Skip to: site menu | section menu | main content

 

Currently viewing: www.ezzulia.nl » Grote Interviews











 





 




 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Ezzulia Interview:
Derwent Christmas

Door Eric Herni | Ezzulia.nl


14 mei 2008 | Derwent Christmas won een paar dagen geleden De Schaduwprijs 2008, de prijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut, met zijn spannende roman Twee Tranen. Zijn eerste officiële interview na het winnen van deze prijs is uiteraard met Ezzulia.


WINNAAR SCHADUWPRIJS 2008


Wanneer hoorde je dat je de Schaduwprijs had gewonnen?

Ongeveer twee weken voor de uitreiking kreeg ik via mijn uitgever te horen dat ik uitgenodigd was om bij de plechtigheid aanwezig te zijn, omdat mijn boek genomineerd was. Ik wist toen nog niets over mijn kansen. Een paar dagen voor de uitreiking ontving ik een e-mail van de organisatie om te checken of ik en mijn uitgever ook aanwezig zouden zijn. Toen begon ik wel iets te vermoeden natuurlijk. Pas tijdens de uitreiking zelf kreeg ik te horen dat mijn roman de prijs had gewonnen. Uiteraard ben ik bijzonder blij met deze waardering. Voor een schrijver is een prijs een heel concreet compliment, omdat het boek vergeleken wordt met andere romans. 

Hoe reageerde uitgeverij Nieuw Amsterdam? Vorig jaar ging de prijs ook al naar één van hun auteurs.

De medewerkers van de uitgeverij zijn uiteraard bijzonder blij met de prijs. Ook voor hen moet het een bevestiging zijn dat we met elkaar een goed boek hebben afgeleverd. Vergis je er niet in hoeveel werk er verricht wordt door diverse mensen binnen de uitgeverij, denk aan redacteuren die het boek doorspitten, de pr, marketing, verkoop, vormgeving. Voor ons allen is de Schaduwprijs een verdienste.
 

Had je voor je nominatie wel eens van deze prijs gehoord?

Ik kende de prijs omdat Jasper Henderson, mijn redacteur bij Nieuw Amsterdam, er al eens over had gesproken. Toen ik vorig jaar bij hem langskwam voor een bespreking van het manuscript, had Eva Maria Staal net de prijs ontvangen en zodoende hoorde ik voor het eerst over de prijs.
 

De organisatie geeft weinig ruchtbaarheid aan de prijs. Wat vind jij daarvan? Is dat goed voor Nederlandse Misdaadroman?

Er zijn vooraf wel persberichten de deur uitgegaan volgens mij. Maar ik ben het met je eens dat er nog meer aandacht mag komen voor de prijs, aangezien misdaadromans tegenwoordig een flink deel van de boekenomzet voor hun rekening nemen. Natuurlijk wordt er nu wel voor gezorgd dat het algemeen bekend wordt dat ik de Schaduwprijs heb gewonnen.
 

Gaat deze prijs jouw leven als auteur veranderen?

Ik vind het heel lastig om de toekomst te voorspellen, maar dat een prijs mij als auteur verandert, dat zie ik niet onmiddellijk. Als ik schrijf ben ik helemaal mezelf, ver van deze wereld, midden in mijn eigen universum. Dat was zo en dat zal ook zo blijven. Ik wou dat ik aan iemand kon duidelijk maken hoe heerlijk het is om te schrijven. Het idee dat je volkomen bewust aan het creëren bent en achteraf alleen maar kunt concluderen dat het bedenken van iedere alinea zo vloeiend en vanzelfsprekend verliep, dat je welhaast het gevoel hebt dat een mogendheid van buiten jezelf je alle woorden heeft ingefluisterd. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo ervaar ik het soms. Komt waarschijnlijk omdat ik sneller denk, dan dat ik schrijf.

Ik hoop wel dat ik dankzij de prijs straks meer mogelijkheden heb om te schrijven, omdat ik dan een deel van mijn inkomen met de pen verdien. Een dagje minder werken en een dag extra schrijven, dat zou zeer welkom zijn.
 

Zijn er al plannen om het winnen van de Schaduwprijs om te zetten in een hogere verkoop van Twee Tranen?

Op dit moment weet ik nog niets van plannen af. Ik hoop dat de prijs ervoor zorgt dat meer mensen kennismaken met mijn roman en het verhaal gaan lezen. Die is namelijk echt de moeite waard, al zeg ik het zelf. Maar voordat iemand speciaal voor mijn roman naar de winkel gaat, moet diegene weten dat de roman bestaat. Daar gaan we de komende weken hard aan werken.
 

Had je tijdens het schrijven van Twee Tranen al het idee dat je een prijswinnend boek aan het schrijven was?

Tijdens het schrijven voelde ik aan dat mijn verhaal intrigerend is voor vele lezers. Thema’s als verraad, bedrog, vrijheid versus gevangenschap spreken veel mensen aan. Iedereen kent wel de verboden spanning die er ineens kan zijn tussen een leraar en een studente. Dus toen ik schreef over een docent die ingepalmd wordt door een leerlinge voelde ik aan dat het verhaal mensen tot doorlezen zou dwingen. Wist ik dat mijn roman een prijs zou winnen? Nee. Maar vanaf het allereerste hoofdstuk wist ik dat het boek iets speciaals had.
 

Is de Schaduwprijs een droomprijs? Of slechts een leuk moment in je carrière?

Iedere prijs is een droomprijs en een leuk moment in de carrière.
 

Is de Gouden Strop nu een nieuw doel als schrijver? In hoeverre is de Schaduwprijs een extra motivatie voor je volgende boek?

Het winnen van een prijs motiveert wel om door te gaan met een volgend boek. Een bekroning streelt het ego en schrijven met een vervuld gevoel lijkt me uiterst aangenaam. Tegelijkertijd ben ik ook waakzaam geworden. Toen ik de dag na de uitreiking een stuk voor mijn nieuwe roman schreef, hoorde ik voortdurend een stem die me zei: denk nu niet dat alles wat je schrijft ineens heel goed is.

Het lijkt me verder niet gezond om met een prijs in het achterhoofd een nieuw boek te gaan schrijven.
 

Niet één van de vorige winnaars van deze prijs is echt doorgebroken naar groot commercieel succes. Waarom ben jij de eerste positieve uitzondering?

Ik weet niet of ik een positieve uitzondering zal zijn. Succes is afhankelijk van vele factoren en de meeste daarvan heb je zelf niet in de hand.
Ik heb je boek gelezen en was zeer onder de indruk. Hoe gaat de verkoop en hoe zijn de kritieken tot dusver?

Twee tranen is bijzonder veel gerecenseerd en over het algemeen waren de reacties aardig positief. De critici uit de grote kranten hadden wel kritiek, maar in geen enkele bespreking is mijn roman echt de grond in geboord. Het AD was laaiend enthousiast, de Telegraaf kopte met ‘Verrassend debuut’, in de Glossy’s als Avantgarde en Viva werd de roman echt aangeprezen. Cosmopolitan sloot de bespreking af met: ‘Niet twijfelen, gewoon aanschaffen.´ Daar sluit ik me wel bij aan.
 

Heb je veel geleerd van je eerste boek?

Het belangrijkste wat een schrijver moet weten is hoe hij de roman van een goede opbouw voorziet. Want een sterke constructie zorgt ervoor dat de lezer nieuwsgierig blijft naar het einde en dus steeds door wil lezen. Wat ik geleerd heb, is veel tijd te steken in het uitdenken van het plot. De scènes zijn het minst moeilijk om te maken. Het plot en de vraag die de lezer beantwoord wil zien, daar gaat het om in goede romans, ook in literaire boeken.
 

Wat waren de leukste reacties die je tot dusver hebt ontvangen?

Van onze verloskundige (we verwachten eind mei een kleine) kreeg ik een wel heel mooi compliment. Een vriendin was bij haar op bezoek, wierp een blik op de boekenkast, zag mijn roman staan, nam deze eruit en zei: ‘Deze moet je lezen, vet mooi boek!’

Uiteraard zijn de woorden uit het juryrapport van de Schaduwprijs ook geweldig: ‘De winnaar van de Schaduwprijs 2008 is een debuut dat sterk is opgebouwd, stilistisch deugt en literaire kwaliteiten heeft. Vanuit een gedisciplineerde structuur weet de auteur heden en verleden door elkaar heen te weven. Pas heel geleidelijk en intrigerend gedoseerd, komt niet alleen de misdaad in beeld die de hoofdpersoon in de dodencel heeft gebracht, maar ook diens wrange wraak.’

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Twee Tranen
Auteur: Derwent Christmas
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
ISBN 978 90 468 0330 1
Paperback
Prijs 16,50

Kijk hier voor een eerder interview met Derwent Christmas.


Kijk voor meer over Derwent Christmas op de Boekenplank

 


Wil je reageren op dit interview?

Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor de discussie over de boeken van Derwent Christmas.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.
 


Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij. Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.


 

 

 

 

Terug naar boven