Josine Marbus, De Opvolger - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over De Opvolger van Josine Marbus?

5 sterren: Absolute Top
0
Geen stemmen
4 sterren: Heel goed
3
25%
3 sterren: Goed
4
33%
2 sterren: Redelijk
2
17%
1 ster: Laat maar zitten
3
25%

Totaal aantal stemmen : 12

Josine Marbus, De Opvolger - De Discussie

Berichtdoor Eric » zo okt 18, 2009 22:12

Afbeelding

JOSINE MARBUS: DE OPVOLGER

De Discussie

De discussie over "De Opvolger" van Josine Marbus bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "De Opvolger". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op di dec 01, 2009 23:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon) en Test (Mirjam Mous)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » zo okt 18, 2009 22:12

Josine Marbus is nog met vakantie, maar komt binnenkort op het forum om deel te nemen aan de discussie.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Jolijt » ma okt 19, 2009 08:20

Ooooooo we mogen , we mogen!!!!

Ik heb grote, grote moeite met dit boek. Misschien omdat ik er met verkeerde verwachtingen aan begonnen ben???
Het verhaal: je stapt in de auto bij je eigen, dronken, man en hij veroorzaakt een ongeluk, vind ik op zich al gruwelijk. Dronken rijden of meerijden is iets dat ik never nooit zal doen. Maar dit was het gegeven van het boek; iemand overkomt dit en zoals het boek zegt: ' het leven ven Ingrid verandert drastisch'
en 'Er volgt een ontmoeting waarvan de gevolgen dramatisch zijn'.

Dan lees ik het boek uit.... Ingrids leven verandert helemaal niet drastisch; ze zoekt als een sensatiezoeker naar informatie; ze griezelde al van haar man en nu heeft ze reden hem helemaal links te laten liggen. Niets over wat het schuldgevoel met haar doet (zo voel ik het.... ze is niet bang meer om betrapt te worden etc... ze leeft gewoon door met een ziekelijk zucht naar info over het gezin dat zij mede geruineerd heeft). En op z'n Hollands, dan maar weer de sex erin... een verhouding. Naar mijn gevoel ook totaal ongeloofwaardig... ze heeft die man ontmoet in het winkelcentrum en dan neemt ze een andere naam en klaar???? Maar goed een verhouding waarmee het restje van geluk uit het door haar (en haar man) verwoestte gezin geperst wordt en aan het eind een kind...en Ingrid laat haar 'minnaar' stikken. En klaar is het boek.... geen mannen in witte jassen die haar ophalen, geen oom agent, geen les eruit te leren (of die heb ik toch gemist???) Wat zijn dan die dramtische gevolgen???

En de ongeloofwaardigheden: Je staat met een auto op de benen van een brommerrijder en je puber gelooft dat deze jongen wegloopt??? Niet die van mij hoor! (en uit 'schuldgevoel' tolereert ze een 'verhoudinkje' met een buitenlandse badmeester?). Je rijdt van die benen af en de verwondingen die achterblijven lijken op hondenbeten??? enz, enz....

Mijn moeite met dit boek is: geen enkele moraal. Ik vond het schuldgevoel helemaal niet geloofwaardig.
Er zat niets in dat ik kon 'meevoelen' (behalve het allereerste begin tot en met het ongeluk) .
Ik heb het boek alleen uitgelezen in de hoop dat er iets van een 'les' in zou zitten... maar ik kan niets vinden. Toch lees ik wel meer boeken zonder levenlessen en die storen me ook niet, wat maakt deze dan anders? Of is het gewoon een aaneenschakeling van wereldvreemd asociaal gedrag in mijn ogen?

Ben heel benieuwd naar de verder reakties.

(ik hoop dat jullie kunnen begrijpen wat ik bedoel.... vond het niet makkelijk om het in woorden te vatten!)
Afbeelding
Jolijt
De Dichter
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Loes den Hollander » ma okt 19, 2009 10:30

Dit vraagt om een tegenreactie.
Ik ben erg onder de indruk van dit boek. De auteur heeft een moeilijk onderwerp gekozen, omdat het bijna niet voor te stellen is hoe je zelf zou reageren als dit je overkomt. Je man rijdt, onder invloed van alcohol, een jongen dood. Niemand wil, volgens mij, dat zijn/haar partner achter het stuur kruipt met drank in het lijf. Toch gebeurt het. Soms let je niet goed op, ben je zelf moe, heb je de neiging om het allemaal iets te licht in te schatten... En dan gebeurt dit en eist je man van je dat je zwijgt. Er staat te veel op het spel als hij zichzelf zou aangeven, ook voor jou. En zeg nu zelf: die jongen is niet meer te redden.
Maar toch... je wordt door je zwijgen medeplichtig en zelfs medeschuldig. En daar reageer je op. Ik kan me goed voorstellen dat je je gevoel voor je man niet overeind houdt, als dit gebeurt. De vader van je kind is de moordenaar van het kind van iemand anders geworden. Dat vreet aan je, je hebt een manier nodig om te overleven.
Ik zou zelf misschien op een andere manier gereageerd hebben dan de vrouw in het boek. Maar daar gaat het wat mij betreft niet om. Ik vind dat de auteur op een treffende en tot op het bot binnenkomende manier weet te beschrijven hoe je leven definitief verandert, voor een deel naar de knoppen is en hoe de relatie met je partner onherstelbaar beschadigd kan raken. Ik vind de reactie van deze vrouw prachtig bedacht. De enige manier om haar moordende schuldgevoel onder controle te krijgen is dat ze de vader van het verloren kind een nieuw kind schenkt, ook al zal hij dat nooit weten. Zij weet het en daar gaat het om. En en passant zadelt ze haar eigen partner met de plicht op om een kind op te voeden dat niet van hem is en laat ze hem zijn schuld inlossen.
Het knappe van dit verhaal vind ik het feit dat ik het me kan voorstellen. Nogmaals: ik zou zelf misschien anders reageren, maar toch weet je dat pas zeker als je er zelf voor komt te staan. Ik moet er niet aan denken.
Loes den Hollander
Auteur

Berichtdoor Jolijt » ma okt 19, 2009 10:55

Loes... wat een andere kijk op het boek! Ik snap woord voor woord wat je schrijft, maar kan het niet zo in het boek lezen. Dan had er voor mij een veel Ingrid moeten staan die veel meer diepgang had... misschien dat ik dan had kunnen meevoelen die kant op.
Ik kan het me niet voorstellen dat iemand zo blijvend asociaal kan reageren... ik kan het echt niet.
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Eric » ma okt 19, 2009 11:12

Ik heb De Opvolger een paar weken geleden al gelezen, maar het staat mij nog redelijk goed voor ogen. Hier om te beginnen mijn 'sterren':

Leesbaarheid: :4:
Schrijfstijl: :4:
Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :4:
Diepgang: :4:
Originaliteit: :4:
Aansprekende hoofdpersonen: :4:
Onderliggende thema: :5:
Plot: :4:
Cover: :3:
Totaal: :4:

Ik vond het een boek dat zeer aanzet tot nadenken. Bijvoorbeeld over de keuzes die je moet maken in het leven en wat de gevolgen daarvan kunnen (zullen) zijn. Over verhoudingen binnen een relatie en in hoeverre in je karakter al verweven zit hoe je in bepaalde, extreme situaties zal gaan reageren.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Jolijt » ma okt 19, 2009 11:16

Was ik de sterren nog helemaal vergeten!

Spanning: :2:
Geloofwaardigheid: :1:
Diepgang: :2:
Originaliteit: :1:
Aansprekende hoofdpersonen: :1:
Onderliggende thema: :1:
Plot: :1:
Cover: :4:
Totaal: :1:
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Loes den Hollander » ma okt 19, 2009 11:34

Jolijt schreef:Loes... wat een andere kijk op het boek! Ik snap woord voor woord wat je schrijft, maar kan het niet zo in het boek lezen. Dan had er voor mij een veel Ingrid moeten staan die veel meer diepgang had... misschien dat ik dan had kunnen meevoelen die kant op.
Ik kan het me niet voorstellen dat iemand zo blijvend asociaal kan reageren... ik kan het echt niet.

