Skip to: site menu | section menu | main content

 

Je bent nu op: www.ezzulia.nl » Kort & Krachtig

De Kort & Krachtig interviews zijn eigendom van www.ezzulia.nl en een aantal worden - met toestemming en onder bronvermelding - ook geplaatst in de dinsdag editie van het dagblad SP!TS  en op de website van www.ako.nl

spits

ako

Interviews 

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij.
Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.


Kort & Krachtig: Karin Slaughter

 

 

 

 

 

 

Karin Slaughter (1970) is afkomstig uit het Amerikaanse Georgia en woont in Atlanta. Haar debuutroman Nachtschade was een internationaal succes en stond op de shortlist van de Dagger Award voor het beste thrillerdebuut van 2001. Met haar serie over kinderarts en lijkschouwer Sara Linton bereikte Slaughter groot internationaal succes. Eerder deze maand verscheen haar zevende thriller: Onaantastbaar
 

"Friesland was een eye-opener voor mij"
 

1. Wat zijn de ingrediënten voor een goed boek binnen jouw genre?
Een schrijver moet altijd de waarheid vertellen tegen zijn lezers. Een boek moet geloofwaardig zijn. Ik vind het zelf verschrikkelijk om een thriller te lezen waarin de slechterik pas op pagina 350 zijn opwachting maakt, terwijl het boek maar 360 pagina’s beslaat. Dingen die zomaar uit de lucht komen vallen, daar kan ik niks mee. Ik denk dat de beste boeken een ontknoping hebben waarbij de lezer denkt: “Maar natuurlijk!” Op die manier geef je de lezers een goed gevoel.

2. Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?
Mijn fantastische uitgevers hebben het mogelijk gemaakt dat ik me volledig kan toeleggen op het schrijven. Ik voel me een gelukkig mens.

3. Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?
Een voorzichtige schatting zou uitkomen tussen de 50 à 60 boeken per jaar. Ik reis veel en dan verslind ik de meeste boeken. Op dit moment lees ik Helpless van Barbara Gowdy. Tot nu toe is het geweldig. Ik ben gek op haar werk. Iedereen die een kortverhaal kan schrijven over een necrofiel en het toch nog heel romantisch kan maken, zal altijd in mijn lijstje met favoriete auteurs staan.

4. Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben? En waarom?
Op dit moment is Kathryn Harrison mijn lievelingsschrijfster. Haar werk is zo gevoelig. Ik kan geen boek verzinnen dat ik zelf had willen schrijven omdat ik dan de dingen die ik juist zo goed vind aan het boek zou veranderen. Ik heb tenslotte mijn eigen schrijfstijl. Het is veel leuker om het werk van collega’s te lezen dan dat van jezelf omdat je dan de onverwachte wendingen niet ziet aankomen. Ik vind het te gek als ik compleet verrast word door een boek.

5. Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?
Mijn bezoekje aan Friesland tijdens één van mijn Nederlandse promotietours vond ik heel bijzonder. Ik kom zelf uit het zuiden van de VS dus ik begrijp de behoefte aan een eigen regionale identiteit en het belang van een eigen taal en cultuur dan ook heel goed. Misschien ben ik wel naïef, maar ik had me niet eerder gerealiseerd dat op andere plekken in de wereld ook een dergelijke idylle heerste. Friesland was in dat opzicht een eye-opener voor me.

6. Wilde je altijd al auteur worden? Wanneer en waarom nam je die beslissing?
Toen ik zes was schreef ik mijn eerste roman. Dat zegt genoeg over mijn ultieme droom om schrijfster te worden… Op mijn zesentwintigste kwam ik in contact met mijn agent en op mijn negenentwintigste verkocht ik mijn eerste boek. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik het werk mag doen dat mij het gelukkigst maakt. Hoeveel mensen kunnen dat nou zeggen?

7. Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?
Ik vind het commentaar van lezers en recensenten even belangrijk want als je het sec bekijkt zijn recensenten ook gewoon lezers. Ze hebben alleen een groter platform om hun mening te verspreiden. Recensenten hebben meestal het vermogen om hun mening beter onderbouwd en mooier op te schrijven. Ik denk persoonlijk dat het al dan niet leuk vinden van een boek heel subjectief is. We hebben allemaal onze eigen smaak en referentiekader en van daaruit vormen we ons standpunt. Ik kan zoveel bestsellers opnoemen die mij persoonlijk helemaal niet konden bekoren. Maar aangezien er zoveel exemplaren van verkocht zijn, was ik blijkbaar in de minderheid!

8. Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal. En waarom?
Ze zijn allebei even belangrijk. Als je de hoofdpersonen niet kunt snappen en liefhebben, waarom zou het je dan iets kunnen schelen wat er met ze gebeurt? Aan de andere kant, als je gek bent op de karakters maar er is geen plot om ze lekker bezig te houden, wat heeft het hele verhaal dan voor zin?

9. Is één van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?
Alle hoofdpersonen hebben een stukje van mij in zich. Of het echt mijn karaktertrekken zijn of dat ik mezelf door een roze bril zie, houden we maar even in het midden. Lena bezit mijn impulsiviteit, Sara mijn bedachtzaamheid en Jeffrey mijn ongeduld. Aan het schrijven van mijn standalone Triptiek heb ik heel veel plezier beleefd, met name door de karakters in het verhaal. Ik denk dat Will het allerbeste voorbeeld is van hoe mijn brein werkt. Met hem kan ik me het beste identificeren.

10. Waar maak jij je op dit moment druk over?
Ik heb heel veel kopzorgen over de ongastvrije uitstraling die mijn land heeft naar buitenlanders dankzij onze huidige president. De VS is nota bene ontstaan uit immigranten! Ik kan niet wachten totdat zijn laatste termijn er op zit, zodat we weer terug kunnen naar het weldenkende en uitnodigende land dat we eens waren. Ik denk dat de hele wereld daarbij gebaat is.


Bibliografie Karin Slaughter:
Sara Linton serie:
2002: Nachtschade
2003: Zoenoffer
2003: Een Lichte Koude Huivering
2004: Onzichtbaar
2005: Trouweloos
2007: Onaantastbaar

Overige boeken:
2006: Triptiek

Onaantastbaar: Detective Lena Adams ligt met verwondingen in een vervallen ziekenhuis in Georgia en is de enige getuige van een wrede moord waarbij een vrouw onherkenbaar werd verminkt. Honderdvijfentwintig kilometer verderop hoort haar baas Jeffrey Tolliver dat Lena is gearresteerd. Zijn vrouw - kinderarts en lijkschouwer Sara Linton - heeft haar handen vol aan haar eigen problemen nadat ze is aangeklaagd voor nalatigheid, maar werkt desondanks mee aan de bizarre en gruwelijke moordzaak. Lena was een aantal dagen eerder teruggekeerd naar de plek waar ze te midden van racisme, woede en moord was opgegroeid. Ze belandde daarbij opnieuw in handen van haar gewelddadige ex-vriend, een neonazi die haar nu zelfs vanuit de gevangenis nog in zijn macht houdt. Uiteindelijk zijn Sara en Jeffrey de enigen die Lena kunnen bevrijden uit het web van leugens en geweld waarin ze verstrikt is geraakt.

Website Karin Slaughter: http://www.karinslaughter.com/
Website uitgever: http://www.uitgeverijcargo.nl/
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De boeken van Karin Slaughter zijn verkrijgbaar in alle boekhandels en online onder andere bij www.ako.nl

© Foto: George Verberne (gebruikt met toestemming)
 
Wil je reageren op dit interview?
Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor reacties op dit interview. Of voor een discussie over de boeken van Karin Slaughter. Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 

[31 juli 2007]

 

Terug naar boven

Back to top