Skip to: site menu | section menu | main content

 

Je bent nu op: www.ezzulia.nl » Kort & Krachtig

De Kort & Krachtig interviews zijn eigendom van www.ezzulia.nl en een aantal worden - met toestemming en onder bronvermelding - ook geplaatst in de dinsdag editie van het dagblad SP!TS  en op de website van www.ako.nl

spits

ako

Interviews

Op Ezzulia staan veel interviews en iedere week komen daar weer nieuwe bij.
Kijk hier voor het overzicht van Kort & Krachtig en hier voor de grotere interviews.


Kort & Krachtig: Jan van Mersbergen

 

Jan van Mersbergen (Gorcum, 1971) is schrijver sinds 2000. Daarvoor studeerde hij kunstbeleid en cultuursociologie, en werkte als postbode, afwasser, proefdierverzorger, stratenmaker en manusje van alles binnen de theatersector. Naast vier goed ontvangen romans schrijft hij verhalen en artikelen voor Vrij Nederland, Wahwah en sportgeschiedenis.nl.
In februari verscheen zijn nieuwste roman Morgen zijn we in Pamplona en voor de recent verschenen jubileumbundel Gaat u vooral met een goed boek naar bed, of in ieder geval met iemand die er een gelezen heeft (uitgebracht vanwege het vijfjarige bestaan van uitgeverij Cossee), schreef hij een verhaal over een slecht verlopen bezoek van een Engelse toerist aan Amsterdam.
 

"Hoe intenser het schrijven, hoe minder het verdient"
 

1. Wat zijn de ingrediŽnten voor een goed boek binnen jouw genre?
Gevoel. Bij het lezen van een goede roman krijgt de lezer op iedere bladzijde emotioneel iets van de hoofdpersoon mee, zonder dat die emoties omschreven staan. Spanning kan hieraan bijdragen. Verder zijn er erg veel ingrediŽnten die beter vermeden kunnen worden: beschouwing, vervelende redeneringen, psychologisering, essayachtige stukken, filosofie, tegelwijsheden, praatjes over politiek...

2. Is schrijven je hoofdberoep of doe je daarnaast nog iets anders?
Romanschrijven is mijn vak. Daarnaast schrijf ik voor commerciŽle opdrachtgevers. Regel is: hoe intenser en moeilijker het schrijven, hoe minder het verdient.

3. Hoeveel boeken lees je zelf (ongeveer) per jaar? Wat was de laatste en wat vond je daarvan?
Ik begin aan erg veel boeken, koop ook veel. Ik heb een stapel waar ik aan bezig ben. Ik geef een boek meestal veertig bladzijden, als het me dan nog niet pakt leg ik het weg met het idee het misschien later weer eens op te pakken. Het laatste boek dat ik daadwerkelijk uitlas was The Road van Cormac McCarthy. Bijzonder goed. Heel sober, beschrijvend en intens.

4. Wie is jouw favoriete auteur? En welk boek zou je zelf graag geschreven willen hebben? En waarom?
Bovengenoemde McCarthy is mijn grote favoriet. Ik herlees zijn werk doorlopend. Net als Ernest Hemingway, John Steinbeck, William Faulkner en Graham Greene. Ik wil niet romans van anderen schrijven. Dat is een onmogelijkheid. De romans die ik tot op heden geschreven heb, daar ben ik tevreden over.

5. Wat is het mooiste, vreemdste of meest opmerkelijke dat je als auteur hebt meegemaakt?
Als schrijver maak ik niet zo veel mee. Schrijven doe ik thuis. Optredens en interviews hebben in feite weinig met schrijven te maken. De mooiste momenten zijn die waarop ik zelf geraakt word door wat ik geschreven heb, bij tweede lezing dan. En bij de derde...

