Kort & Krachtig 54: Marc van Biezen

Reacties op columns en andere artikelen op de website.

Kort & Krachtig 54: Marc van Biezen

Berichtdoor Eric » di dec 04, 2007 19:38

Afbeelding

Ezzulia.nl | (c) 2007, Publicatie alleen met toestemming en bronvermelding

De meeste mensen zwoegen alleen in de decembermaand op gedichten, maar Marc van Biezen (Haarlem, 1968) dicht het hele jaar door. Enige tijd geleden verscheen zijn bundel Afwezigheidsassistente met daarin kleine kunstwerkjes over leven en dood, de liefde en seks. Van Biezen studeerde Nederlandse taalkunde in Leiden en werkt bij een grote uitgeverij in Amsterdam. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Zijn werk verscheen in diverse tijdschriften, waaronder De Brakke Hond.

1. Wanneer ben je begonnen met gedichten schrijven?
Mijn eerste gedichten schreef ik tijdens mijn studie, eind jaren tachtig. De Maximalen verschenen op het toneel maar ik werd toch meer ge?nspireerd door de stille dichters uit de jaren zeventig. Pas veel later ben ik wat lichtere en zelfs cabareteske gedichten gaan schrijven.

2. Kun je je het eerste gedicht nog herinneren en waar ging dat over?
Mijn eerste gedicht, waarvan ik niet weet of het bewaard is gebleven, gaat over een jongen die Dani?l heet en droomt over een kamer die volloopt met zeepsop. Of er een concrete aanleiding voor was, kan ik me niet meer herinneren. De naam Dani?l is terug te voeren op een liedje van Elton John.

3. Is het maken van gedichten voor jou een uitlaatklep?
Het maken van gedichten is voor mij vooral een poging houvast te vinden. Met weinig woorden een vel wit papier bedwingen geeft me een gevoel van controle. Dat gevoel van controle neemt toe als het gedicht een punt maakt, bijvoorbeeld in de vorm van een grap.

4. Kun je wat vertellen over de weg naar Afwezigheidsassistente?
De gedichten zijn een selectie uit heel veel gedichten die ik in ongeveer twintig jaar heb geschreven. Dat wil niet zeggen dat ik niet meer publicabele gedichten heb geschreven, maar deze 37 vormen tezamen een mooie eenheid. Vele gedichten uit de bundel hebben dus een lange weg afgelegd voor ze werden gepubliceerd.

5. Hoe is de titel van de bundel tot stand gekomen?
In de bundel is er in een gedicht sprake van een afwezigheidsassistent van God. Afwezigheid ? niet alleen die van God ? speelt in de gedichten een prominente rol. Afwezigheidsassistent zou dan een passende titel zijn, maar omdat de afwezigheid en/of onbereikbaarheid van vrouwen de grootste rol speelt, wilde ik dat de titel naar een vrouw zou verwijzen: zo kwam ik uit op Afwezigheidsassistente.

6. In Afwezigheidsassistente breng je zware thema?s op een luchtige manier te berde. Ga je zelf ook op die manier om met moeilijke dingen in het leven?
Ik kan zware zaken in het leven inderdaad goed relativeren. Daar dient wel aan toegevoegd te worden dat ik er ook goed in ben om luchtige zaken aanzienlijk te verzwaren. De kunst is het om zware zaken niet zo erg te relativeren dat ze hun relativerende werking op kleine problemen verliezen.

Afbeelding
Foto: Adrie Mouthaan

7. Leven en dood zijn belangrijke thema?s in je gedichten. Hoe sta je zelf in het leven? Neig je naar optimisme of pessimisme?
E?n van de gedichten in de bundel heet Pessimist. Dat ben ik zelf in wezen ook. Het is niet goed, het was nooit goed en het zal ook nooit goed worden. Alles van waarde is weerloos, schreef Lucebert, en niemand heeft ergens meer gelijk in gehad. Die weerloosheid maakt voor mij puur geluk bijkans onmogelijk.

8. Denk je veel na over leven en dood?
Dagelijks. De dood zegt iets over het leven, de vraag is wat precies. Wat moeten wij stervelingen aan met dat einde? Een leven met de dood is soms moeilijk te accepteren, maar een leven zonder de dood lijkt mij ondraaglijk. Onleefbaar. Daarmee is en blijft de dood een grote inspiratiebron. Hij maakt het leven zinloos en zinvol tegelijk. Ik vind het knap.

9. Ben je bang voor de dood?
Ik ben over het algemeen niet bang voor de dood. Ik zie de dood als een rustplaats. Ik hoef nog lang niet te rusten, maar dat die plaats er is, stemt me zeker niet droevig. Toch kan het idee me soms wel opeens aanvliegen. Een kist die de grond in zakt, blijft een akelig gezicht. Afscheid van je geliefden. Daar kan ik niks troostrijks aan ontdekken. De troost van de dood is zuiver particulier. Het is ook een keer klaar met alles.

10. Geloof je dat er meer is tussen hemel en aarde en dat het na de dood uiteindelijk allemaal goed komt?
Ik geloof niet dat er een leven na de dood is. Ik kan me er ook helemaal niets bij voorstellen, en al helemaal niet als dat een eeuwig leven zou zijn. Ik moet er niet aan denken. Na de dood komt het in die zin allemaal goed, dat er voor de gestorvene niets meer is en dat er dus ook niets slechts meer kan zijn. Het is over en uit.

11. God is een graag geziene gast in je gedichten. Geloof je in God en hoe zie jij God?
Ik geloof in God in die zin dat ik erken dat ik deel uitmaak van een mysterie. Het concept God is voor mij net als de dood een grote inspiratiebron. God is voor mij een favoriete figuur om grappen over te maken maar ook om levensvragen bij neer te leggen, overigens zonder antwoord te verwachten. Ik schreef onlangs dit gedicht:

god
heb ik dat gemaakt?

Bibliografie Marc van Biezen:
2007: Afwezigheidsassistente

Afwezigheidsassistente: In de gedichten in Afwezigheidsassistente is, net zoals in het echte leven, de dood alomtegenwoordig. Maar gelukkig is er af en toe ook ruimte voor ziekte, verval, vergankelijkheid, valse hoop en sombere seks. Hoe zwaar ook de behandelde thema?s en de geschetste situaties, de toon in deze bundel is immer licht. Al biedt Afwezigheidsassistente weinig hoop op een goede afloop van dit leven, de gedichten bieden wel een aangename afleiding van de afgrond waar wij allen op afstevenen.

De afwezigheidsassistente zelf was niet bereikbaar voor commentaar.

Afbeelding

Website uitgeverij Rothschild & Bach: http://www.rothschildenbach.nl/

De dichtbundel van Marc van Biezen is verkrijgbaar in alle boekhandels en online onder andere bij www.ako.nl
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor letterknecht » di dec 04, 2007 21:31

Het is altijd lente in de ogen van de corpulente afwezigheidsassistente. Leuk interview met 'mighty' Marc. Geschikte peer, verstaat zijn vak goed, maar is nooit te opdringerig in het aanprijzen van de boeken van zijn uitgever. Moge er maar veel dichtbundels verkocht worden!
Dat iemand kan glimlachen en toch een schurk zijn!
letterknecht
Kleine Bij
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Marcella » di dec 04, 2007 21:57

Leuk interview!
Had nog nooit van hem gehoord, maar ik kan me wel vinden in zijn antwoorden.
Marcella
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor Egwene » wo dec 05, 2007 01:17

Duidelijk een man die nadenkt! Fijn om te lezen!
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Nicky » wo dec 05, 2007 07:21

Ik moet alleen eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet veel heb met gedichten. Ze doen me niets.
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » wo dec 05, 2007 10:33

Nicky schreef:Ik moet alleen eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet veel heb met gedichten. Ze doen me niets.

Mij doet het ook niet bijzonder veel,
al grijpen sommige je wel eens naar de keel.
Maar in de winkel zal ik er nooit naar zoeken
en kijk ik liever naar andere boeken. ;)
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor duiveltje » wo dec 05, 2007 10:57

wat een leuke kort maar kracht kan mij er goed in vinden
schrijf veel liever zelf gedichten dan ze te lezen maar als ik een gedicht wil schrijven en kom er niet echt uit ga ik een x aantal gedichten lezen en komt de rest vanzelf
duiveltje
De Witte Tijger

Berichtdoor Jurgen » wo dec 05, 2007 14:45

Op het internet een aantal gedichten van hem gevonden en vind ze ten eerste goed bedacht, maar de meesten ook nog met een dubbele boden. Zeer de moeite waard om te lezen.

Daarnaast sluit ik mij bij Letterknecht aan. Leuke vent!
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor Nicky » wo dec 05, 2007 16:38

Eric schreef:
Nicky schreef:Ik moet alleen eerlijkheidshalve bekennen dat ik niet veel heb met gedichten. Ze doen me niets.

Mij doet het ook niet bijzonder veel,
al grijpen sommige je wel eens naar de keel.
Maar in de winkel zal ik er nooit naar zoeken
en kijk ik liever naar andere boeken. ;)

Tja, zo'n gedicht kan ik wel waarderen. :D
Nicky
De Onnavolgbare

Keer terug naar De Website van Ezzulia