Skip to: site menu | section menu | main content

 

Je bent nu op: www.ezzulia.nl » Kort & Krachtig

De Kort & Krachtig interviews zijn eigendom van www.ezzulia.nl en een aantal worden - met toestemming en onder bronvermelding - ook geplaatst in de dinsdag editie van het dagblad SP!TS  en op de website van www.ako.nl

spits

ako

Interviews 

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij.
Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.


Kort & Krachtig: Nicholas Evans

 

Voordat de in Engeland geboren Nicholas Evans zijn eerste boek schreef , was zijn carrière als journalist en script- schrijver in het slop geraakt. Maar toen hij een verhaal hoorde over een Engelse hoefsmid, besloot Evans een roman te schrijven over deze man die met paarden communiceerde, een ‘paardenfluisteraar’.
Hij bracht zes weken in het Amerikaanse westen door om allerlei fenomenen op dit gebied te spreken en te bekijken en keerde toen terug naar Londen om te schrijven. Omdat zijn schulden zich opstapelden, liet hij de eerste helft van zijn boek alvast lezen aan een vriend, tevens literair agent. Uitgevers wereldwijd vochten om de rechten en Evans was in één klap miljonair. Enkele jaren na het uitkomen van De Paardenfluisteraar, besloot Robert Redford het boek te verfilmen en er zelf de hoofdrol in te spelen. Het werd een wereldhit.

De vierde roman van Nicholas Evans, Het Keerpunt, ligt sinds kort in een goedkope editie in de boekhandel. De Paardenfluisteraar is eveneens voor weinig geld leverbaar, als Libelle Bookazine.

"Recensenten kijken vaak niet verder dan hun neus lang is"
 

1. Wat zijn de ingrediënten voor een goed boek binnen jouw genre?
Voor mijn gevoel zijn mijn boeken lastig in te delen bij een genre. Een goed boek, in welke genre dan ook, neemt de lezers mee op een onbekende reis. Tijdens die reis ontmoeten ze interessante hoofdpersonen wiens leven wordt beïnvloed door het verhaal.

2. Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?
Ik schrijf fulltime.

3. Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?
Ik heb eigenlijk nooit bijgehouden hoeveel boeken ik per jaar lees. Ik lees met verschillende doeleinden en op verschillende manieren. Ik doe veel research voor mijn boeken dus die teller tikt aardig door. Dergelijke boeken lees ik wel heel doelgericht en vluchtig. Voor mijn ontspanning lees ik ongeveer zo’n 30 boeken per jaar denk ik. Meestal romans. Bij deze boeken ligt mijn leestempo aanmerkelijk lager. Het laatste boek dat ik voor mijn eigen plezier las, is De tederheid van wolven van Stef Penney. Ik heb er erg van genoten. Het zat boordevol levendige beschrijvingen en prettige karakters. Het laatste researchboek dat ik las was Fiasco van Thomas E. Ricks. Het is een gedetailleerd en confronterend relaas over de idiote oorlog in Irak.

4. Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben? En waarom?
Ik heb niet echt één favoriete auteur. Als ik iemand zou moeten kiezen wiens werk ik het meest bewonder dan kom ik waarschijnlijk uit bij Ernest Hemingway. Maar, ik ben ook verzot op Cormac McCarthy, Jane Smiley, Pat Conroy, Graham Greene, Charles Dickens, Kipling, Jack London, Maupassant, Balzac, Chekhov en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan…

5. Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?
De publicatie van mijn eerste roman De paardenfluisteraar. Wat een ongekend succes! Het duurde zo’n beetje vijf jaar voordat ik weer op aarde geland was.

6. Wilde je altijd al auteur worden? Wanneer en waarom nam je die beslissing?
In zekere zin ben ik altijd wel een schrijver geweest. Als tiener schreef ik al kleine verhaaltjes, toneelstukjes en vele wanhopige en slechte liefdesgedichten. Na mijn studie werd ik journalist en tv-producer (altijd in dienst van het script). Daarna ben ik nog een tijdje scenarioschrijver geweest tot ik het me kon permitteren om me volledig te richten op het schrijven van romans.

7. Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?
Ik schrijf echt voor mezelf en voor niemand anders. Ik trek me wat aan van kritiek als ik het gevoel heb dat het gefundeerd is. Ik moet wel het gevoel hebben dat de recensent heeft begrepen met welke intenties ik het verhaal schreef. Helaas moet ik herhaaldelijk constateren dat dat niet het geval is. Recensenten kijken vaak niet verder dan hun neus lang is. Ik hecht dan ook meer waarde aan de mening van mijn lezers. Hoewel ik natuurlijk net als iedere andere auteur heel blij word van een goede recensie.

8. Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal. En waarom?
De karakters natuurlijk. Je kunt de plot altijd om de karakters heen bouwen, maar vice versa gaat het niet werken. De hoofdpersonen gaan gedurende het verhaal hun eigen leven leiden en je kunt ze niet dwingen om dingen te doen die tegennatuurlijk zijn.

9. Is één van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?
Alle karakters in mijn boeken zijn een stukje van mezelf, ook de slechteriken. Eén van mijn favoriete karakters is zelfs een bad guy. Het is Buck Calder uit De wolvenlus. Hij is een wrede, brute patser die vrouwen versiert bij de vleet. Denk ervan wat je wilt! De hoofdpersoon die het allermeest op mij lijkt, is waarschijnlijk Ben uit Het keerpunt.

10. Waar lig jij 's nachts wakker van?
Over vrij weinig eigenlijk. Gek genoeg slaap ik momenteel beter dan ik ooit heb gedaan. Alleen euforie en teveel rode wijn willen daar nog wel eens een stokje voor steken.


Bibliografie Nicholas Evans:
1995: The Horse Whisperer (De Paardenfluisteraar, 1995)
1998: The Loop (De Wolvenlus, 1998)
2001: The Smoke Jumper (De Rookspringer, 2001)
2005: The Divide (Het Keerpunt, 2005)

Het Keerpunt: Twee skiërs vinden in de bergen van Montana het onder sneeuw en ijs bedolven lichaam van een jonge vrouw. De politie werkt de hele nacht door om haar te bevrijden, maar het identificeren van het lijk kost veel minder tijd. Het blijkt Abbie Cooper te zijn, die de laatste jaren door de FBI gezocht werd voor moord en ecoterrorisme. Maar op wat voor manier kwam ze aan haar einde? En hoe kon de eens zo veelbelovende, bruisende studente ecologie zo ontsporen?

Benjamin Cooper is architect, zijn vrouw Sarah komt uit een zeer goede familie. Na een huwelijk van twintig jaar met twee kinderen zijn Benjamin en Sarah uit elkaar gegroeid. De liefde en warmte die er ooit tussen de twee geweest is heeft plaatsgemaakt voor onbegrip en kilte. Benjamin besluit dat hij verder moet zonder Sarah.

Abbie Cooper is door de scheiding van haar ouders haar zekerheden kwijt. Haar eens zo zorgeloze leven wankelt. Op de universiteit gaat ze op zoek naar nieuw houvast, een nieuwe identiteit. Een identiteit die haar wellicht fataal is geworden.

Website Nicholas Evans: http://www.nicholasevans.com/
Website de Boekerij: http://www.deboekerij.nl
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De boeken van Nicholas Evans zijn verkrijgbaar in alle boekhandels en online onder andere bij www.ako.nl

© Foto beschikbaar gesteld door Nicholas Evans (gebruikt met toestemming)
 
Wil je reageren op dit interview?
Dat kan op het forum van Ezzulia, waar apart topic is aangemaakt voor reacties op dit interview. Of voor een discussie over de boeken van Nicholas Evans. Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 

[21 augustus 2007]

 

Terug naar boven

Back to top