Discussie Karin de Groot: Schaduwwaarheid

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Discussie Karin de Groot: Schaduwwaarheid

Berichtdoor Eric » vr apr 01, 2011 19:10

Afbeelding

Vanaf deze discussie zijn er nog slechts twee topics: ten eerste de discussie, die van start zal gaan vanaf het eerste moment dat de tien lezers hun boek van de uitgever hebben ontvangen. Tijdens het lezen kan je in de discussie je op- en aanmerkingen maken. Dus over de cover, de schrijfstijl en je voortgang - net als voorheen in de aparte topics - maar ook over alle andere relevante zaken. Heb je mooie zinnen ontdekt en waarom sprak juist die ene zin jou aan? Hoe zit het met de geloofwaardigheid? Zijn er delen waarin het lezen moeilijker gaat en zo ja: waarom is dat volgens jou? Doet het verhaal je aan andere boeken denken? Of aan andere auteurs? En tegen het eind van het boek: blij dat het bijna uit is of kan je niet wachten om te weten hoe het gaat aflopen?

In de meeste gevallen zal ik twee deelnemers van tevoren vragen of zij tijdens het lezen een aantal vragen willen bedenken over het boek. Dat kunnen vragen zijn over op- en aanmerkingen van een aantal lezers die zijn gemaakt tijdens het lezen. Maar uiteraard kunnen het ook inhoudelijke vragen zijn.

Voor deze eerste discussie 'nieuwe stijl' komen de vragen van de uitgeverij. Ze staan zelfs al achterin de leesexemplaren van Schaduwwaarheid. De bedoeling is dat de tien lezers de meeste van deze vragen gaan beantwoorden nadat ze het boek hebben uitgelezen. Het is niet nodig te wachten op het moment dat iedereen klaar is met lezen.

Uiteraard is het mogelijk om op de reacties van de andere lezers te reageren.

Naast dit discussietopic komt er een tweede draadje die alleen voor de uiteindelijk waardering gaat worden gebruikt. De bekende sterren voor een aantal vastgestelde criteria. Dit draadje gaat open als de eerste lezers het boeken hebben uitgelezen. Het is niet de bedoeling dat in dit topic discussies komen. Het is alleen voor de zogenaamde 'rapportcijfers'.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » vr apr 01, 2011 19:55

Hier alvast een aantal vragen.

Maar wel met het verzoek aan iedereen die het leesexemplaar heeft ontvangen om te proberen om in hun leesproces hier ook regelmatig te posten over de voortgang, de schrijfstijl en de andere genoemde punten in het voorgaande bericht. Jullie kunnen de vragen op het eind proberen te beantwoorden of er steeds een vraag uit te pikken die mogelijk relevant is voor het punt waarop je tijdens het lezen bent aanbeland.

DE VRAGEN:

Wat is het belangrijkste thema van deze roman? Zijn er subthema’s aan te wijzen?

Hoe is de titel te duiden? Welke waarheden en onwaarheden kun je benoemen in dit boek?

Beschrijf de rol die Ella heeft in haar Nederlandse gezin, en vergelijk die met de rol die Dana speelt in haar Engelse gezin.

Typeer de mannen (Axel en Aiden) in het boek. Als je je in beide mannen zou verplaatsen, hoe kijk je dan aan tegen de waarheid van Ella en Dana?

Wat doet dochter Fenna ertoe besluiten om te zwijgen? Vind je dat ze goed handelt?

Vind je dat Danielle met haar beslissing aan het eind van het boek de juiste keuze maakt, of was er een liefdevollere oplossing mogelijk geweest?

Als je je in de dochter verplaatst, hoe zou je dan zelf handelen nadat je de waarheid aan het eind van het boek hebt ontdekt? Is het een bevredigende waarheid? Zou je de keuze van de moeder accepteren?

Vind je dat Danielle uiteindelijk meer heeft bijdragen aan het geluk van anderen dan dat ze daar afbreuk aan heeft gedaan?

Vind je dat leugens om bestwil moeten kunnen? Worden leugens minder erg als je weet dat ze bijvoorbeeld omwille van het welzijn van gehandicapte kinderen, zieke ouders of andere kwetsbaren worden gedaan?
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Lejah » za apr 02, 2011 19:12

Gisteren heb ik Schaduwwaarheid binnen gekregen.
Het boek ziet er mooi uit. De cover vind ik mooi, een mooi gezicht in wolken van donkerrode stof (is het organza?), Van iets verder weg kan je je ook voorstellen dat het gezicht in bladeren ligt in een bos. Ik vind het mooi dat de letters van de titel qua kleur passen bij de afbeelding.
Ik heb nog nooit eerder gezien dat de binnenflap vast zat aan de kaft. De tekst op die binnenflap nodigt wel uit tot lezen en dat heb ik dan ook gelijk gisteren gedaan.

In een zucht kwam ik zo tot blz 54.
Het meest intrigrerende personage tot nu toe is voor mij zonder twijfel Jasper. Jasper moet wel autistisch zijn met zijn obsessies en knoopjes. Dat is heel mooi, maar natuurlijk beschreven, eigenlijk heel plastisch. Dat doet me wat, omdat ik autisme van nabij ken en meemaak. Ik ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen nog los van het verhaal.
Het verhaal zelf boeit ook. In dit verhaal lijken me de verschillende personages die het verhaal vanuit hun oogpunt vertellen een pluspunt.
Maar ik weet (nog) niet zo goed hoe ik het verhaal moet omschrijven of erover kan vertellen zonder te spoileren.

Is er een spoilertag ofzo?
Ik neem aan dat ik niet mag spoileren?
Lejah
De Historicus
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Cynneke » za apr 02, 2011 19:32

Tussen vierkante haakjes quote zetten en dan je tekst typen en afsluiten met /quote tussen vierkante haakjes. En vervolgens je tekst selecteren en kiezen voor tekstkleur wit. Dan heb je witte tekst in een wit vak en moeten mensen het selecteren om te kunnen lezen.

Ik ben vandaag trouwens ook in het boek begonnen, maar het lezen ging bij mij niet zo voorspoedig. Ik ben nu ergens rond pag. 40 en ik vind het tot op heden een verwarrend boek met Dana / Ella :oops: Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verhaal verder gaat.... De diepgang van het boek ontbreekt me nog en ik hoop wel dat die komt.

Overigens doet de schrijfstijl me aan Renate Dorrestein denken.
Gelezen:
Piratenbloed - Annejoke Smids

In bezig:
In betrekking - Maria van der Ent
Cynneke
De Illusionist

Berichtdoor Lejah » za apr 02, 2011 19:49

Dank je voor je uitleg Cynneke!

Ik vind het juist heel handig en heel helder dat Ella/Dana, nu hoef ik helemaal niet na te denken wie of wat het is. In tegenstelling tot soomige andere boeken waar ik soms al een halve blz verder ben voor ik door heb vanuit wiens oogpunt ik nu weer lees.
Ik ben niet veel verder dan Cynneke, maar ik denk wel dat de diepgang in voorbereiding is.

Wat mij overigens ook nog erg opviel aan de "buitenkant" van het boek, is dat ik het een beetje dun vond, maar ook dat er zoveel wit op de blz is. Een hele brede kantlijn en af en toe halve pagina's helemaal leeg (en het is al niet zo dik).
Lejah
De Historicus

Berichtdoor Cynneke » za apr 02, 2011 20:21

Klopt, het boek leest ook als een trein daardoor.

Ik heb vanavond nog even gelezen en ik zit nu op 82. Na Ik hou van Holland ga ik nog even verder.
Gelezen:

In bezig:
Cynneke
De Illusionist

Berichtdoor Cynneke » zo apr 03, 2011 09:15

Wat is het belangrijkste thema van deze roman? Zijn er subthema’s aan te wijzen?
Liefde. Subthema's: Bedrog, autisme?
Ik vind thema's aan een boek koppelen altijd erg lastig.

Hoe is de titel te duiden? Welke waarheden en onwaarheden kun je benoemen in dit boek?
Het leven dan Daniëlle (aka Dana en Ella) leeft, is een schaduwwaarheid. Ze bedriegt eigenlijk beide gezinnen.
Waarheid: ze is moeder van Machteld en Fenne en vrouw van Axel. Onwaarheid: ze zwerft niet door Europa, maar gaat direct naar Engeland.
Waarheid: ze is vriendin van Aiden en zorgt voor Jas.
Onwaarheid: ze gaat niet naar Nederland terug voor haar winkeltje en haar demente moeder, maar gaat naar haar man en kinderen.

Beschrijf de rol die Ella heeft in haar Nederlandse gezin, en vergelijk die met de rol die Dana speelt in haar Engelse gezin.
Als Ella vind ik haar dominanter. Ze is moeder, weet wat ze wil en is heel zelfstandig. Als Dana is ze dat ook, anders zou ze niet heen en weer peddelen tussen Nederland en Engeland, maar toch stelt ze zich veel dienstbaarder op door de zorg van Jas.

Typeer de mannen (Axel en Aiden) in het boek. Als je je in beide mannen zou verplaatsen, hoe kijk je dan aan tegen de waarheid van Ella en Dana?
Ik vind beide mannen erg onderdanig en goedgelovig. Axel vindt het schijnbaar niet raar dat Ella er steeds een paar dagen in haar eentje tussenuit trekt en verkoopt zelfs zijn bedrijf zodat ze samen weg kunnen en hij voor haar een huis kan kopen. En Aiden vindt het ook niet raar dat Dana steeds terug naar Nederland gaat voor haar winkel en haar demente moeder. Beide mannen zijn erg zachtaardig.
Als ik als man daar zou staan, zou ik het toch heel raar vinden en sterkte twijfels hebben.....

Wat doet dochter Fenna ertoe besluiten om te zwijgen? Vind je dat ze goed handelt?
Ik denk dat ze bang is om beide gezinnen te kwetsen als de waarheid uit zou komen. Aan de ene kant is dat heel nobel, maar aan de andere kant kan je merken dat het haar pijn doet. Ze beschermt anderen, maar wel ten koste van zichzelf, dus dat vind ik niet goed. Wat mij betreft had ze het toch beter kunnen zeggen.

Vind je dat Danielle met haar beslissing aan het eind van het boek de juiste keuze maakt, of was er een liefdevollere oplossing mogelijk geweest?
Wat mij betreft zeker niet de juiste keuze. Door te verdwijnen, opzettelijk of per ongeluk, laat je de nabestaanden in grote onzekerheid achter. Ze zullen toch, stiekem, altijd blijven hopen dat iemand weer voor de deur staat. Zelfs als er al afscheid genomen is. Ik weet ook niet of er een liefdevollere oplossing mogelijk geweest was, maar ik vind dat als je zelf zo'n puinhoop van je leven maakt en zoveel leugels de wereld in helpt, je die verantwoording zelf moet dragen. Ze had het eerlijk moeten vertellen.

Als je je in de dochter verplaatst, hoe zou je dan zelf handelen nadat je de waarheid aan het eind van het boek hebt ontdekt? Is het een bevredigende waarheid? Zou je de keuze van de moeder accepteren?
Nee, ik had tegen Axel gezegd wat ik ontdekt had.

Vind je dat Danielle uiteindelijk meer heeft bijgedragen aan het geluk van anderen dan dat ze daar afbreuk aan heeft gedaan?
Ik vind dat ze er meer afbreuk aan heeft gedaan dan dat ze heeft bijgedragen. Hoogstwaarschijnlijk waren de jaren dat ze bij beide gezinnen was, gelukkig voor hen. Maar het zo plots verdwijnen en beide gezinnen in onzekerheid achterlaten was keihard. Dat is iets wat niemand nog echt te boven zal komen....

Vind je dat leugens om bestwil moeten kunnen? Worden leugens minder erg als je weet dat ze bijvoorbeeld omwille van het welzijn van gehandicapte kinderen, zieke ouders of andere kwetsbaren worden gedaan?

Nee, leugens mogen nooit kunnen. Als Dana Jas wilde sparen, had ze nooit aan de relatie met Aiden moeten beginnen. Ze wist dat ze getrouwd was met Axel en al 2 dochters had en had haar verstand moeten gebruiken. Als je dan al die jaren denkt van "ik blijf maar liegen, anders kwets ik Jas", dan ben je in mijn ogen al fout bezig vanaf het begin.

Ik heb een deel in spoilers gezet, omdat het anders voor de mensen die het boek nog willen gaan lezen, wel veel verklapt denk ik.

Verder over de cover: Een mooie cover die me doet denken aan een vrouw die tussen de rode bladeren in het bos ligt. De kaft is vrij stevig verder en dat is wel een pluspunt voor een paperback.

Het boek zelf las als een trein. Dik was het niet en door de grote witte ruimten bij de bladspiegel ging het erg hard. Als de uitgeverij het boek goed opgevuld had, was het nog 20 pagina's dunner geweest.....

Ik vond het al met al wel een aardig boek. Geen hoogvlieger, omdat de echte diepgang wat mij betreft ontbrak. Toen ik klaar was had ik zoiets van: Ja, en nu? Maar ook geen erg slecht boek. Daarom :3:
Gelezen:

In bezig:
Cynneke
De Illusionist

Berichtdoor Lejah » zo apr 03, 2011 10:37

Je hebt m al uit Cynneke! Ik heb nog niet je spoilers gelezen, dat doe ik pas als ik m ook uit heb.

Ik ben nu op blz 106 beland, halverwege het boek.
Het boek leest makkelijk en vlot weg. Het is allemaal wat afstandelijk beschreven.
Ik heb nu wel een paar dingen die me wat ongeloofwaardig voorkomen, maar dat is ook weer niet zo erg, want het is een roman.

[
Ik kan me nauwelijks voorstellen hoe je iemand 425 kilometer kan volgen, incl bezinepompen en douane zonder op te vallen. En ook niet hoe je met de auto op de trein kan komen in een opwelling, zou je niet eerst moeten reserveren. Maar okee, dat laat ik maar voor wat het is.
Het stukje over het pesten van Fenne door 2 jongens, is ondanks de wat afstandelijke schrijfstijl raak beschreven en doet pijn.
En ik vraag me af, zou Axel nu zo afstandelijk en alleswetend blijven? Hij komt me niet echt sympathiek over, in tegenstelling tot Aiden. Ik vind wel dat die 2 nu al in tegenovergestelde types beschreven worden, ik ben beniwud hoe dat verder verloopt
]
Lejah
De Historicus

Berichtdoor mijnboekenkast » zo apr 03, 2011 11:23

Ik heb het boek ook afgelopen vrijdag binnengehad.

De cover en de titel spreken me erg aan. Het is zeker een boek dat ik in de boekwinkel op zou pakken om beter te bekijken.

Verder valt het me op dat je veel wit marges ziet op de pagina's en dat het lettertype redelijk groot is. Dit is overigens niet iets wat me stoort tijdens het lezen, maar wat me wel opviel.

In het begin vond ik het verhaal nog een beetje warrig, waarschijnlijk ook doordat ik de flaptekst pas na een blz of 50 las. Die flaptekst geeft al een duidelijke lijn van het verhaal weer en zou me wat mee houvast hebben gegeven aan het begin van het verhaal.

Inmiddels ben ik op blz 75 van het boek, door de prettige schrijfstijl vlieg je door het boek heen. Ik ben wel geïntrigeerd door het verhaal en de personen.
Jas, vind ik interessant, wat mankeert hem precies. De jeugd van Fenne is boeiend, wat is er precies gebeurt met haar en Bernd en wat voor littekens heeft zij opgelopen. En wat beweegt Ella/Dana om een dubbel leven erop na te houden.
Marieke leest:
mijnboekenkast
De Gouden Nar

Berichtdoor Lejah » zo apr 03, 2011 22:42

Ik ben ondertussen op blz 160 beland. Het boek leest echt lekker, maar ik heb nogal een druk weekend, anders zou ik het beslist al uit hebben gehad.

Wat mij echt aan dit boek opvalt, is dat ik nog over het boek aan het nadenken ben, terwijl ik heel wat anders aan het doen ben. Meestal denk ik in zo'n situatie dan na over de verhaallijn, maar bij dit boek denk ik vooral aan de symboliek en de tegenstellingen die ik tegen kom.
Zoals dat stuk over gabriel Faure wat ik gelezen heb. Het is zo perfect passend, zo symbolisch, daar kan ik dan heerlijk nog een tijdje over napeinzen. Karin heeft in het boek wel kort uitgelegd waarom Faure met zijn Requiem zo symbolisch is, maar het is meer dan dat. Nu weet ik een beetje over Faure en de Madeleinekerk, maar als dat ik niet geweten had, zou ik het dan ook zo bijzonder vinden? En staan er nog meer stukjes in het boek waarvan ik misschien niets weet, waardoor mij een hele symboliek ontschiet?

Karin vertelt hoe Faure in de kerk werkt, maar toch atheistisch is en dat dat in zijn werk doorkomt. Maar het is ook heel symbolisch dat het allemaal niet is wat het lijkt. De Madeleinekerk werd tijdens de hoogmis vooral bezocht door de Parijse beaumonde en de kerk vond het belangrijk dit publiek tevreden te houden, daar zat immers het geld. Het "gepeupel" stond na de hoogmis buiten te wachten om de beuamonde te kunnen bekijken, ook werd na de hoogmis de meest recente mode gespot aan de hand van de bezoekers van deze kerk. Dus kreeg Faure veel meer vrijheid om te componeren dan normaal religieus gezien toegestaan was. Hoe symbolisch, het is dus niet zoals het lijkt. Daarnaast vertelde faure in zijn Requiem zijn visie op de dood, een vreugdevolle verlossing van dit dagelijks leven. Vlak na dit hoofdstuk wordt de crematie van Bernd beschreven. Hoe symbolisch, hoe de dood een blijde verlossing is, zowel voor Bernd als voor Fenne. Daar kan ik over blijven nadenken.

Nog meer symboliek en tegenstelling:
De boekfiguurtjes Pippa en teun zijn volgens mij, zoals ik het nu kan zien, duidelijk geinspireerd op Fenne en Jasper. Pippa, het kleine meisje met de bril, dus Fenne, en Teun het jongetje dat niet praat, de niet pratende Jasper. In het kinderboek dat Ella schrijft zijn de 2 dikke vriendjes, maar de echte perosnen kennen elkaar niet en zijn niet eens van elkaars bestaan op de hoogte.

En het is heel leuk om in een zin, een bijzin eigenlijk, de beschrijving van de cover te lezen:
...het zachte bladerbed in de zwijgende afgrond...

Ja, dit is wel een boek waar ik wat mee heb.
Ik denk overigens nog wel meer te weten en ik heb wel meer te overpeinzen, maar dat komt wel als het boek uit is.
Lejah
De Historicus

Berichtdoor Liekevo » zo apr 03, 2011 23:26

Ik heb vandaag het boek gelezen, het las erg makkelijk en het viel mij inderdaad ook op dat het boek niet heel dik is en dat er veel wit op de blz's is.
Het verhaal sprak me aan, hoewel ik de keuzes die gemaakt werden niet altijd begreep.
Het was een leuk boek met een interessant verhaal, maar ik denk dat er meer in had gezeten daarom van mij :3:
De cover vindt ik mooi, ik had het boek in de winkel dan ook al in mijn handen gehad.
Later deze week probeer ik antwoord op de discussievragen te geven, maar het kan ook volgend weekend worden.
Liekevo
Drakenmeester

Berichtdoor Tiagha » ma apr 04, 2011 10:58

Ik ben nu op blz 142. Heb het boek vrijdag binnengekregen en 's middags gelijk in begonnen. De cover spreekt me wel aan, mooie kleuren. Als ik het in de winkel had zien liggen had ik het zeker opgepakt. Om het vervolgens weer weg te leggen vanwege de halfbedrukte pagina's in groot lettertype.
Ik weet wel dat kwaliteit boven kwantiteit gaat maar ik zou niet snel 16-19 euro uitgeven aan een boek dat ik in een uur of 2 uitheb.

Ik ben geen doorgewinterde romanlezer. Ik lees voornamelijk thrillers/detectives en daarin is het van belang dat je van alle personages weet wie ze zijn en wat de connectie is met de andere personages. Ik moest er bij dit boek aan wennen dat dat soort connecties in eerste instantie niet worden uitgelegd. (Caitlin, moeder van Jas. Veel later pas het verhaal over haar huwelijk met Aiden en hoe ze bij Lauren terechtkwam).

Leuk detail vond ik dat Metallica even voorbij kwam. Was in mijn tienerjaren een grote fan (Ach, nog steeds wel eigenlijk :) ).

Ga hem straks uitlezen en de vragenlijst invullen.
Tiagha
Kentucky Killer

Berichtdoor mijnboekenkast » ma apr 04, 2011 15:33

Ik had precies hetzelfde als jij Tiagha.
Ik vond de verschillende personages zonder uitleg ook verwarrend. Pas toen ik de flaptekst had gelezen werd het me allemaal duidelijker.
Marieke leest:
mijnboekenkast
De Gouden Nar

Berichtdoor Lejah » ma apr 04, 2011 23:04

Tiagha schreef:Ik ben geen doorgewinterde romanlezer. Ik lees voornamelijk thrillers/detectives en daarin is het van belang dat je van alle personages weet wie ze zijn en wat de connectie is met de andere personages. Ik moest er bij dit boek aan wennen dat dat soort connecties in eerste instantie niet worden uitgelegd. (Caitlin, moeder van Jas. Veel later pas het verhaal over haar huwelijk met Aiden en hoe ze bij Lauren terechtkwam).

Ik had daar helemaal geen moeite mee en het verrast me dat jullie dat wel heben. Als ik naar thrillers ed kijk, zoals bij bijv Camilla Lackberg, duurt het soms wel een pagina eer je doorhebt welk personage er nu is, tast je geheel in het duister. Terwijl in dit boek alles al wordt uitgelegd in het eerste stukje van Dana. Daar staat al iets over de NL en Britse weerstations wat veel duidelijk maakt, dat Dana met Aiden is en hoe lang, wie de moeder van Jasper is en met wie ze nu is.
Lejah
De Historicus

Berichtdoor Lejah » ma apr 04, 2011 23:10

Ondertussen heb ik het boek uit. Ik kon het niet laten liggen.
Morgen zal ik er uitgebreider op ingaan.
Wat ik al wel kwijt wil is dat ik het heel bijzonder vind dat het gedeeltelijk afloopt zoals in het begin eigenlijk al is aangegeven (p.11)
Ook vind ik het bijzonder dat de diepgang van het boek bepaald niet op traditionele wijze is gebeurt, dus niet door beschrijvingen van de personen en hun acties; maar dat diepgang is geprobeerd te bereiken door symboliek, tegenstellingen en het begrijpelijk maken en uitdiepen van dilemma's. Anders, maar knap gedaan.
Lejah
De Historicus

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie