziet jouw werkweek eruit?

“Mijn man en ik werken allebei vier dagen, zodat we allebei een dag met onze twee kinderen hebben. Verder zijn we veel dank verschuldigd aan de opa’s en oma’s: zonder hen was er geen carrière! Ik geef meestal één of twee dagen trainingen, de rest van de tijd schrijf ik. Vogel heb ik grotendeels in een hotel geschreven op loopafstand van de crèche, want mijn dochter weigerde lange tijd uit de fles te drinken. Dan moest ik dus een paar keer per dag langskomen voor een portie borstvoeding. Gelukkig kan ik goed schakelen. Dat zit gewoon in mij. Ik ben heel gedisciplineerd: als de kinderen op de crèche zitten, ga ik aan het werk. De crèche is te duur om te gebruiken voor huishoudelijke klusjes.”

 

Ben je weer aan een nieuw boek bezig?

“Ik was op zoek naar iets lichters, wilde een boek schrijven waarin geen problemen hoefden te worden overwonnen. Ik schrijf nu vanuit een zesjarig meisje over het scheiden van werkelijkheid en fantasie. Weer over scheiden, ja, maar nu in een heel andere context. En ik werk aan een toneelstuk voor twee GTST-sterren.”

 

Wat las je zelf graag in je adolescente jaren?

“Heel veel poëzie van o.a. Judith Herzberg. Dit genre gaat ook heel erg over de zin van het leven en over het zoeken naar zingeving. Als tiener deed ik aan amateurtheater en op een gegeven moment speelden we een stuk van Judith Herzberg. Toen ik haar eenmaal ontdekt had, heb ik al haar dichtbundels verslonden. De schoonheid van taal in poëzie, daar word ik heel blij van. Ik heb zelf ook geprobeerd poëzie te schrijven, maar dat is niet mijn genre.”

 

Wat geeft het schrijven van fictie jou?

“Ik vind het geweldig om iets te maken waar een ander van kan genieten. Dat gevoel kreeg ik ook toen ik werkte als kok in restaurants. Maar schrijven heeft als bijkomend voordeel dat het een mooie manier is om aan de werkelijkheid te ontsnappen.”

 

 


Vogel
Auteur: Enne Koens
Uitgeverij Pimento
ISBN: 978 90 499 2480 5
Paperback
Leeftijd: 15+
Prijs: € 16,95
Verschenen: september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Berre is acht als haar ouders gaan scheiden. Haar moeder is zichzelf kwijt en heeft tijd nodig om zich te hervinden. Voor Berre, die dol is op haar vader, komt dit nieuws als een grote schok.

In de jaren na de scheiding lijkt haar moeder alleen maar stuurlozer te worden. Ze gaat tijdelijk met haar dochters in een vrouwencommune wonen, haalt geestenbezweerders in huis en wordt verliefd op de verkeerde mannen. Berres woede groeit met de jaren. Op de dag van haar laatste middelbareschoolexamen verlaat ze het huis. Ze noemt zich Elke en gaat op kamers wonen in Leiden, waar ze na de zomer filosofie gaat studeren. Ze wil voorgoed afrekenen met haar verleden. Maar het verleden laat zich niet zomaar opzijzetten…
  

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over de boeken van - of dit interview met - Enne Koens.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.

 


 

 

Terug naar boven