Jodi Compton: Het Kille Huis. De Discussie

Hier worden de discussies gevoerd over de verschillende boeken.

Wat vond jij van "Het Kille Huis" van Jodi Compton?

5 sterren: Absolute top
0
Geen stemmen
4 sterren: Heel goed
6
40%
3 sterren: Goed
8
53%
2 sterren: Redelijk
0
Geen stemmen
1 ster: Laat maar zitten
1
7%

Totaal aantal stemmen : 15

Jodi Compton: Het Kille Huis. De Discussie

Berichtdoor Eric » di okt 25, 2005 15:07

Afbeelding

De discussie over "Het Kille Huis" van Jodi Compton bestaat in totaal uit vier onderdelen:

= De Cover
= De Schrijfstijl
= De Voortgang
= De Discussie (Spoilers)

Dit is de plek voor de uiteindelijke discussie over "Het Kille Huis" van Jodi Compton. Een discussie die redelijk breed mag zijn. Mooie citaten, de uitwerking van de karakters, de uitvoering van het plot. De geloofwaardigheid van het verhaal, de kwaliteit van de auteur, de verwachting voor wat betreft het toekomstige succes. Noem het maar op. Reageer op de mening van de andere lezers, maar respecteer wel de mening van de ander!

Let op: Deze discussie gaat ongetwijfeld spoilers bevatten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, tenzij het nodig is voor de discussie. Probeer het echter aan te geven als je veel wegggeeft van het verhaal. Bijvoorbeeld door je bericht te beginnen met:
SPOILER

Maar voor iedereen die deze discussie gaat volgen en het boek niet heeft gelezen: Je kan tegen spoilers aanlopen!

Voor wat betreft de discussie:

De discussie over "Het Kille Huis" van Jodi Compton mag en kan uiteraard alle kanten opgaan. Jouw mening is belangrijk, maar die van de andere lezers natuurlijk ook. Zijn de meningen gelijk of zijn er ook afwijkingen in de belevenis van de verschillende lezers? Waarom sprak het boek jou aan? Of waarom juist niet? Heb je toevallig ook het eerste boek van Compton gelezen? Of ga je dat nu alsnog doen?

Op zich is het wel aardig als iedereen hier zijn/haar eigen beoordeling geeft van het boek. Op een schaal van 1 t/m 5 sterren.

:5: Absoluut top!
:4: Heel goed
:3: Goed
:2: Een redelijk verhaal
:1: Laat maar zitten...

Hoe maak je die sterren?

Type gewoon in:
Code: Selecteer alles
:1:

(dubbele punt, cijfer, dubbele punt) en je krijgt :1:

De te beoordelen onderdelen zijn:

Leesbaarheid:
Spanning:
Geloofwaardigheid:
Diepgang:
Originaliteit:
Plot:
Cover:
Totaal:

Het eindoordeel kan je vervolgens ook invoeren bij de bovenstaande poll. Zodat het voor iedereen meteen inzichtelijk is wat de algemene mening is over het boek.

Ik wens iedereen veel plezier bij de discussie en nodig ook andere leden uit om hier vooral aan deel te nemen.

DE DISCUSSIE GAAT BEGINNEN OP WOENSDAG 9 NOVEMBER A.S. ! ! ! !
Laatst bijgewerkt door Eric op ma dec 12, 2005 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » wo nov 09, 2005 10:14

Als aftrap eerst mijn beoordeling in simpele sterren:

Leesbaarheid: :4:
Spanning: :3:
Geloofwaardigheid: :4:
Diepgang: :4:
Originaliteit: :4:
Plot: :3:
Cover: :4:
Totaal: :4:

Ik vond het een verrassend goed boek, terwijl ik in het verleden soms wel wat problemen heb gehad om mijn concentratie te behouden bij de zogenaamde psychologische thrillers. Het boek was uitstekend leesbaar en hoewel er veel verwijzingen waren naar een eerder boek, was dat niet echt storend. Je begreep er voldoende van om er niet van in de war te raken. De verwikkelingen rondom de familie Hennessy waren redelijk origineel en mijns inziens goed beschreven. De andere verhaallijnen waren ook vrij interessant en kwamen goed samen. Nadeel vond ik wel dat het einde rond de familie te snel kwam en dat het daarna leek alsof Compton aan een nieuw verhaal ging beginnen. Over de vrouwelijke verklikker en haar moordzuchtige vriendje.

Maar absoluut een zeer plezierige kennismaking met Jodi Compton en een boek waar volgens mij een hele mooie discussie over kan gaan plaatsvinden.
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon) en Test (Mirjam Mous)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Randy » wo nov 09, 2005 10:27

Mijn beoordeling van Het kille huis:

Leesbaarheid: :5:
Spanning: :4:
Geloofwaardigheid: :3:
Originaliteit: :3:
Plot: :4:

Het is een goed boek, lekker spannend en het leest als een trein. Ik had nog niet eerder van Jodi Compton gehoord maar ik ga haar vorige boek nu zeker ook wel lezen. Het boek doet me denken aan de boeken van Karin Slaughter (die ik ook erg goed vind), omdat het gaat om een vaker terugkomend, vrouwelijke personage die misdaden en dergelijke oplost. Hoewel het op dat vlak dus minder origineel is, is het verhaal er niet minder goed om. Het plot was ook wel verassend. Ik heb van het boek genoten!
Randy
De Leerling
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » wo nov 09, 2005 10:34

leuk de discussie is al begonnen.
ik heb nog geen tijd om verder hier iets neer te zetten, maar ik vond het wel erg leuk dat je 3 verhalen in 1 boek had

het verleden en heden van de hoofdpersoon
haar verhouding met de dokter
en het verhaal van de verdwenen broer
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Justine » wo nov 09, 2005 10:34

Het Kille Huis, en wat ik er van vond?.

Dit gaat niet mee vallen, om hier een beetje goede kritiek op te schrijven, maar ik ga het proberen. Wat mij het eerste op viel was de cover van het boek, die vond ik veel belovend, en de achterflap had ook een veel belovende inhoud.
Dus vol goede moed begon ik te lezen, en ik moet zeggen het woord psychologisch is hier volkomen op zijn plaats?..want de titel is, vond ik later, goed gevonden, en hoe het boek ook leest, en hoe het verhaal zich ook vormt, je blijft door lezen.

De leesbaarheid geef ik samen met de cover dus 4 sterren.

De inhoud.

We maken in het boek kennis met Sarah Pribek, die op mij overkomt als een emotionele rechercheur. Die echt gevoelsmatig en intuitief handelt, zoals het al begint met die jongetjes die in het riool springen??.en hup zij er achter aan?..elke goed opgeleide politie of rechercheur weet dat je altijd moet zorgen dat je zelf altijd aan de veilige kant blijft, zodat er niks met jouw gebeurt.
Later in het boek zal blijken dat ze haar emoties blijft volgen, want dan heeft ze inmiddels opdracht gekregen, dat ze een arts die illegale praktijken uitvoert, moet opsporen.
Cicero Ruiz, de arts, die vind ze?en nog geen 2 behandelingen verder duikt ze met hem in de koffer.
Jaja het kan verkeren?..maar dit verwacht je toch niet, van een politie dacht ik zo, maar inderdaad het blijven mensen.
Dan ineens maken wij kennis met Marlinchen, en die doet een beroep op Sarah. Ze wil graag dat die haar broer gaat zoeken, die al een half jaar weg is. En daar gaat ze weer, want al de emoties komen weer los, en het wordt een heus familie drama, wat eigelijk niks meer heeft te maken met politie werk.
Ik bedoel maar je broer is niet je broer maar je neef. Je vader heeft je gehersenspoeld, en je moeder loopt het meer in, en pleegt zelfmoord. En je broer/neef wordt ook nog mishandeld.
Het komt gelukkig allemaal goed hoor, niet zoals wij dat misschien zouden willen?.Cicero wordt vermoord, Pa Hennesey verbrand, en een informant vind de dood bij een overval op een drankenzaak.

Nou ik vond de inhoud erg oppervlakkig, had geen diepgang, en hing aan elkaar met losse eindjes. Van de hak op de tak werd er gesprongen. Na blz. 200 werd het een beetje spannend, en lees je door. Maar daarvoor, had ik echt zoiets van????aarrgghhhh
Maar gewoon vol gehouden, en het is goed gekomen.

Het eerste boek heb ik niet gelezen van haar, maar gaat het misschien in boek 1 over Shiloh die man die in de gevangenis zit, want dit vond ik erg verwarrend, en het verhaal werd er niet makkelijker op.

En dat van die code.....snap ik niet helemaal hoor.
Diepgang: :2:
Originaliteit: :2:
Totaal: :3:

Dus heb het ff zo gedaan :oops:
Books to the ceiling, Books to the sky
My pile of books is a mile high
How I love them How I need them!
I'll have a beard by the time I read them
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Eric » wo nov 09, 2005 11:45

Die code werkt als volgt:

dubbele punt cijfer dubbele punt
En dat allemaal zonder spaties, waarbij alleen de getallen 1 t/m 5 werken.

Dus :cijfer:
Oftewel: :5:

Maar ik heb het al aangepast bij jou, Justine....
Goede argumentatie van je mening trouwens !
Beheerder van het Ezzulia forum
Ik lees nu: Laat de duivel rusten (John Verdon) en Test (Mirjam Mous)
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Marelle Boersma » wo nov 09, 2005 12:15

Mijn mening over het Kille huis.

Spanning: :2:
Diepgang: :2:

Een kleine toelichting.
De cover vind ik echt prachtig, de koele kleur, de rust maar toch dreiging, de klite straalde ervan af. Ik vraag me af of die ene boom een Magnolia is, maar dat mag de pret niet drukken. Het lettertype van de titel is lekker griezelig. Mooi dus!
De spanning zat er niet echt in. Je leest door omdat je wil weten hoe het verdergaat, maar na 150 pag had ik nog steeds het idee dat ze meteen inleiding bezig was. Maar misschien komt dat doordat ik niet zo gewend ben aan psychologische thrillers, waar de spanning moet komen van het onderhuidse. Maar die onbenoembare spanning vond ik er ook niet echt inzitten.
Geloofwaardigheid als persoon is prima, maar als rechercheur niet. Ze lijkt me niet echt professioneel te werk gaan. Ze krijgt eindelijk een opdracht waar ze zich waar kan maken (die arts) en verziekt ;) die meteen bij haar eerste bezoek aan Cicero, waarna ze opeens met hem het bed deelt, zonder dat ik van enige verliefde gevoelens gemerkt had in haar gedachtegang. Vreemd!
Originaliteit van het onderzoek van de famillie Hennesy vond ik zeker wel aanwezig. Neef=broer, hoe kan het bedacht worden door zo'n vreemde geest van Pa.
Plot: leuke wendingen in het familiedrama van de fam Hennesy. IN die van de arts Cicero vond ik dat wat minder en ik kreeg steeds meer het idee dat die verhaallijn alleen maar gebruikt werd om haar psyche neer te zetten, haar betrokkenheid met de zwakkeren in de samenleving. Ach ja, en dan haar echtgenoot... Ik begrijp nog steeds niet waarom die in het plot zat. Totaal onnodig, niet fuctioneel, onbegrijpelijk dat je je eigen echtgenoot niet opzoekt en steunt in zijn moeilijke tijd in de gevangenis, zeker als zij zo'n betrokken persoon zou zijn.
Totaal dus wel een goed boek, waar ik zeker van genoten heb. Ik heb thuis nog wat leuke beschrijvingen van de schrijfster liggen, komen later. Ik zou een volgend boek zeker wel willen lezen, vooral omdat ze een heerlijke makkelijk leesbare schrijfstijl heeft en de hoofdpersoon ondanks (of misschien wel dankzij) haar tekortkomingen heel sympatiek op mij is overgekomen.
meer nieuws op www.marelleboersma.nl
Marelle Boersma
Auteur

Berichtdoor Jurgen » wo nov 09, 2005 13:07

Ik houd het even kort, heb het heel druk, maar beloof morgenavond met meer te komen. In iedergeval de sterren.

--------------------------------------------------------------------------------
Het Kille huis.

Geloofwaardigheid: :4:
Cover: :5:
Jurgen
De Uitverkorene

Berichtdoor bianca » wo nov 09, 2005 14:51

Ik vond het begin erg irritant, het ging alleen maar over het vorige boek, die ik nu niet meer hoef te lezen, want alles stond al in dit boek.
Het is niet spannend, maar de schrijfster krijgt het toch voor elkaar dat ik blijf lezen.
Het enige verhaal wat ik interessant vond was van de familie van Hennesy. De rest van de verhalen zijn voor mij volsterkt overbodig. Ik bedoel wat heeft Cicero nu met de rest van het boek te maken en dat ze na de tweede keer gelijk met hem naar bed gaat, vind ik op zijn zachts gezegd erg raar.
Ik vond het boek een leuk tussendoortje, maar niet een die lang blijf hangen.

Leesbaarheid :4:
Spanning :1:
Geloofwaardigheid :3:
Diepgang :3:
Originaliteit :3:
Plot :3:
Cover :5:
Totaal :3:
bianca
Drager van het Witte Goud

Berichtdoor Henk Voerman » wo nov 09, 2005 15:04

Ik had meer van dit boek verwacht. Dat hele gedoe met dokter Cicero vond ik persoonlijk niet zo erg relevant. Soms vond ik het verhaal ook een beetje traag geschreven. Langdradig is niet het juiste woord maar echt flitsend vond ik het nou toch ook weer toch niet.
Henk Voerman
De Eerstverlorene

Berichtdoor Nicky » wo nov 09, 2005 15:43

Mijn sterren: (en ik heb er stiekem nog een item aan toe gevoegd omdat ik dit ook belangrijk vond)

Leesbaarheid: :3:
Geloofwaardigheid: :2:
Diepgang: :3:
Originaliteit: :4:
Titel: :2:

Zoals ik al eerder aangaf, dus drie verhaallijnen:

- Het verhaal van Sarah zelf. Ik vond het jammer dat het hele boek door teruggegrepen werd naar het vorige boek. Ik heb daardoor ook totaal geen verlangen gekregen om het eerste boek te gaan lezen en ik vond het maar vreemd dat ze niet bij haar man op bezoek ging, dat ze haar trouwring niet meer droeg en hem wel weer omdeed toen ze hem ging halen.

- Het verhaal van Cicero, de arts die geen arts meer mocht zijn. Tja, ze gingen wel erg snel met elkaar naar bed, terwijl Sarah getrouwd was en Cicero om iets dergelijks geroyeerd was. Cicero kwam wel als een sympatieke figuur uit de verf, alleen waarom hij nu pers? mijnwerker wilde worden snap ik ook weer niet.
Wat ik wel een goed deel vond was Sarah's schuldgevoel toen Cicero vermoord was. Als ik wel dan.... en als ik niet dan....

- Het verhaal van de Hennessy-familie. Dit stuk zou ook door Virginia Andrews geschreven kunnen zijn met zulke familietoestanden.
Ik vind dat er in dit verhaal eigenlijk te veel onverteld is gebleven. Waarom staat in vredesnaam een moeder haar kind af aan haar broer. En dat kwam er verder ook niet uit.

Ik had ook meer verwacht van het verhaal als een psychologische thriller. Ik voelde nergens die onderhuidse spanning die je bij dit soort boeken toch zou mogen verwachten.
Het was een gemakkelijk leesbaar verhaal, met een gemiddelde spanning, maar waarvan ik de titel nog steeds niet kan verklaren.
Het kille huis. Ik neem aan dat het slaat op de Hennessy-familie maar ik vond dat een vreemd huis, maar geen kil huis. Er was vroeger een moeder die van haar kinderen hield en Marlinchen zorgde goed voor haar broers.

Neen, uit die titel ben ik nog niet uit.
Hebben jullie hier een mening over?
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Justine » wo nov 09, 2005 16:10

Ik had toch het idee dat de titel echt op de hennesy's sloeg, en ik heb toch meer ervaren als een onderhuidse titel.

Zo op het eerste gezicht zijn de hennesy's keurige mensen, erg lief voor anderen, en laten zich keurig en netjes voorkomen.
Maar zoals je zelf ook al aangaf, hoe "kil"als vader, want het is zijn idee, moet je zijn om een kind te kunnen vervangen....

Verder ben ik het wel met je eens, over de verwijzing naar Virginia Andrews, ....ik vond de eerst serie Bloemen op zolder, en bloemen in de wind enz. erg goed, maar daarna had ik het wel gezien en gelezen.
Met dit boek gaat het hetzelfde...
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor Nicky » wo nov 09, 2005 16:38

De vader is wel een kille, maar ik vind het toch niet op het huis zelf slaan.

Als je ziet dat je kind zich voor je ogen doodschiet dan word je ook wel een beetje vreemd, denk ik
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Justine » wo nov 09, 2005 18:26

Ok? ben ik met je eens, maar dat "kille"kan zich ook wel later manifesteren toch? Ik heb niet kunnen vinden wanneer Jacob in het gezin terecht kwam :oops:

En als jij ziet dat een kind zich dood schiet, kun je je eigen ook afsluiten voor verdere emoties en kil worden.
Want waarom ging Pa Hennesy die jongen dan zo gruwelijk te lijf ???
Justine
De Gouden Nar

Berichtdoor bianca » wo nov 09, 2005 19:20

Ik kan me wel vinden in de titel. Het was niet echt een liefdevol huis. Wat ik ook niet bgrijp is waarom de vader later Jacob mishandeld. Hij heeft hem zelf in huis genomen, als vervanger voor zijn zoon.
bianca
Drager van het Witte Goud

Volgende

Keer terug naar De Ezzulia Leesclub: De Discussie