6. Wilde je altijd al auteur worden? Wanneer en waarom nam je die beslissing?
Vanaf mijn twintigste wilde ik schrijven. Ik wilde weten hoe een schrijver een roman maakt en dat vervolgens zelf ook kunnen. Dan lees je veel en denk je bij iedere roman: dat wil ik ook. Zo moet het. En dan begin je en wordt het niets omdat je je eigen stem nog niet kent. Het duurde in mijn geval tien jaar voor ik wist wat ik wilde schrijven en hoe ik het op moest schrijven. Daar wijk ik sindsdien niet meer vanaf.

7. Aan welke kritiek hecht je meer waarde: van je lezers of van recensenten?
Een professioneel oordeel is erg belangrijk. In eerste instantie van een redacteur en als de roman af is van recensenten. Dat laatste oordeel is vooral belangrijk omdat het openbaar is; andere schrijvers, uitgevers en boekhandelaren zien dat ook. Een goede recensie maakt het praten met de uitgever over een volgend boek een stuk gemakkelijker. Lezers kunnen je ego strelen, maar spelen bij het schrijven geen rol en geven zelden kritiek die je zelf kunt verzinnen.

8. Wat is belangrijker: de plot van een boek of de karakters in een verhaal. En waarom?
In een goed verhaal zijn de karakter onlosmakelijk verbonden met het plot. Het een leidt tot het ander.

9. Is ťťn van de hoofdpersonen in jouw boeken autobiografisch? Welk personage spreekt je het meeste aan?
Al mijn hoofdpersonages hebben trekjes van mezelf. Een beetje uitvergroot, een beetje opgepoetst. Ze zijn me allemaal even dierbaar, maar Danny, uit Morgen zijn we in Pamplona, komt in tegenstelling tot de personages uit eerdere boeken daadwerkelijk in verzet. Hij stelt een daad, een vreselijke daad weliswaar, maar toch hou ik van hem.

10. Waar maak jij je op dit moment druk over?
Of mijn pasgeboren dochtertje in slaap wil vallen.


Bibliografie Jan van Mersbergen
2001: De Grasbijter
2003: De Macht over het Stuur
2005: De Hemelrat
2007: Morgen zijn we in Pamplona

Morgen zijn we in Pamplona: Danny staat in de regen te liften. Hij moet dit oude leven verlaten, als in een roes gaat hij een onbestemde toekomst tegemoet. Robert is op weg naar Pamplona voor zijn jaarlijks uitje naar het stierenrennen. Dan ziet hij een lifter langs de snelweg staan. Hij stopt, en neemt hem mee. Gaandeweg ontstaat er een band tussen de twee. Robert is nieuwsgierig naar de teruggetrokken en weinig spraakzame Danny, een bokser: het lijkt alsof Danny zich willoos laat meevoeren, ogenschijnlijk verslagen door een geheim.

Weggaan is eenvoudig, achterlaten is moeilijker. Het leven voor Danny is een gevecht: een gevecht met tegenstanders in de boksring en een gevecht met de liefde.

In deze road-novel wordt de spanning tot het einde opgevoerd: waarom laat Danny zich zo gemakkelijk meetronen, en waarom keert Robert terug naar Pamplona? Wat maakt het gevaar zo verleidelijk dat we het altijd weer opzoeken? Er is geen hoger plan, enkel intuÔtie. Maar dan, in Pamplona, temidden van de aanstormende stieren en de stofwolken, dreigt het mis te gaan.

Als het gevaar onontkoombaar lijkt, reageert onze naastenliefde. Onverbiddelijk.

Website van Jan van Mersbergen: http://janvanmersbergen.nl/
Website uitgever Cossee: http://www.cossee.com/
 

 

 

 

 

 

 

 

 

De boeken van  Jan van Mersbergen zijn verkrijgbaar in alle boekhandels en online onder andere bij www.ako.nl

© Foto: Fleur Speet (gebruikt met toestemming)
 
 

Wil je reageren op dit interview?
Dat kan op het forum van Ezzulia, waar een apart topic is aangemaakt voor reacties op dit interview. Of voor een discussie over de boeken van Jan van Mersbergen. Kijk hiervoor op ons boekenforum.

 

[6 juli 2007]

 

 

Terug naar boven

Back to top