Ezzulia Forumindex  
     •   FAQ  •   Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 Bezoek nu ook de website van Ezzulia   •  Bezoek nu ook de website van Ezzulia  
 Danny Scheinmann: Gemiste Tijd - De Discussie Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Poll :: Wat is jouw mening over "Gemiste Tijd"?

5 sterren: Absolute Top
4%
 4%  [ 2 ]
4 sterren: Heel Goed
37%
 37%  [ 17 ]
3 sterren: Goed
42%
 42%  [ 19 ]
2 sterren: Redelijk
4%
 4%  [ 2 ]
1 ster: Laat maar zitten
11%
 11%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 45

Auteur Bericht
Eric
Heer van Chaos
Heer van Chaos

BerichtGeplaatst: Ma Okt 22, 2007 22:18 Reageren met citaatTerug naar boven

Image

DANNY SCHEINMANN: GEMISTE TIJD

De Discussie

De discussie over "Gemiste Tijd" van Danny Scheinmann bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Gemiste Tijd" van Danny Scheinmann. Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van de uiteindelijke ontknoping. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie.

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Voor wat betreft de discussie:

De discussie over "Gemiste Tijd" mag en kan uiteraard alle kanten opgaan. Jouw mening is belangrijk, maar die van de andere lezers natuurlijk ook. Zijn de meningen gelijk of zijn er ook afwijkingen in de belevenis van de verschillende lezers? Waarom sprak het boek jou aan? Of waarom juist niet? Wat is jouw mening over literatuur en is dit boek een verrijking voor het genre? Kloppen de vergelijkingen die zijn gemaakt met "Cold Mountain" van Charles Frasier" en "De Geschiedenis van de Liefde" van Nicole Krauss?

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

Absoluut top!
Heel goed
Goed
Een redelijk verhaal
Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
:7:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt)
De enige cijfers die werken zijn 1 t/m 5

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Schrijfstijl:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Aansprekende hoofdpersonen:
Onderliggende thema:
Plot:
Cover:
Totaal:

Je kan zelf bepalen welke onderdelen zwaarder tellen (plot?) of minder belangrijk zijn (cover?). De optelling van alle beoordelingen is dus niet per definitie hetzelfde als je eindoordeel.

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

Danny Scheinmann - de auteur van "Gemiste Tijd" - zal tijdens de discussie beschikbaar zijn voor eventuele vragen. De bedoeling is dat wij gezamenlijk de vragen gaan bedenken voor een exclusief interview met Scheinmann, welke later op onze website (en die van de uitgever) geplaatst zal worden !

De discussie gaat van start op maandag 12 november a.s.

Image

Laatst aangepast door Eric op Ma Dec 10, 2007 12:22; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privéberichtWebsite bekijken
Eric
Heer van Chaos
Heer van Chaos

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 00:41 Reageren met citaatTerug naar boven

Leuk dat ik de spits mag afbijten.
(Hoezo, het topic zat nog op slot dus niemand anders kon eerder reageren???? En wat maakt het uit dat het pas kwart voor 12 is en de discussie eigenlijk pas over een kwartier mag beginnen?) Wink

Leesbaarheid: 4 sterren
Schrijfstijl: 3 sterren
Spanning: 2 sterren
Geloofwaardigheid: 3 sterren
Diepgang: 2 sterren
Originaliteit: 2 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 3 sterren
Onderliggende thema: 3 sterren
Plot: 3 sterren
Cover: 4 sterren
Totaal: 3 sterren

Ik vond het een vrij aardig boek dat makkelijk leesbaar bleek. Het verhaal van Moritz Daniecki sprak mij het meest aan. De stukken over de soms wat zeikerige Leo Deakin een stuk minder. Aan de ene kant veel verdriet, maar aan de andere kant ook wel weer wat tegenstrijdigheden. Verder veel geleuter rond die Roberto, wat mij allemaal totaal niet aansprak. En om je overleden vriendin nou te eren door een mier naar haar te vernoemen...... Confused
Maar de eenzame tocht door Siberi? vond ik wel vrij sterk. Ik zag inderdaad veel gelijkenis met Cold Mountain van Charles Frazier, hoewel ik wel van mening ben dat Gemiste Tijd daarbij niet in de schaduw mag staan.

In z'n totaliteit een boek dat ik met redelijk veel plezier heb gelezen, maar mij waarschijnlijk niet lang bij zal blijven.

Nicky
De Onnavolgbare
De Onnavolgbare

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 08:17 Reageren met citaatTerug naar boven

mopper, mopper, mopper valsspeler, gewoon een dagje eerder stiekem beginnenmopper, mopper, mopper

De Witte Tijger
De Witte Tijger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 09:58 Reageren met citaatTerug naar boven

oke doe ook mee eens kijken hoe ik die steren kan vinden

Leesbaarheid: 3 sterren
Spanning: 3 sterren
Geloofwaardigheid: 5 sterren
Diepgang: 4 sterren
Originaliteit: 4 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 5 sterren
Onderliggende thema: 4 sterren
Plot: wat bedoel je daar mee????
Cover: 5 sterren
Totaal: 4 sterren

maar eric je speelt vals zo kan ik ook eerst zijn
vond het in het begin tegen vallen maar eens ik de eerst ogever 100 blz voor bij was ging het heel volt de spanning was vlot om te lezen en veel vragen waar ik kost wat kost een antwoord op wilde

De Witte Tijger
De Witte Tijger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 10:29 Reageren met citaatTerug naar boven

Schrijfstijl: 1 ster
Spanning: 1 ster
Originaliteit: 2 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 2 sterren
Onderliggende thema: 2 sterren
Cover: 3 sterren
Totaal: 2 sterren

Dit was niet mijn boek. Ik had door de schrijfstijl nogal moeite om lekker in het verhaal te komen.
Het verhaal van Moritz heeft mij door het boek heen geholpen, van Leo werd ik nogal kriegelig.
Profiel bekijkenStuur privébericht
C@rolien
Het Laatste Jurylid
Het Laatste Jurylid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 10:32 Reageren met citaatTerug naar boven

Spanning: 4 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 3 sterren

Ik vond het een lekker boek. In het begin van het boek vond ik het barokgehalte van de schrijfstijl wel wat groot. Gelukkig werd dat al snel stukken minder. Het verhaal van Leo vond ik soms wat minder boeiend, maar goed doorheen te komen. Ik keek steeds uit naar het verhaal van Moritz. Heb als het ware aan zijn lippen gehangen als hij zijn verhaal vertelde. Ik denk dan ook dat ik Cold Mountain zeker moet gaan lezen, als het vergelijkbaar is. Op zich vond ik het wel jammer dat ik al heel snel een vermoeden had hoe de twee verhalen samen zouden komen aan het einde. Maar het niet zeker weten was blijkbaar toch spannend genoeg om alsmaar door te willen blijven lezen in dit boek. Ik heb van het boek genoten. Bij mij zal het zeker wel lang blijven hangen.
Eric
Heer van Chaos
Heer van Chaos

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 10:40 Reageren met citaatTerug naar boven

Cold Mountain (in Nederland: Blauwe Bergen) is ?cht een klassieker, C@rolien. Vergelijkbaar in die zin dat het deel in Gemiste Tijd over Moritz een variant lijkt op Cold Mountain. Maar verder mag Gemiste Tijd niet in de schaduw staan van het boek van Frazier. Dat is ??n van de allerbeste boeken ooit geschreven (althans, volgens mijn bescheiden mening) en heeft jarenlang in de bestsellerslijsten gestaan.

C@rolien
Het Laatste Jurylid
Het Laatste Jurylid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 10:48 Reageren met citaatTerug naar boven

Daarom ben ik er ook bijna zeker van dat het een boek moet zijn dat mij heel erg aan gaat spreken. Met name het verhaal van Moritz heeft namelijk mijn beoordeling van Gemiste tijd erg omhoog gehaald. Ik ga het dus zeker lezen.
Fedor
De Magische Koningin
De Magische Koningin

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 11:30 Reageren met citaatTerug naar boven

Leesbaarheid: 5 sterren
Schrijfstijl: 4 sterren
Spanning: 5 sterren
Geloofwaardigheid: 4 sterren
Diepgang: 5 sterren
Originaliteit: 5 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 5 sterren
Plot: 5 sterren
Totaal: 5 sterren

Ik vond het een heerlijke roman om te lezen. Prachtig hoe de twee verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar komen.

Het Laatste Jurylid
Het Laatste Jurylid

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 11:40 Reageren met citaatTerug naar boven

Echt grappig, zulke uiteenlopende meningen. Ben heel benieuwd naar de reacties die nog gaan komen.
JeB
De Steenhouwer
De Steenhouwer

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 12:13 Reageren met citaatTerug naar boven

Schrijfstijl: 2 sterren
Geloofwaardigheid: 2 sterren
Diepgang: 1 ster
Originaliteit: 1 ster
Onderliggende thema: 1 ster
Plot: 1 ster
Cover: 1 ster
Totaal: 1 ster

