Loes den Hollander: Dwaalspoor - De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat is jouw mening over Dwaalspoor?

5 sterren: Absolute Top
2
8%
4 sterren: Heel Goed
13
50%
3 sterren: Goed
8
31%
2 sterren: Redelijk
3
12%
1 ster: Laat maar zitten
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen : 26

Loes den Hollander: Dwaalspoor - De Discussie

Berichtdoor Eric » wo dec 24, 2008 10:51

Afbeelding

LOES DEN HOLLANDER: DWAALSPOOR

De Discussie

De discussie over "Dwaalspoor" van Loes den Hollander bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Dwaalspoor". Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

De discussie gaat van start op woensdag 24 december

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Eric op za feb 28, 2009 22:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon) en Test (Mirjam Mous)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor cloudyhead » wo dec 24, 2008 11:28

Leesbaarheid: :4:
Schrijfstijl: :4:
Spanning: :4:1/2
Geloofwaardigheid: :4:1/2
Diepgang: :4:
Originaliteit: :3:1/2
Aansprekende hoofdpersonen: :4:1/2
Onderliggende thema: :4:1/2
Plot: :4:
Cover: :3:1/2
Totaal: :4:1/2

Het was mijn eerste boek van Loes den Hollander, en ik heb een beetje moeten wennen aan de schrijfstijl (korte zinnen, korte hoofdstukken) maar toen ik daar eenmaal aan gewend was, las het heerlijk weg. Ik heb het (op de eerste 3 hoofdstukken na) in 1 avond uitgelezen, en dat kwam doordat ik het gewoon niet weg kon leggen... Het grappige was ook dat ik nadat ik het boek uit had dacht dat gewoon een goed boek was en meer niet, maar dat ik er vanochtend toen ik wakker werd nog steeds mee bezig was.

Ik vond de hoofdpersonen erg goed uitgewerkt, en erg menselijk neergezet. Dat was soms wel confronterend. Geen van de personen was (naar mijn mening) echt compleet sympathiek of onsympathiek. En dat maakte ze echte personen...

IK vond het einde niet echt verrassend, ik voelde het wel aankomen, maar het was toch bevredigend. Ik heb van het boek genoten, en zal in de toekomst zeker meer van Loes gaan lezen :)
The house smelled musty and damp, and a little sweet, as if it were haunted by the ghosts of long-dead cookies.
cloudyhead
Shannara
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » wo dec 24, 2008 12:27

Dat heb ik dus bij meer boeken van Loes gemerkt dat je met de hoofdpersonen nog een tijdje een band blijft houden.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Huppelmuisje » wo dec 24, 2008 14:46

Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :3:
Diepgang: :4:
Originaliteit: :3:
Aansprekende hoofdpersonen: :4:
Onderliggende thema: :5:
Plot: :4:
Cover: :3:
Totaal: :4:

Ook ik heb via deze leesdiscussie voor 't eerst kennis gemaakt met Loes den Hollander, op zich een aanwinst voor het Nederlands schrijfgezelschap. Het boek wist me te pakken vanaf blad 1 , vooral wegens de onderliggende thema's die aan bod kwamen. Bepaalde gebeurtenissen in het boek zetten mij sterk aan het denken. Bij veel situaties die Lilian beschreef bedacht ik bij mezelf hoe ik zou reageren. De korte hoofdstukken waren idd. nieuw voor mij maar hadden geen storend effect, integendeel .. je las makkelijk nog eentje en nog eentje. Op spanning heb ik 3 sterren gegeven omdat ik ook nogal vlug de link legde wie het zou kunnen gedaan hebben, het was er voor mij persoonlijk iet wat te makkelijk uit af te leiden. Ik heb liever het soort boeken waar ik absoluut geen idee heb van de daders tot op de allerlaatste blz. De hoofdpersonen zijn gewoon Nederlandse burgers en dat merk je wel .. iedereen kan verliefd worden op de verkeerde man.

Voor mij was de moraal van het verhaal vooral, het is niet omdat je man sterft en je een nieuwe vriend hebt dat er voor hem geen plaats meer is in je hart en gedachten.

Ik heb van het boek genoten en las hem snel uit, ik zal zeker nog meer werk lezen van L. den H. want het is een boek en een verhaal die dicht aansluit bij de normale mens hun leefwereld.
vb. jaloerse collega, samen met je partner een bedrijf runnen enz ...
De moorden staan mss. wat verder van ons bed in het dagelijkse leven maar dat is dan ook het enige.
Leest nu: Tess Gerritsen - De Chirurg
* ... De trotse mama van Caro ... *
Huppelmuisje
Kleine Bij

Berichtdoor Woordenaar » wo dec 24, 2008 16:30

Diepgang: :3:
Onderliggende thema: :4:
Plot: :3:
Cover: :3:
Totaal: :3:

Voor mij was dit de tweede Loes den Hollander. Eerder las ik Naaktportret voor Ezzulia.

Ik schreef al eerder dat mij dat zinnetje in de folder van uitgeverij Karakter opviel:
...ruim aandacht voor relaties en zaken die vrouwen bezighouden.
Ik vind echt dat ze Loes te kort doen door deze thrillers als vouwenthrillers te verkopen. Goed, macho's die enkel in auto's voetbal, bier en barbecue ge?nteresseerd zijn zullen er waarschijnlijk geen reet aan vinden, maar er is ook nog zoiets als de metroman.

In vergelijking met Naaktportret is de schrijfstijl van Loes er op vooruit gegaan. Bondiger, puntiger, minder dwaalsporen ;) Naaktportret had echter een diepgang die ik hier een beetje mis, Dwaalspoor is geen boek dat lang zal bij blijven.

Wat de boeken van Loes met kop en schouders boven de concurentie doen uitsteken, en Dwaalspoor nog een beetje meer dan Naaktportret, zijn de karakters. Mensen zoals jij en ik, met al hun foutjes, gewoontes en dagelijkse zorgen. Geen bordkartonnen karakters, ook geen overdreven superhelden.

Qua geloofwaardigheid zitten sommige dingen erg goed in elkaar. Neem de veiligheid in ziekenhuizen. Het lijkt overdreven, zo'n seriemoordenaar die een patient doodspuit maar het is nog maar een week geleden dat een vader in het ziekenhuis zijn eigen zoontje probeerde te vergiftigen. En zo is dit spontaan een actuele thriller.

Het plot zelf is dan weer niet echt origineel. Dwaalspoor is een prima whodunit, maar toen ik las dat Bram zo'n moederkindje was moest ik meteen aan Norman Bates (Psycho) denken. Toch valt Loes niet in de valkuil van de clich?s die je algauw tegenkomt bij zo'n Psycho kloon.

Al met al weer een goed boek van Loes den Hollander. Mooi om te merken dat ze, ondanks dat ze zoveel schrijft, nog steeds blijft groeien.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor Huppelmuisje » wo dec 24, 2008 17:17

je bent nooit te oud om te leren eh'

Het valt me op dat iedereen hetzelfde zegt wat betreft de personages, het zijn echt alledaagse mensen .. idd. geen superhelden of mensen met ongeloofwaardige trekjes. Dat is wat mij zo aantrekt in dit soort boeken van dit soort schrijvers ...

Misschien blijft het boek niet lang bij, we lezen allemaal ook zo h??l veel dat we niet elk boek kunnen blijven herinneren van naaldje tot draadje maar het is belangrijk dat we er ons toch enkele uren perfect mee vermaakt hebben.

Daar heeft Loes zeker en vast voor gezorgd bij mij :)

Leuk dat we er een zelfde mening over nahouden wat betreft dit boek, ik zie veel 3 en 4 sterren.

Zou er iemand zijn met een heel andere mening ?

zin die me bij is gebleven in dit boek:

' Rob zei dat hij veel te veel van je hield '
Leest nu: Tess Gerritsen - De Chirurg
* ... De trotse mama van Caro ... *
Huppelmuisje
Kleine Bij

Berichtdoor Nicky » wo dec 24, 2008 17:52

Hoe kun je nu teveel van iemand houden?
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Woordenaar » wo dec 24, 2008 17:58

Nicky schreef:Hoe kun je nu teveel van iemand houden?
Verstikkende moederliefde? Partners die zoveel van hun man/vrouw houden dat die nauwelijks een eigen leven kunnen leiden omdat de partner jaloers wordt bij alles wat de ander doet? Houden van is ook loslaten, en als dat niet gebeurd zou het best eens teveel houden van kunnen zijn. Als liefde een obsessie wordt, zoiets.
Andermans smaak kan bij ons intolerante en zelfs gewelddadige reacties oproepen.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor Nicky » wo dec 24, 2008 18:00

Wou je zeggen dat dat houden van is? Dat is verstikken enz maar geen houden van.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Egwene » wo dec 24, 2008 18:08

Goed gesproken, Nicky. Maar de mensen die zo geobsedeerd zijn, denken natuurlijk wel dat het houden van is.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Woordenaar » wo dec 24, 2008 18:29

Nicky schreef:Wou je zeggen dat dat houden van is? Dat is verstikken enz maar geen houden van.
Precies! Wat de een houden van noemt, noemt de ander verstikken.
- Alex Ross
Woordenaar
Kentucky Killer

Berichtdoor Marloes29 » wo dec 24, 2008 18:57

Geloofwaardigheid: :4:
Originaliteit: :4:
Onderliggende thema: :4:
Cover: :2:
Totaal: :4:

Ook voor mij was het het eerste boek van Loes den Hollander dat ik heb gelezen. En het smaakt naar meer.... :D

Moest in eerste instantie even wennen aan de korte hoofdstukken, maar dat maakte wel dat ik het boek moeilijk weg kon leggen. Ik bleef nieuwsgierig hoe het verder zou gaan. Had helaas al wel vrij snel door wie de dader was en dat vind ik persoonlijk wel jammer. Neemt toch een stukje spanning weg.

Het verhaal is goed en actueel. De moorden komen idd niet zo heel vaak voor in dit land en maar goed ook. Wel zijn alle andere voorvallen dingen waarbij ik mij heel goed voor kan stellen dat dat gebeurd. De manier waarop de hoofdpersonen er mee omgaan komt ook erg realistisch op mij over. Hierdoor sprak het mij ook erg aan. Het is gewoon iets wat iedereen kan overkomen.

Het boek is bij mij niet echt blijven hangen. Mede ook doordat ik gewoon weer verder ga naar het volgende verhaal.
Zal nog de andere boeken van Loes den Hollander gaan lezen.
Marloes29
De Magiër

Berichtdoor Nicky » wo dec 24, 2008 19:46

Egwene schreef:Goed gesproken, Nicky. Maar de mensen die zo geobsedeerd zijn, denken natuurlijk wel dat het houden van is.

Ja precies. Ze denken dat het houden van is.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Justine » wo dec 24, 2008 23:16

Schrijfstijl::3:
Spanning::3:
Geloofwaardigheid::4:
Diepgang::3:
Originaliteit::3:
Aansprekende hoofdpersonen::4:
Onderliggende thema::3:
Plot::3:
Cover::3:
Totaal::3:

Met zijn zeer korte hoofdstukjes en vlotte vertel stijl leest Dwaalspoor als een trein. Het leesplezier wordt nog vergroot omdat de schrijfster ervoor gekozen heeft om haar verhaal te vertellen, gebruik makend van een zeer beperkt aantal personages. .

Voor een groot deel van het boek worden we ingewijd in de diepere gedachtes, in het hoofd van het hoofdpersonage: verdriet, onzekerheid, verliefdheid, woede passeren allemaal in grote of kleinere mate de revu, na de dood van haar Rob. Waar ze toch nog steeds, blijkt later erg veel van houd.

Naast de plot, komt de gezondheidsdeskundige, die Loes den Hollander is, ook om het hoekje kijken door, in de achtergrond, te beschrijven hoe mensen omgaan met kanker: alle facetten van ongegronde angst over ontkenning tot het leven als genezen verklaard pati?nt komen aan bod.

Loes doet haar uiterste best de moordenaar lang uit het verdachtenlijstje van de lezer te houden, maar een beetje thriller lezer heeft toch al snel door wie de dader is. Dat was dus niet echt verrassend
Hoewel Dwaalspoor lekker weg leest, laat het niet zo'n indruk achter als Broeinest
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Mexicandream » vr dec 26, 2008 09:50

Aansprekende hoofdpersonen: :3:
Onderliggende thema: :2:
Cover: :2:
Totaal: :3:

Toen ik het boek in handen kreeg merkte ik gelijk al dat de cover niet zoveel bij me opriep. Geen gevoel van wanhoop, piekeren, spanning. Nu terugkijkend vind ik het ook lastig om het plaatje bij het verhaal te plaatsen, maar ik denk dat het Lilian is die ernstig nadenkt over wat er toch allemaal in haar leventje gebeurt.

Het startte best spannend, en vooral de gedeeltes waarin van de persoon van de moordenaar werd gesproken brachten de spanning er wel in. Het verhaal dat in het begin goed op gang kwam kabbelde voor mij verder rustit voort met af en toe wat spanning, maar het boek wegleggen had ik geen problemen meer.

Toch vond ik het een prettig weglezend boek, en het heeft me ook zeker doen besluiten om ook de overige boeken van Loes te gaan lezen, alleen komt op dit moment de bibliotheek meer in aanmerking dan om ze in de boekhandel aan te schaffen.

Leuk aan dit verhaal vond ik het stukje over internetdating. Ik heb er zelf de laatste keer een hele goeie (nog steeds blijvende) ervaring mee gehad, maar ook al eens mindere. Vooral erachter komen dat de persoon waar je in de virtuele wereld wel wat voor voelt de persoon blijkt te zijn waar je in het echte leven van weg wil lijkt me een apart gevoel. Ik vind het dan ook ergens wel apart dat ze dat niet hebben kunnen gebruiken om weer dichter bij elkaar te komen.

:D en nu eerst jullie reacties ff lezen, dan kom ik zo wel weer hierop terug! :D
Voor mij recensies en columns kijk op http://www.schrijfplezier.eu
Mexicandream
De Eerstverlorene

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie