Skip to: site menu | section menu | main content

 

Je bent nu op: www.ezzulia.nl » Kort & Krachtig

De Kort & Krachtig interviews zijn eigendom van www.ezzulia.nl en een aantal worden - met toestemming en onder bronvermelding - ook geplaatst in de dinsdag editie van het dagblad SP!TS  en op de website van www.ako.nl

spits

ako

Interviews 

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij.
Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.


Kort & Krachtig: Cody McFadyen

 

Cody McFadyen (1968) wist op negenjarige leeftijd reeds dat hij schrijver wilde worden. Nadat hij een aantal jaar zijn geld verdiende met het maken van websites en - kortstondig - het ontwikkelen van videogames, begon hij begin 2000 serieus te schrijven. In 2006 schreef hij De Stilte van de Hel, wat meteen werd uitgebracht in maar liefst dertien landen. McFadyen introduceerde FBI-agente Smoky Barrett, die samen met haar team van specialisten jacht maakte op seriemoordenaars. Het boek bleek een groot succes. Vorige week verscheen de Nederlandse vertaling van zijn tweede boek, Het Gezicht van de Dood, met wederom Barrett in de hoofdrol.

Cody McFadyen woont in Californië.
 

Beheerst het "smakelijk" beschrijven van gewelddadige scènes!

 

1. Wat zijn de ingrediënten voor een goed boek binnen jouw genre?
Ik denk dat interessante hoofdpersonen de sleutelrol spelen. Zij kunnen een boek maken of breken. Natuurlijk geldt dat niet alleen voor boeken in het misdaadgenre, deze fundamentele waarheid is op elk boek in ieder genre van toepassing. Je kunt nog zoveel verhaallijnen, seriemoordenaars en plotwendingen creëren, uiteindelijk is de klik tussen de hoofdpersonen en de lezers bepalend voor het welslagen van een boek. Hoofdpersonen zijn de drijvende kracht achter een verhaal want zij zorgen ervoor dat de lezer emotioneel betrokken raakt en door wil lezen. Waar ik in mijn eigen boeken ook veel belang aan hecht is het ‘smakelijk’ beschrijven van gewelddadige scènes. Als je dit te bruut en expliciet doet, dan maak je de lezer op een gegeven moment steeds ongevoeliger voor het drama-aspect in het verhaal. Dat komt omdat ze dan min of meer immuun worden en daardoor is de impact van het boek een stuk minder.

2. Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?
Ik schrijf fulltime en heb geen andere bron van inkomsten.

3. Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?
Wow, dat wisselt nogal. Als ik midden in het schrijven van een nieuw boek zit, lees ik weinig. Het leidt me teveel af. Maar in de tijden daartussen, kom ik wel aan twee of meer boeken per week. Ik heb net True Evil van Greg Iles verslonden. Het was zo goed, dat ik het onmogelijk weg kon leggen.

4. Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben? En waarom?
Ik vind het altijd heel moeilijk om in welke categorie dan ook een favoriet aan te wijzen. Een mens houdt van verschillende boeken, films of muziek om allerlei redenen. Als ik dan echt moet antwoorden (en ik denk dat jullie dat van me verwachten) dan regeert Stephen King toch wel als een koning over mijn favorietenlijstje. Daaruit voortvloeiend is het dan ook niet verwonderlijk dat ik graag De Beproeving zelf had geschreven. Het aspect in dat boek wat het meeste indruk op me maakte, is de manier waarop de karakters tot leven komen. Je leert ze kennen voor, tijdens en nadat een geheimzinnige plaag de wereld teistert. Ze zijn volledig driedimensionaal en daardoor voel je je als lezer zo ongelofelijk verbonden met ze.

5. Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?
Het mooiste compliment dat ik ooit van een lezer kreeg was het volgende: hij schreef me dat hij sinds zijn jeugd niet in staat was geweest om een andere emotie dan woede te uiten. Dat kwam door seksueel misbruik in zijn jeugd. Mijn boek had hem voor het eerst sinds zijn jeugd weer laten huilen. Een enorme doorbraak waar hij me voor bedankte. Drie jaar therapie had niet tot resultaten geleid, mijn boek wel.

6. Wilde je altijd al auteur worden? En wanneer en waarom nam je die beslissing?
Ik wilde eigenlijk altijd al auteur worden. Op mijn tiende begon ik dan ook al met schrijven. Door talloze redenen liet ik me echter steeds weer van mijn pad brengen. Uiteindelijk was ik het zat en schreef De Stilte van de Hel.

7. Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?
Ik heb geen moeite met kritiek. Het is niet realistisch om te denken dat iedere lezer wegloopt met je boeken. Ik vind het alleen moeilijk als mensen bewust onbeschoft doen. Van een paar recensies kreeg ik wel een beetje een rood hoofd. Het probleem was niet eens dat de recensenten mijn boek niet goed vonden. Het ging om de manier waarop ze hun mening gaven in zinnen als ‘Hoe DURF je zulke vreselijke dingen te schrijven’. Uiteindelijk is kunst (daar valt schrijven ook onder) en de manier waarop het geïnterpreteerd wordt een subjectief iets. Dat begrijp ik en accepteer ik, maar je mag de mens die het creëert niet persoonlijk veroordelen aan de hand van zijn werk. Ik voelde me echt aangevallen.

8. Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal. En waarom?
Zoals ik al eerder zei, hoofdpersonen. Altijd, altijd, altijd. De karakters zijn het meest fascinerende onderdeel van een verhaal. Ze zijn mensen net zoals jij en ik. Daarom is het zo aangrijpend als ze vreselijke dingen meemaken.

9. Is één van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?
Niet echt. Natuurlijk stop ik veel van mezelf in wat ik schrijf, maar ik kan niet concreet een hoofdpersoon aanwijzen die ‘op mij gebaseerd is’. Ik schrijf over wat ik voel of over wat ik om me heen zie gebeuren. Ik observeer veel. Soms komen de woorden als een soort goddelijk iets tot me. Alsof er een hogere macht aan het werk is. Ik denk daar niet te veel over na en laat het maar gebeuren. Ik stuur wel altijd een bedankje de kosmos in, je weet maar nooit…

10. Waar lig jij 's nachts wakker van?
Het schrijven houdt me bijna altijd uit mijn slaap. Als ik met een nieuw boek bezig ben, doe ik nauwelijks een oog dicht. Het verhaal blijft maar in mijn hoofd spoken. Ik ben overigens een afschuwelijke huisgenoot als ik aan een boek werk.


Bibliografie Cody McFadyen:
2006: De Stilte van de Hel
2007: Het Gezicht van de Dood

Het Gezicht van de Dood: Het meisje is zestien jaar oud. Ze heet Sarah, bevindt zich op de plaats delict van een gruwelijke, drievoudige moord en houdt een pistool tegen haar hoofd gedrukt. Ze beweert tegenover de politie dat 'de Vreemdeling' haar adoptiegezin heeft vermoord. Dat hij haar al haar hele leven achtervolgt en iedereen vermoordt van wie ze houdt. En dat niemand haar gelooft. En dat klopt, niemand gelooft haar. Tot nu toe.. Special Agent Smoky Barrett heeft de leiding over CASMIRC, een speciale FBI eenheid die zich bezighoudt met het opsporen van seriemoordenaars. Het team is door haar persoonlijk samengesteld uit de beste specialisten uit de nationale misdaadbestrijding. Ze zijn net zo geobsedeerd en vasthoudend als de psychopaten op wie zij jacht maken. En deze zaak zal het uiterste van hen vergen. Want een nieuwe, wrede, dubbele moord toont aan dat deze seriemoordenaar op een missie is en verdergaat dan welke moordenaar dan ook.

Website Cody McFadyen: http://www.codymcfadyen.com/
Website A.W. Bruna: http://www.awbruna.nl


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De boeken van Cody McFadyen zijn verkrijgbaar in alle boekhandels en online onder andere bij www.ako.nl

© Foto: beschikbaar gesteld door de uitgever  (gebruikt met toestemming)

 

Wil je reageren op dit interview?
Dat kan op het forum van Ezzulia, waar apart topic is aangemaakt voor reacties op dit interview. Of voor een discussie over de boeken van Cody McFadyen.

Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 

[20 november 2007]

 

Terug naar boven

Back to top