Ik ben niet erg enthousiast over Gemiste tijd, en dat is een eufemisme Wink . Het Moritz-verhaal kan er nog mee door, maar wat een zagevent is die Leo Shocked En dan de praatjes van die Roberto Confused Twee deeltjes in het universum die met elkaar in contact komen en elkaars baan be?nvloeden. Kan het doorzichtiger Rolling Eyes Het enige lichtpunt: leest verrassend vlot. En het is vooral het einde dat serieus uit de bocht gaat. Daar kan een flauwe plot, voor zover je dat woord al kan gebruiken, weinig aan veranderen. Volgens mij draait opa Scheinmann zich nu om in zijn graf Confused

De Witte Tijger
De Witte Tijger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 12:47 Reageren met citaatTerug naar boven

ik vond het bowel goed op het einde was het verhaal voor mij ook gedaan bij sommig boek heb ik vaak het gevoel dat het verhaal niet af is dat er nog iets achter moet komen
bij deze had ik dat niet vond het in het begin heel moeilijk om de twee verhalen door elkaar te lezen en wilde vaak een verhaal over slaan om te weten hoe het andere verder ging maar bwong mezelf geduld te hebben en gewoon blad voor blad te lezen

Shannara
Shannara

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 12:49 Reageren met citaatTerug naar boven

Schrijfstijl: 4 sterren
Aansprekende hoofdpersonen: 4 sterren
Plot: 4 sterren
Cover: 3 sterren

Ik vond het een zeer mooi boek. Ondanks het veel genoemde wollige taalgebruik ging ik er als een speer doorheen.
De emoties van Leo zeker in het begin kon ik me heel goed voorstellen. Het ongeloof, de onzekerheid over wat er gebeurd is, het schuldgevoel. Ik leefde heel erg met hem mee. Ook dat iemand in zijn verdriet blijft hangen kon ik begrijpen maar op een gegeven moment duurde het wat te lang zeker met dat holistische gedoe. Maar tegen die tijd had ik ook meer binding gekregen met Moritz waardoor ik vanzelf heerlijk door kon lezen.
Het boek staat vol met prachtige citaten waarvan je soms even stil werd.
Ik heb genoten!

Grensgeval
Grensgeval

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 13:36 Reageren met citaatTerug naar boven

Aansprekende hoofdpersonen: 4 sterren

De gedeeltes over Leo spraken mij het meest aan, maar de belevenissen van Moritz zijn het meeste blijven hangen Confused . Ik vond het leuk om iets op te steken van de geschiedenis van Oost-Europa, begrijp nu ook beter waarom men in die contreien elkaar maar blijft 'opjagen'. Zoveel onrecht als daar heeft plaatsgevonden Crying or Very sad.
chrisje
De Witte Tijger
De Witte Tijger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 12, 2007 13:43 Reageren met citaatTerug naar boven

Originaliteit: 3 sterren
Onderliggende thema: 2 sterren
Cover: 1 ster
Totaal: 3 sterren

Is het toeval of niet, maar dit is het derde liefdes/oorlogsverhaal dat ik in handen krijg in een half jaar tijd, zonder dat ik er expliciet naar op zoek ga. En jammer voor Scheinmann, maar ?Gemiste tijd? komt bij mij op het onderste schavotje.

Het onderliggende thema (verlies van een geliefde) kan met minder woorden veel dieper uitgewerkt worden. De dreinerige Leo werkte bij momenten op mijn zenuwen, ik had vaak zin om hem eens goed door elkaar te halen om hem wakker te maken. Net een kind dat een snoepje gemist heeft en blijft zeuren. Moritz kwam zelfs in zijn zwakste momenten een stuk flinker over.

De plot is vrij consequent uitgewerkt, maar dat is bij een (gedeeltelijk) waar gebeurd verhaal niet echt zo?n kunst, want dan zijn de lijnen al uitgezet.

Spanning zat er niet zoveel in, maar ik vrees dat we daar teveel vergelijken met het soort spanning dat we gewend zijn uit thrillers. Dat zit er hier niet in natuurlijk. Met de vragen waar, wanneer en hoe de verhalen mekaar gaan vinden heb je het een beetje gehad.

De cover vond ik maar niets. Het had enkel nog erger gekund als het vrouwengezicht van de Engelse versie er ook nog bij gepropt was. Het blauwige had van mij gerust staalgrijs mogen zijn om het koude en de eenzaamheid nog sterker uit te laten komen. Het lettertype en vooral de kleur van de titel zijn een ramp. Alleen de glittertjes van een ondermaats stationsromannetje ontbraken en dat verdient het boek ook niet.

Al bij al een boek dat vlot meegaf, redelijk geloofwaardig was, maar intrinsiek veel meer mogelijkheden bood dan er gebruikt werden. Ik had niet het gevoel dat ik mijn tijd zat te verdoen, maar het is zeker geen verhaal dat me zal bijblijven.

(oudste geschreven NL zin, 11e eeuw)
Berichten van afgelopen:      
Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp