Leuke boeken over autisme (niet informatief)

Alle ruimte om met elkaar te discussiëren over non-fictie boeken.

Re: Leuke boeken over autisme (niet informatief)

Berichtdoor Jolijt » di okt 25, 2011 15:25

Het wordt zeker een mooi overzicht! Ik heb binnenkort waarschijnlijk nog meer... ik ben aan het zoeken voor een collega.

Snow Cake kende ik nog niet; ik zit nu 'Adam' te kijken (weet niet of die in de lijst stond)

http://www.film1.nl/films/31962-Adam.html

Ga op zoek naar Snow Cake
Afbeelding
Jolijt
De Dichter
{ PROGRESS_TO_NEXT_RANK }

Berichtdoor Jolijt » zo okt 30, 2011 08:46

Waarschijnlijk niet echt een 'kenniskraker' maar als Jodi Picoult op het lijstje staat is deze waarschijnlijk ook het vermelden waard:

Antoinette van Heugten - Vechten voor Max

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Al was het maar om te zien waar Nederland de beeldvorming over autisme vandaan (kan) haalt (halen).
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor SpacecowgirlHeidi » zo jan 22, 2012 18:35

Harten Sara van Thomas Olde Heuvelt gaat over een meisje met Asperger. Het is een heel leuk magisch-realistisch boek en absoluut niet informatief bedoeld, het geeft een leuk inkijkje in de kronkels die Sara in haar hoofd heeft. Ik heb er van genoten!
Fandom is a way of life: http://www.imagicon.nlAfbeelding
SpacecowgirlHeidi
De Hobbit

Berichtdoor Jolijt » ma apr 09, 2012 14:29

Ik vond weer een boek (heb het nog niet gelezen):

Georgina Derbyshire - Mijn hoofd heeft het nogal druk vandaag

Bol:
"Je zult het maar meemaken dat je zoon maandenlang denkt dat hij een hond is en de kinderen van het dagverblijf de stuipen op het lijf jaagt met zijn gegrom. Of dat hij zijn hele gezin verplicht om op straat in een nette rij achter elkaar te stappen, of onschuldige omstaanders in de supermarkt in een berg aardbeien katapulteert. In Mijn hoofd heeft het nogal druk vandaag neemt Georgina Derbyshire de lezer mee op een wonderlijke reis in de leefwereld van haar zoontje Bobby. Ze beschrijft op hilarische en hartverwarmende wijze hoe de wereld best verwarrend kan zijn, zeker als je een tienjarig autistisch jongetje bent met een fascinatie voor stenen, meetlinten en treinen. Een must voor iedereen die geconfronteerd wordt met autisme, en op zoek is naar steun, herkenning én humor. Want zoals Georgina Derbyshire het zelf verwoordt: 'Lachen is toegestaan!'"
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor greta » ma apr 09, 2012 14:52

Ik heb laatst gelezen:
Jakob is van mij - Simon Beckett

Was voor mij herkenbaar, een heel ander boek dan ik van Simon Becket gewend was.
Leest nu: Jacob is van mij - Simon Becket; luitstert nu: De naam van de vader - Nelleke Noordervliet
greta
De Bliksemdief

Berichtdoor Jolijt » ma apr 09, 2012 18:21

greta schreef:Ik heb laatst gelezen:

Was voor mij herkenbaar, een heel ander boek dan ik van Simon Becket gewend was.

Greta, speelt autisme in dit verhaal een rol? Ik haal dat niet uit de flaptekst of de reviews..
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Egwene » ma apr 09, 2012 19:36

Jolijt schreef:

Greta, speelt autisme in dit verhaal een rol? Ik haal dat niet uit de flaptekst of de reviews..

Ik ook niet! Maar dat maakt het natuurlijk niet minder interessant.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Jolijt » ma apr 09, 2012 20:56

Egwene schreef:
Jolijt schreef:

Staat de post niet in het verkeerde topic??
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Egwene » di apr 10, 2012 19:44

Ik heb geen idee! Dat moeten we Greta vragen.
Egwene leest van alles!

Fantasy Leesclub: en niet alleen over fantasy, maar ook andere genres komen aan bod.
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

Berichtdoor Sensi » zo mei 20, 2012 23:38

Een vriendin van mij heeft een zoon met het Aperger syndroom - een lichtere vorm van autisme.
De zoon heeft het ook gelezen en liet zijn mama weten: als je dit leest ga je mij eindelijk begrijpen.

Luke Jackson

Mafkezen en het Asperger-syndroom
een handleiding voor de puberteit

Afbeelding

Ben je ooit voor mafkees uitgemaakt? Heb je je ooit een mafkees gevoeld? Luke Jackson is 13 jaar en heeft het Asperger-syndroom -- een milde vorm van autisme. Op humoristische wijze beschrijft hij welke uitdagingen het leven biedt aan de vele jongeren met het Asperger-syndroom. Hij vertelt over obsessies, zintuigen, diëten, slaapproblemen en morele dilemma's; over communicatie, school en vriendschap en over gepest worden en verliefd zijn.

De tienerjaren zijn een mijnenveld van emoties. Als een tiener ook nog het Asperger-syndroom heeft, is het resultaat vaak explosief. Mafkezen en het Asperger-syndroom is een nuttig boek voor Asperger-jongeren -- die zich zullen identificeren met Luke -- en voor hun ouders, leraren en therapeuten -- die beter zullen begrijpen wat er in kinderen met het Asperger-syndroom omgaat.
Sensi
De Hobbit

Berichtdoor Lejah » zo mei 20, 2012 23:55

Het lijkt mij op zich een leuk boekje, Mafkezen en het Aspergersyndroom.
Maar ik frons wel mijn wenkbrauwen als ik lees dat Asperger een "milde vorm" van autisme wordt genoemd. Mijn jongste heeft Asperger en heeft bepaald geen milde vorm. In de zwaarte-schaal van autisme heb je van licht naar zwaar: PDDNos-Asperger-klassiek autisme (met elk zijn eigen varianten en zwaartes natuurlijk). Dit ligt een beetje gevoelig, dus misschien moet ik dit boekje maar even overslaan.
Lejah
De Historicus

Berichtdoor Jolijt » ma mei 21, 2012 07:15

Asperger is helemaal geen milde vorm..net als alle andere vormen komt asperger in gradaties voor.
Wat een blunder om dat op je boek te zetten... Da's zeker geen aanbeveling.

Overigens staat deze blunder niet op de Engelstalige cover...en hij heeft bij B&N goede recensies.
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

Berichtdoor Sensi » ma mei 21, 2012 14:28

Ivm dat boekje over asperger
Misschien omdat dit in 2003 geschreven is dat er bij staat dat het een milde vorm is van autisme??
Daarnaast is het wel zo dat mijn vriendin bij haar zoon die nu 18 jaar is over ongeveer 12 a 13 jaar geleden te horen kreeg dat asperger een milde vorm van autisme is en zo wordt het bij ons in Belgie nog altijd beschouwd als milde vorm dus. Maar ja het zal zijn zoals met autisme daar zijn ook gradaties in hé dus zal dat net zo wel zijn bij asperger. Ik weet er ook niet alles van, maar het boekje is zeker een aanrader en naar ik mij herinner denk ik niet dat het op de flap stond van milde vorm al weet ik dat niet meer zeker. De tekst die ik er hier bij schreef komt gewoon van de website van de bib.

PS: ik heb het eens opgezocht en ook in Nederland beschouwt men het als een milde vorm van autisme althans bij dat boekje
http://www.nieuwezijds.nl/Boek/97890571 ... -syndroom/
MAAR misschien is het echt omdat het in 2003 geschreven is...
Toch doet het niets af aan de goedheid van het boekje.
Sensi
De Hobbit

Berichtdoor greta » di mei 22, 2012 09:56

Jolijt schreef:
Egwene schreef:
Jolijt schreef:

Staat de post niet in het verkeerde topic??

Sorry voor mijn late reactie, ja autisme speelt heel duidelijk een rol in dit boek. Het gaat om de strijd om een autistische zoon.
Leest nu: Jacob is van mij - Simon Becket; luitstert nu: De naam van de vader - Nelleke Noordervliet
greta
De Bliksemdief

Berichtdoor Jolijt » di mei 22, 2012 12:07

Sensi, de flaptekst van het boek is gewoon heel onnozel en pertinent onwaar. Mensen met asperger functioneren vaak alleen om een hoger intellectueel nivo, maar dat wil niet zeggen dat hun problemen (en die van hun omgeving) daardoor milder/minder zijn.

Ik heb geen kind met een vorm van autisme en ik kan me er al over opwinden dus ik kan me indenken dat ouders van deze kinderen echt razend worden om deze 'het valt wel mee' omschrijving.

Op de engelstalige flaptekst staat het ook helemaal niet!!! Dus het is lekker verzonnen door de vertaler.

De reviews op de Engeltalige site zijn goed voor dit boek, dus ik geloof best dat het boek wel okay is.
De omschrijving komt echter op me over alsof je Chemo omschrijft als een medicijntje...
Afbeelding
Jolijt
De Dichter

VorigeVolgende

Keer terug naar Non-Fictie