door Beldaran » di maart 15, 2005 06:53
*Ik heb nog even wat tijd voordat ik vandoor ga...*
SPOILERS AANWEZIG Over de stijl kan ik kort zijn, of het nu om de in de derde persoon geschreven historische deel gaat of om de in de eerste persoon geschreven hedendaagse deel, het las, ondanks dat er nog flink gecorrigeerd moest worden, vlot weg.
Als roman vind ik De Acht best wel boeien, maar als thriller vind ik het een misser. Goed, er zitten een paar aardige thriller sc?nes in, vooral in het historische deel, maar voor een thriller is dat voor mij niet voldoende. Een thriller moet een dusdanig opbouw en spanning hebben, dat je deze, en dat is afhankelijke van de dikte, de laatste 50 tot 75 blz voor de plot niet meer weg kunt leggen. Dat zat er dus niet in. Daarnaast dient een thriller, zelfs al is er gekozen voor een niet realistische gegeven, zoals in dit verhaal, het levenselixer zo geschreven zijn dat je het onrealistische al lezend als ?realistisch? ervaart. Iets wat Dan Brown met zijn Da Vinci Code en Andreas Eschbach met Het Messias Mystery wel lvoor mij wel lukte. De auteur van De Acht schiet voor mij ook hier beslist te kort. Dat de auteur echte personages in haar verhaal heeft gestopt, iets wat niet nieuw is, om het zodoende een glans van realisme te geven is op zich ok?, maar dan moet je dergelijke karakter, in dit geval Robespiere de lezer niet laten opzadelen met een vertelling betreffende zijn ontmoeting met een spook. Iets wat ik in een horror of Dark Fantasy prima had gevonden maar in thriller, weg ermee. En om dan ook nog een bekend fictief karakter als Merlijn als een echt personage te vermelden, ook dat ondergraaft de hele opzet, rond het gebruik van echte personages. Kortom, ik ben er niet kapot van en vind De Acht dan ook geen niet aanbeveling waard.
Ok?, ik ben mij ervan bewust, gelet op sommige uitspraken die ik hier al gelezen heb zoals ?hype? kwaliteit, dat ik met mijn mening wel eens alleen zou kunnen staan? het zij zo.