Naama Potok: Reizen naar het Onbestemde - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over het debuut van Naama Potok?

5 sterren: Absolute Top
0
Geen stemmen
4 sterren: Heel goed
1
8%
3 sterren: Goed
2
17%
2 sterren: Redelijk
6
50%
1 ster: Laat maar zitten
3
25%

Totaal aantal stemmen : 12

Naama Potok: Reizen naar het Onbestemde - De Discussie

Berichtdoor Eric » vr mei 01, 2009 14:09

Afbeelding

NAAMA POTOK: REIZEN NAAR HET ONBESTEMDE

De Discussie

De discussie over "Reizen naar het Onbestemde" van Naama Potok bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Reizen naar het Onbestemde". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op zo aug 16, 2009 12:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: De vuurwerkramp van Harmen Saliger (Peter de Zwaan)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Little*Snowdrop » za mei 02, 2009 18:36

Leesbaarheid: :4:
Schrijfstijl: :4:
Spanning: :2:
Geloofwaardigheid: :4:
Diepgang: :3:
Originaliteit: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :4:
Onderliggende thema: :3:
Plot: :4:
Cover: :4:
Totaal: :3:

Het boek vond ik niet zo slecht, maar ook niet zo goed. Ik had er meer van verwacht. Dit is het eerste boek dat ik lees met verschillende verhalen, en ik vind het leuk om zo'n soort boek te lezen. Ik verwachtte meer spanning en diepgang, want op de achterkant van het boek staat dat het ontroerende verhalen zijn over worstelingen uit het dagelijks leven.. maar ik vond de meeste verhalen niet echt ontroerend of boeiend. De cover is ook serieus dus verwachtte ik ernstige problemen. Verhaal 3 en 5 (een repeterende droom / een gerepeteerde droom) waren hetzelfde maar dan net een klein beetje anders, waardoor ik verhaal 5 met moeite heb uitgelezen. Het is mij opgevallen dat de hoofdpersonen van de verhalen steeds vrouwen waren, behalve verhaal 8.. dat was een jongen. Misschien heeft Naama Potok daar bewust voor gekozen om duidelijk te maken dat vrouwen vaak problemen hebben? Verhaal 1, 2, 3, 8 spraken mij het meeste aan.
* Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren *
Little*Snowdrop
De Getuige
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Cynatica » zo mei 03, 2009 18:33

Leesbaarheid: :3:
Schrijfstijl: :2:
Geloofwaardigheid: :5:
Diepgang: :2:
Aansprekende hoofdpersonen: :3:
Plot: :2:
Cover: :4:
Totaal: :2:1/2

Wat ik wel grappig vond dat de poes / sommige specifieke kenmerken wel in meerdere verhalen terugkwamen.
Toen ik begon aan een gerepeteerde droom had ik wel zoiets van hé dit heb ik toch al gelezen, maar kleine dingen waren anders. Nu werd het nummer bijv. niet op een pleister geschreven maar op een drinkpakje. Op zich wel grappig, maar wat de toegevoegde waarde hiervan is heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Je leest er wel lekker doorheen, al had ik soms een verhaal uit en dan dacht ik bij mezelf, wat de waarde van dat verhaal is. Snap ik dan de clou niet of is die er gewoon niet?

Soms werden er gedachten zo regelrecht op het papier gezet, met mooie "/" ertussen. Dat was erg verwarrend soms, en het las voor mijn doen niet zo prettig.

Al met al vond ik het een best OK boek. Ik heb het wel met plezier gelezen. Misschien dat als ik het over een paar jaar herlees dat ik dan wel een hele andere mening heb, maar voor nu geef ik het boek ietsjes meer als twee sterren.
Cynatica
De Opvolger

Berichtdoor Marloes29 » zo mei 03, 2009 18:54

Geloofwaardigheid: :5:
Cover: :3:
Totaal: :2:

Het was voor mij de eerste keer dat ik een boek las met allemaal verhalen. Het eerste verhaal gaf mij wel goede moed, maar daarna is het snel bergafwaarts gegaan. De verhalen lezen snel weg, maar konden mij niet erg boeien.
Op de achterkant van het boek staat: een bundeling indringende en ontroerende verhalen over worstelingen uit het dagelijks leven van jonge mensen. Eerlijk gezegd vond ik de verhalen helemaal niet indringend en ontroerend. Ik had hier meer van verwacht. Meer serieuze en ernstige zaken waar mensen mee worstelen. Er zat voor mij niet veel diepgang in.
Ook doordat de cover wel serieus overkomt, een mooie jonge vrouw met een serieuze blik in haar ogen.

Conclusie, niet slecht, maar ik raad het ook niet aan.
Marloes29
De Magiër

Berichtdoor Mexicandream » ma mei 04, 2009 21:25

1 van jullie heeft zijn stem nog niet uitgebracht in de poll.
ik ga me toch nog maar even aan de andere verhalen wagen
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Eerstverlorene

Berichtdoor Little*Snowdrop » di mei 05, 2009 13:23

Mijn stem staat er al bij ;)
Little*Snowdrop
De Getuige

Berichtdoor Marcella » di mei 05, 2009 16:35

Schrijfstijl: :3:
Geloofwaardigheid: :4:
Aansprekende hoofdpersonen: :2:
Onderliggende thema: :2:
Cover: :2:

Ik vond de verhalen mooi geschreven. Sfeervol en zintuiglijk. Maar waar het over ging, of waar het verhaal naartoe ging, was me vaak onduidelijk. Een verhaal moet voor mij helder zijn. Niet alles hoeft expliciet te worden uitgelegd en er mag ruimte zijn voor eigen invulling, maar als het verhaal uit is moet ik wel een tevreden gevoel hebben. Dat had ik bij deze verhalen niet. Het ene verhaal had naar mijn mening geen clou, het andere verhaal was te snel afgelopen. Daarom geef ik de verhalenbundel maar :2:.
Leest:
Robin Hobb - Moordenaar des konings
Marcella
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor Snowdrop » di mei 05, 2009 20:22

Schrijfstijl: :3:
Spanning: :1:
Geloofwaardigheid: :3:
Originaliteit: :2:
Aansprekende hoofdpersonen: :2:
Onderliggende thema: :2:

Na het lezen van het eerste verhaal was ik zeer nieuwsgierig naar de rest. Maar naarmate het boek vorderde, des te saaier de verhalen werden. Ik miste de clue van het verhaal, het "Ohhh-effect".
Het enige persoon wat me aansprak in dit boek, was toch wel de kat die in meerdere verhalen terugkwam.

Wat vonden jullie het 'leukste' verhaal om te lezen en het minst leuke verhaal?
Snowdrop
De Gouden Nar

Berichtdoor Marcella » di mei 05, 2009 22:07

Snowdrop schreef:Wat vonden jullie het 'leukste' verhaal om te lezen en het minst leuke verhaal?

Ik vond geen enkel verhaal echt goed, eerlijk gezegd. Sommige verhalen begonnen interessant, maar werden uiteindelijk erg warrig en onsamenhangend. :?
Het zevende verhaal, De wiskunde van het wachten, vond ik het minst leuk. Daar kon ik echt geen touw aan vastknopen. :-|

Het derde en vijfde verhaal vertonen veel overeenkomsten met elkaar. Ik vond het wel fascinerend dat hetzelfde verhaal op een andere manier werd verteld. Details waren anders en ook de attitude van de hoofdpersoon verschilde. Wat vinden jullie ervan dat van de negen verhalen in de bundel twee ervan bijna identiek zijn? :?:

Annabelle uit verhaal drie en vijf blijkt dezelfde persoon te zijn als Anna uit verhaal twee. Het verband wordt gelegd met de kat Meridian. Ik vind de hoofdpersoon uit verhaal twee echter niet hetzelfde overkomen als de hoofdpersoon uit verhaal drie en vijf. Hoe zien jullie dit? :?:
Leest:
Robin Hobb - Moordenaar des konings
Marcella
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor greta » vr mei 08, 2009 09:57

Hierbij mijn eerste reaktie:

Leesbaarheid: :2:
Geloofwaardigheid: :3:
Plot: :1:

Een totaal oordeel van :2:, puur doordat ik vond dat de verhalen rommelig waren geschreven en bij mij het kwartje niet viel. Op een gegeven moment had ik zelfs dat ik dacht heb ik dit verhaal nu wel of niet gelezen. Sommige stukken zijn letterlijk hetzelfde (de verhalen met de busreis naar het strand). Dit vond ik erg zwak. Het eerste verhaal vond ik nog gaan en ik dacht, dat beloofd wat. Daarna ging het hard achteruit. Bij het laatste verhaal dacht ik aan het begin de hoofdpersoon is een vrouw, halverwege ging ik erg twijfelen. Ik heb me echt door het boek moeten worstelen, ondanks dat het "maar" 183 pagina's telde.
Leest nu: Jacob is van mij - Simon Becket; luitstert nu: De naam van de vader - Nelleke Noordervliet
greta
De Bliksemdief

Berichtdoor Snowdrop » ma mei 11, 2009 19:22

Het minst leuke verhaal vond ik het verhaal over die kleuren.
Ook vond ik een gereperteerde droom leuk verzonnen, maar het pakte mij niet. Het verhaal verliep net zoals het eerste verhaal, maar dan met andere details. Nee, niet aan mij besteed...

Het 'leukste' verhaal vond ik het verhaal tijdens het kerstdiner. Ben even de titel van het verhaal vergeten, en het boek heb ik nu niet binnen mijn bereik..
Snowdrop
De Gouden Nar

Berichtdoor Little*Snowdrop » di mei 12, 2009 16:27

De eerste 2 verhalen waren wel goed, waardoor ik verwachtte dat de rest van de verhalen ook goed waren. Daardoor wilde ik de rest dolgraag lezen omdat ik nieuwschierig was geworden. Ben daar uiteindelijk wel door teleurgesteld.
Little*Snowdrop
De Getuige

Berichtdoor Mexicandream » di mei 12, 2009 19:33

Vond de verhalen geen van allen interessant, te volgen of leuk om te lezen.
vandaar slechts 1 ster. Ben halverwege gestopt. Hij gaat nu door naar een ander forumlid!
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Eerstverlorene

Berichtdoor Draconia » za mei 16, 2009 10:08

Leesbaarheid: :1:/2 Sommige verhalen waren redelijk leesbaar, andere echt totaal niet
Spanning: :1:, geen spannende onderdelen gevonden
Geloofwaardigheid: :2:
Diepgang: :1:, er was geen richting, geen doel
Originaliteit: :4: Nog nooit zoiets gelezen
Aansprekende hoofdpersonen :2:, niet echt interessant
Onderliggende thema :1:, niet kunnen vinden
Plot :1: volgens mij was er niet echt een plot
Voorspelbaarheid :4:, niet voorspelbaar
Humor :1:, niet gelachen
Cover/titel: :4: de bedroefde dame past wel weer bij het verhaal, titel gaat nergens over
Totaal :1:, niet leuk, spannend, grappig, eng, of wat dan ook... Heeft niets wat mij kon boeien.
Grootste plus: het was een dun boekje
Grootste min: Geen richting, geen doel, alleen maar loze woorden

Ik las die behoorlijk negatieve verhalen en begon vol goede moed. OP een of andere manier schep ik er genoegen in, zo'n boek dan te lezen. Na de eerste twee verhalen, dacht ik: "waar hebben ze het over, het is wel aardig" maar daarna ging het snel bergafwaarts...
Ik vond verhaal 3 en 5 (repeterende droom) een beetje lijken op het spelletje, waarbij je 2 foto;s hebt, en je 7 verschillen aan moet wijzen. Maar het is al zo'n dun boekje, en waarom dan 2 nagenoeg identieke verhalen erin zetten???

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom die twee oudere dames haar weg wilden brengen. Er staat nl op pag 56 het volgende stukje:
"Ik liep naar het strand en was al een uur onderweg toen het tot mij doordrong waarom de vrouw voor me in de bus me een lift naar de stad had aangeboden. Een koud, droog gevoel plukte aan mijn speekselklieren en verspreidde zich van het benige puntje van mijn ribbenkast door mijn borst, ik kon haar wel vermoorden."

Er wordt niks verder over uitgelegd, hebben ze haar beroofd? Of ervoor gezorgd dat ze niks met die man aanpapte? Help mij, want ik kwam er niet uit...

Op de laatste pagina staat de volgende zin:
Waarom hou je niet gewoon op met pogingen tot communicatie, je bent er gewoon niet goed in.
Dat is voor mij gelijk de samenvatting, wat een vreselijk boek.
Draconia
De Historicus

Berichtdoor Draconia » za mei 16, 2009 10:09

Overigens vond ik het wel leuk om te lezen voor deze discussie.
Draconia
De Historicus

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie