door Eric » zo jun 21, 2015 12:39
Tien jaar geleden vloog Paul Goeken vanuit Gran Canaria naar Nederland voor zijn jaarlijkse bezoekje aan Nederland. Om met Steven Maat van AW Bruna te praten, zijn ouders te bezoeken en bij te praten met zijn vrienden. Soms kwam Paul een avondje bij mij langs voor enkele uren dikke pret, maar als hij wat minder tijd had spraken wij af op Schiphol. Ik was daar commercieel manager van de toen vijftien boekwinkels en in het restaurant naast het panorama terras aten we dan allebei een bord patat met saté. Tijdens het bezoek van 2005 vertelde hij mij voor het eerst over Suzanne Vermeer.
- "Eric, ik heb een idee en dat ga ik jou eventjes haarfijn vertellen."
- "Is goed, Paul."
- "Moet je wel voor je houden hoor, want niemand mag het nog weten."
- "Is goed, Paul."
- "Ik ga thrillers schrijven onder de naam Suzanne Vermeer en die ga jij dan op Schiphol helemaal suf verkopen."
- "Is goed, Paul."
- "Wij gaan samen een paar titels verzinnen die het in jouw winkeltjes goed doen en dan worden dat bestsellers. De rest van Nederland volgt dan vanzelf."
- "Is goed, Paul."
- "Net zoals de boeken van Esthertje, Simoontje en Saskiaatje."
- "Is goed, Paul."
- "Dat gaat echt lachen worden, man. Paulus als vrouw."
Het gesprek zal ongeveer zoals hierboven zijn gegaan. Paul was super enthousiast en had een perfecte formule gevonden om bestsellers te schrijven. Een jaar later verscheen "All Inclusive" en op Schiphol werden er zelfs tot mijn grote verbazing maar liefst zevenentwintigduizend exemplaren van verkocht. Paul had gelijk gekregen, wij gingen ons echt helemaal suf verkopen.
Vandaag is het vier jaar geleden dat Paul Goeken overleed. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden en ik mis hem nog iedere dag. Ik werk inmiddels niet meer op Schiphol maar in mijn eigen boekwinkel in Almere-Haven. Onlangs verscheen er weer een nieuw boek van Suzanne Vermeer. Dat doet nog altijd een beetje zeer... het feit dat het niet door Paulus is geschreven. Maar ook een gevoel van trots, dat hij het toch maar even heeft bedacht. Een concept dat nu al tien jaar zeer succesvol is en dat ook de komende tien jaar nog ongetwijfeld zal blijven.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten