Paul Goeken

Thrillers, Detectives en Politieromans uit Nederland en Vlaanderen.

Re: Paul Goeken

Berichtdoor André62 » vr okt 04, 2013 21:29

:dronken: :pepsi: :dronken: :kus:
Afbeelding
Mo Anam Cara, Tá grá agam dhuit!
André62
De Alchemist
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Egwene » vr okt 04, 2013 22:52

Ik proost mee! :cheer: :feest: :feest:
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor motormuis » vr okt 04, 2013 23:43

Proost.
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor Eric » zo aug 03, 2014 11:31

Twee boeken die Paul als Suzanne Vermeer schreef zijn vertaald in het Engels.
= Bella Italia
= Cruise

De titels zijn hetzelfde gebleven.
Beheerder van het Ezzulia forum
Leest nu: forumberichten
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » zo aug 03, 2014 22:01

Gaaf,
jammer dat .....
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » zo jun 21, 2015 12:39

Tien jaar geleden vloog Paul Goeken vanuit Gran Canaria naar Nederland voor zijn jaarlijkse bezoekje aan Nederland. Om met Steven Maat van AW Bruna te praten, zijn ouders te bezoeken en bij te praten met zijn vrienden. Soms kwam Paul een avondje bij mij langs voor enkele uren dikke pret, maar als hij wat minder tijd had spraken wij af op Schiphol. Ik was daar commercieel manager van de toen vijftien boekwinkels en in het restaurant naast het panorama terras aten we dan allebei een bord patat met saté. Tijdens het bezoek van 2005 vertelde hij mij voor het eerst over Suzanne Vermeer.

- "Eric, ik heb een idee en dat ga ik jou eventjes haarfijn vertellen."
- "Is goed, Paul."
- "Moet je wel voor je houden hoor, want niemand mag het nog weten."
- "Is goed, Paul."
- "Ik ga thrillers schrijven onder de naam Suzanne Vermeer en die ga jij dan op Schiphol helemaal suf verkopen."
- "Is goed, Paul."
- "Wij gaan samen een paar titels verzinnen die het in jouw winkeltjes goed doen en dan worden dat bestsellers. De rest van Nederland volgt dan vanzelf."
- "Is goed, Paul."
- "Net zoals de boeken van Esthertje, Simoontje en Saskiaatje."
- "Is goed, Paul."
- "Dat gaat echt lachen worden, man. Paulus als vrouw."

Het gesprek zal ongeveer zoals hierboven zijn gegaan. Paul was super enthousiast en had een perfecte formule gevonden om bestsellers te schrijven. Een jaar later verscheen "All Inclusive" en op Schiphol werden er zelfs tot mijn grote verbazing maar liefst zevenentwintigduizend exemplaren van verkocht. Paul had gelijk gekregen, wij gingen ons echt helemaal suf verkopen.

Vandaag is het vier jaar geleden dat Paul Goeken overleed. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden en ik mis hem nog iedere dag. Ik werk inmiddels niet meer op Schiphol maar in mijn eigen boekwinkel in Almere-Haven. Onlangs verscheen er weer een nieuw boek van Suzanne Vermeer. Dat doet nog altijd een beetje zeer... het feit dat het niet door Paulus is geschreven. Maar ook een gevoel van trots, dat hij het toch maar even heeft bedacht. Een concept dat nu al tien jaar zeer succesvol is en dat ook de komende tien jaar nog ongetwijfeld zal blijven.
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor motormuis » zo jun 21, 2015 12:57

Is het al weer vier jaar geleden? Wat gaat de tijd hard.
Ja een succesformule heeft hij wel gevonden.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Groetjes Lidy.
Aan het genieten in Hongarije.
motormuis
Sacajawea

Berichtdoor An'drei » zo jun 21, 2015 13:30

Een goede vriend verliezen laat altijd een leegte in je achter. Sterkte vandaag Eric. Zulke dagen zijn het moeilijkst.
An'drei
Nachtzwaluw
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Nicky » zo jun 21, 2015 19:30

ja Eric, ik kan het nooit vergeten.
Die Paul.......
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » zo jun 21, 2015 21:05

Nee, precies op je verjaardag. Dat is dubbel raar !
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Eric » do jun 22, 2017 08:45

:paul: :paul: :paul:
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » do jun 22, 2017 12:58

Die Paultje toch
Nicky
De Onnavolgbare

Berichtdoor Eric » zo jun 28, 2020 11:22

Vorig week geschreven voor Het Boekblad, een vakblad voor boekhandels en uitgeverijen.

GOEKEN

Maart 2011. FC Den Haag-Ajax. Een spannende wedstrijd waarbij het vlak voor tijd 2-2 stond. Ajax leek twee punten te gaan verspelen op weg naar de landstitel. Drie minuten voor tijd werd het nog erger toen Timothy Derijck de 3-2 achter keeper Jeroen Verhoeven wist te krijgen. Nog dezelfde avond kreeg ik een berichtje uit Gran Canaria. Van Feijenoord-fan Paul Goeken. Hij had door een technische storing de wedstrijd niet kunnen zien. Of ik hem de beelden wilde toesturen. Als het bestand te groot werd: de laatste drie minuten waren meer dan voldoende….

Ik leerde Paul Goeken ergens in 2003 kennen toen ik zijn boek Camouflage had gelezen en hem vergeleek met de Amerikaanse grootheid Clive Cussler. Hij was blij met de recensie al vond hij het gekscherend voor Cussler misschien een beetje te veel eer. Niet veel later ging de uitgeverij waar Goeken voor schreef failliet en leek er een vroeg einde te komen aan zijn carrière als thrillerauteur. Het was echter typerend voor Paul dat A.W. Bruna rond die tijd besloot om eindelijk weer aan de slag te gaan met Nederlandse auteurs. En wie werd de eerste die een contract kreeg?

Hij begon aan een nieuwe serie boeken en ondertussen hielden Paul en ik veelvuldig contact. Eén of twee keer per jaar kwam hij vanuit zijn zonnige eiland naar Nederland en steevast stond hij dan plotseling bij Astrid en mij voor de deur. Gedenkwaardige avonden die voor ons alle drie steevast eindigde met buikpijn van het lachen. Paul had altijd prachtige verhalen en kwam veelvuldig in de meest doldwaze situaties terecht. Als voormalig duikinstructeur ging hij nog veel naar beurzen en juist hij kwam dan oog in oog te staan met duikliefhebber Pieter van Vollenhoven. Binnen een paar minuten stonden ze als ouwe vrienden op de foto en sindsdien staat ergens in een Nederlands paleis een gesigneerd exemplaar van zijn boek De Oversteek.

Als Paul niet zoveel tijd had na een bezoek aan Nederland dan spraken wij af in een restaurant op Schiphol. Kipsaté met patat. Vaste prik. We spraken dan over onze kinderen en uiteraard over ons werk. Ik vertelde op een avond dat het jammer was dat er niet meer Nederlandse auteurs waren die goedverkopende thrillers schreven. Je had in die tijd voornamelijk Saskia Noort, Esther Verhoef en Simone van der Vlugt, maar die schreven niet ieder jaar een nieuw boek. Paul had grote bewondering voor deze dames en kwam met een idee. “Wat nou als ik onder een vrouwennaam bestsellers ga schrijven?”

Natuurlijk, Paul….

Zoiets zal mijn reactie zijn geweest. Hij was echter bloedserieus en voor je het wist waren we auteursnamen en boektitels aan het verzinnen. Bespraken wij hoe de omslagen eruit moesten gaan zien. Paul vertrok weer naar Gran Canaria en een jaar later lag “All Inclusive” in de winkel. De geboorte van Suzanne Vermeer. Speciaal geschreven voor de reizigers op Schiphol en volgens Paul zou het een gigantisch succes worden. Ik kocht het voor de winkels op Schiphol voorzichtig in. In een mum van tijd waren ze echter verkocht en uiteindelijk vlogen er dertigduizend exemplaren over de toonbank.

De volgende boeken kregen ook allemaal Schiphol titels maar begonnen ook buiten de luchthaven goed te verkopen. Paul werd een bestsellerauteur en kon zijn lol niet op. Al die slechte kritieken die hij kreeg vanuit de literaire wereld terwijl de boeken zelf niet aan te slepen waren. Hij genoot met volle teugen en zijn volgende doel werd om de nummer één van Nederland te gaan worden. Dat bereikte hij uiteindelijk een week of twee na zijn overlijden. Begin 2011 vertelde hij dat hij kanker had maar dat niemand zich zorgen moest maken. Hij zou het winnen en minimaal tachtig jaar worden. Helaas was het hem niet gegeven. Half juni raakte hij in coma en binnen een week was Paul overleden.

Het is nog steeds niet te bevatten. Paul Goeken. Ik mis hem verschrikkelijk en probeer op alle mogelijke manieren zijn herinnering levend te houden. De boeken van Suzanne Vermeer verschijnen nog steeds, inmiddels twee keer per jaar. Altijd bestsellers. De erfenis van Paul Goeken. Wat jammer dat hij er maar zo kort van heeft kunnen genieten.

Paul Goeken: 4 oktober 1962 – 21 juni 2011
Eric
Heer van Chaos

Berichtdoor Nicky » zo jun 28, 2020 14:34

een pracht herinnering
Nicky
De Onnavolgbare

Vorige

Keer terug naar Nederlandstalige Thrillers