Ja, wat kunnen mensen toch verschillend tegen dingen aankijken. Maar dat maakt wat mij betreft het leven juist vaak zo spannend. Jij mist de beschrijving van diepgang. Ik vind het juist treffend dat de schrijfster je dit zelf laat ontdekken door Ingrid te laten reageren zoals ze doet. Door haar te laten zwoegen om uit te vinden op welke manier ze haar schuldgevoel onder controle kan krijgen. Jij noemt haar reacties asociaal. Ik vind ze juist adembenemend menselijk. ;)
Loes den Hollander
Auteur

Berichtdoor annemieke » ma okt 19, 2009 11:55

Ik merk dat ik het boek weer op een hele andere manier gelezen heb. Ik heb ook helemaal niet nagedacht over het verhaal erachter, gewoonweg omdat het verhaal me totaal niet pakte, ik kon mijn gedachten er niet bij houden, ik dwaalde constant af, het boeide totaal niet.
Daardoor werdt lezen een ergernis, moest ook steeds terugbladeren wat er nu precies gebeurt is.

Erg jammer want het onderwerp vond ik erg boeiend maar bij mij is echt de schrijfstijl hetgene waarom ik afgehaakt ben.
annemieke
Shannara

Berichtdoor Andalusier » ma okt 19, 2009 16:06

De meningen over dit boek zijn tot nu toe blijkbaar erg verdeeld. Ik kan me eigenlijk bij geen van beide 'kampen' volledig aansluiten: ik heb me niet zo geergerd aan het boek als Jolijt, maar vond het ook niet zo goed als bijv. Loes.

Leesbaarheid: :3:
De schrijfstijl zorgt ervoor dat je af en toe niet snapt wie het is die iets denkt of zegt, wat een flashback is en hoeveel tijd er is verstreken sinds het ongeluk. Op deze punten na, leest het lekker weg; de korte hoofdstukjes vind ik ook prettig.

Schrijfstijl: :2:
Erg associatief en van de hak op de tak. Ik vind het wel origineel, maar persoonlijk heb ik liever een ander soort schrijfstijl. Ik denk dat wat 'conventionelere' schrijfstijlen me meer bij het verhaal hadden betrokken.

Ik was matig benieuwd naar de verloop van het verhaal. Ik kon niet zo goed meeleven met de personen en voelde me er niet bij betrokken, dus de spanning die ik voelde was meer 'objectieve' spanning om te weten hoe het verder zou gaan.

Geloofwaardigheid: :3:
Het eerste deel vond ik wel geloofwaardig. Ik kan me best voorstellen dat je op het moment dat je merkt dat je iemand hebt doodgereden in paniek maar snel doorrijdt (al zou ik dat zelf hopelijk nooit doen). Als je dat eenmaal hebt gedaan, wordt het steeds moeilijker om op zo'n besluit terug te komen en blijf je over met een knagend schuldgevoel. Ik begrijp echter niet dat je daarom een soort web van leugens weeft waarbij het erom draait een kind te krijgen van de vader. Dat is wel wat vergezocht.

Diepgang: :2: 1/2
De aangeroerde thema's getuigen wel van een bepaalde diepgang, maar ik miste een dieper gaand inzicht in de gevoelens en gedachten van de personages. De schrijfstijl gaf me niet de indruk deze te begrijpen. Ook vind ik de thema's niet uitgebreid uitgewerkt, ze worden meer aangeroerd.

Originaliteit: :3:
Thema, plot en schrijfstijl vind ik redelijk origineel, al heb ik ook weer niet het gevoel met een baanbrekend boek te maken te hebben.

Ik heb volgens mij met geen enkel personage meegeleefd en had over geen enkel personage een duidelijke mening; of ze nou sympathiek waren of niet. Ze lieten me hoofdzakelijk koud. Ingrid vond ik vooral raar; ik snapte niet waarom ze bijv. haar eigen dochter zo verwaarloosde en had het idee dat ze een soort zombie was.

Onderliggende thema: :4:
Ik vind het altijd leuk een boek te lezen over een onderwerp waarvan je jezelf kunt afvragen: wat zou ik doen?

Plot: :3:
Wel ok, dat is eigenlijk alles wat ik hierover weet te zeggen :) Wel prima geconstrueerd maar niet altijd even geloofwaardig zoals hiervoor al gezegd.

Cover: :5:
Erg mooi! Ik zie de link met het verhaal ook wel, al vind ik het moeilijk uit te leggen waarom. Ik ga er daarbij maar even vanuit dat het geen willekeurig gekozen plaatje is en het volgens de uitgever en schrijfster ook aansluit bij het boek ;)

Totaal: :2:
Ik kan me voorstellen dat andere mensen wel geraakt zijn door dit boek, maar dat was bij mij niet het geval en dat vind ik toch altijd een erg belangrijk iets in een boek. Ik zou anderen die het boek nog willen lezen echter aanraden dit wel te doen. Het hangt volgens mij sterk van de persoon af, en wat je prettig lezen vindt, of dit boek je bevalt. Ik ben heel erg benieuwd naar de andere meningen.
Calamiteitenleer voor gevorderden * Marisha Pessl
Andalusier
De Historicus

Berichtdoor Nicky » ma okt 19, 2009 17:29

Ik ga helemaal mee met de goede kritieken van Loes en Erik.
Ik heb het boek in één adem uitgelezen. Nee, ik kan me dus niet vereenzelvigen met de hoofdpersoon maar ik heb nooit voor deze keuze gestaan in een dergelijke omstandigheid. Ik vraag met echt af wat ik in zo'n situatie zou voelen en denken en hoe ik zou reageren. Ik hoop dus heel anders.
Maar wat de hoofdpersoon heeft gedaan is voor haar de gemakkelijkste weg kiezen, de weg die de man haar aanwijst. Doch, die gemakkelijke weg blijkt vol met hindernissen te liggen. Ze krijgt te maken met schuldgevoel. Ze voelt een grote antipathie naar haar man toe, die in haar ogen zeker een moordenaar is. En wat zo positief is aan dit hele verhaal: ze komt uit de schaduw van haar man. Ze wordt volwassen en merkt dat ze een eigen leven kan leiden naast het leven wat haar zo bekend is.
Het is allemaal niet goed te praten wat er later gebeurt maar ze is gewoon menselijk en tracht haar schuldgevoel af te kopen met de leraar een kind te schenken. En het mooie is dat ze haar man er voor op laat draaien.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » ma okt 19, 2009 17:51

Wie is Erik? :evil:
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Loes den Hollander » ma okt 19, 2009 18:12

Eric schreef:Wie is Erik? :evil:

Die lange schoonheid van wie de naam wel eens verkeerd gespeld wordt. :lol:
Loes den Hollander
Auteur

Berichtdoor greta » ma okt 19, 2009 20:41

Geloofwaardigheid: :2:
Diepgang: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :3:
Onderliggende thema: :4:
Plot: :2:
Cover: :4:
Totaal: :3:

Ik vond het een boek dat erg vlot las, ik had hem in 2 dagen uit. De hoofdpersoon vond ik heel erg apart. Ik kan mij niet voorstellen dat ik zo zou reageren. Ben kwam helemaal niet sympathiek over en Tamara vond ik erg naief.
Ook de leraar kon ik niet helemaal volgen. Toch was de schrijfstijl dusdanig dat ik door wilde lezen en wilde weten hoe het afliep.
Ik had uiteindelijk toch graag gewild dat de waarheid helemaal boven tafel kwam, had voor mij meer bevrediging gegeven.
Leest nu: Jacob is van mij - Simon Becket; luitstert nu: De naam van de vader - Nelleke Noordervliet
greta
De Bliksemdief

Berichtdoor Nikus » ma okt 19, 2009 21:08

Leesbaarheid: :1:
Schrijfstijl: :1:
Spanning: :1:
Geloofwaardigheid: :1:
Diepgang: :1:
Onderliggende thema: :1:
Plot: :1:
Cover: :1:
Totaal: :1:

Wat een gruwelijk boek, ik kan er niet doorheen komen.
De letters haken niet in mijn brein.

Helaas ben ik gestopt omdat ik er echt niet doorkwam.
Lezen doet leven.

Ik lees nu: Bruidsvlucht Marieke v/d pol

Net gelezen: Koosje van Carice de Wildt

www.villazonneschijn.punt.nl
Nikus
De Leerling

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie