| Auteur |
Bericht |
Marcella
Kleine Bij

|
Geplaatst:
Zo Jan 03, 2010 20:38 |
  |
Leuk om je leesavontuur te volgen, Caro! Ik weet alleen niet of ik die drie namen goed uit elkaar kan houden. Volgens mij heb je daar zelf ook een beetje last van.
| C@rolien schreef: |
Het schrift van Johanna is nagenoeg leeg.
Het schift van Johanna is behoorlijk gevuld. |
Ik denk niet dat het een boek voor mij is. Ik hou niet zo van familiegeschiedenissen. Maar als het mooi geschreven is, is het misschien wel de moeite waard voor slapeloze nachten of op reis. Ik volg je op de voet!  |
_________________ Leest:
IJsprinses - Camilla Läckberg.
Op de tractor naar de Zuidpool - Manon Ossevoort. |
|
  |
 |
Snowdrop
De Illusionist

|
Geplaatst:
Zo Jan 03, 2010 21:00 |
  |
Ik vind de namen ook erg lastig uit elkaar te houden, daarentegen lijkt het me wel een interessant boek.  |
_________________ De Chinees - Henning Mankell |
|
  |
 |
C@rolien
Het Laatste Jurylid

|
Geplaatst:
Zo Jan 03, 2010 21:02 |
  |
Jullie hebben helemaal gelijk. De tweede Johanna moest Hanna zijn.
Pff, het lijkt ook allemaal zo op elkaar. Gelukkig heb ik er tijdens het lezen niet zo'n last van.  |
_________________ Ik lees:
 |
|
  |
 |
C@rolien
Het Laatste Jurylid

|
Geplaatst:
Do Jan 07, 2010 00:26 |
  |
Vandaag heb ik weer heerlijk kunnen lezen. Gisteren heb ik nauwelijks een letter gelezen, omdat ik het veel te druk had met een nieuw "speeltje", Dizzie.
Eenmaal op de bank met het boek op schoot, zat ik zo weer helemaal in het verhaal. Ik vind het toch wel een bijzonder boek. Nu ik stukken heb gelezen van alledrie de vrouwen, kan ik vaststellen dat de verhalen elkaar mooi overlappen. Bepaalde gebeurtenissen zie je zowel bij Anna, Hanna als Johanna terug komen, alleen vanuit een hele andere beleving. Ik denk dat ik juist dat het leukste vind aan dit boek.
Ik heb zojuist het deel van Johanna uitgelezen. Wat me al gelijk opviel tijdens het lezen van de eerste bladzijde van dit stuk, is dat het vanuit het ik-perspectief geschreven is. Dat is best opmerkelijk, want de delen van Anna en Hanna zijn geschreven vanuit het vertellers-perspectief. Waarschijnlijk zal me tijdens het lezen van het laatste deel van Anna wel duidelijk worden waarom de auteur hiervoor heeft gekozen.
Blz. 205 - 316 / Johanna, geboren 1902, gestorven 1987
Van de drie vrouwen, wordt de beleving van Johanna, haar gevoelens, het meest duidelijk weergegeven. Dat vind ik tenminste. Waarschijnlijk juist omdat Johanna de ik-figuur is. Het lijkt me ook dat Johanna het meest worstelt met haar verhouding ten opzichte van anderen, met name haar moeder en dochter. In dit deel lees je op zich niet heel veel nieuws. Alleen wordt alles dat je al eerder hebt gelezen verder uitgediept. Ze komt als personage echt tot leven.
| Citaat: |
De band met haar vader was heel sterk. Na zijn overlijden had Johanna een moeizame relatie met haar moeder. Ze verafschuwde haar. Maar opgroeiende tot een volwassen vrouw veranderde dit. Ze zag haar moeder met andere ogen, kreeg meer begrip. Johanna had (zoals ik haar zag) iets eigenzinnigs, maar wilde wel graag goed doen, voor iedereen om haar heen.
Haar relatie met haar man Arne verloopt ook niet altijd even vlekkenloos. In moeilijke tijden was hij als een rots in de branding, maar hij kon doorgaans zijn temperament moeizaam in bedwang houden.
Een heel groot verdriet in het leven van Johanna, waren haar zwangerschappen, die behalve bij dochter Anna, allemaal uitliepen op een miskraam. |
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat Johanna het proces van haar dementie (geen spoiler, staat ook in flaptekst) tot in een vrij ver gevorderd stadium vertelt. Je zou denken dat ze in dat stadium toch niet meer in staat zou zijn geweest zelf een verhaal te vertellen of schrijven. Ben heel benieuwd of het laatste deel duidelijkheid gaat brengen. |
 |
|
  |
 |
marianneke
De Witte Tijger

|
Geplaatst:
Do Jan 07, 2010 12:23 |
  |
Wat leuk om je leeservaring te lezen Carolien, dit boek staat bij mij ook nog op mijn nog te lezen lijst. Heb al verschillende boeken van deze schrijfster gelezen en steeds weet ze me weer te boeien tot het eind en blijft het heel erg moeilijk om haar boeken weg te leggen.
Door jouw leeservaring krijg ik in ieder geval zin om dit boek nog wat plaatsjes naar boven te schuiven. Heb wel weer eens zin in iets anders dan fantasy. |
_________________ Leest
Koude lente - Lieneke Dijkzeul
Luistert naar:
Het oog van de wereld - Robert Jordan |
|
   |
 |
Els B.
Het Laatste Jurylid

|
Geplaatst:
Do Jan 07, 2010 13:25 |
  |
Leuke stukken, Caro! Ik sla de spoilers nog maar even over omdat het boek nog in mijn kast staat. Ik moet zeggen dat het boek aantrekkelijker wordt door jouw enthousiasme, ik had er eerlijk gezegd eerder een hard hoofd in of ik het wel een leuk boek zou vinden. Misschien toch maar eens proberen ! |
_________________ Leest nu: Twist of fate - Jayne Ann Krentz(ebook), The Help - Kathryn Stockett, Het zielenvuur (magisters 1) - CS Friedman (multilees project) |
|
  |
 |
C@rolien
Het Laatste Jurylid

|
Geplaatst:
Za Jan 09, 2010 00:15 |
  |
Vanavond heb ik de laatste bladzijden uit mijn boek gelezen.
Blz. 319 - 351 / Anna, epiloog
Eigenlijk is dit een stuk waarin Anna zichzelf (terug) vindt, nadat zij mensen die ze lief had heeft verloren. Ze rond iets af en gaat verder.
| Citaat: |
| Vrij kort na elkaar overlijden beide ouders van Anna. Na de uitvaart van Johanna verblijft ze nog een tijdje in haar ouderlijk huis en rondt daar het manuscript af. Het huis wordt verkocht en Anna gaat naar huis. |
Datgene waar ik vraagtekens bij had is me niet echt duidelijk geworden. Tussen de regels door lees ik dat Johanna's verhaal door haar zelf geschreven of verteld is, maar niet hoe Anna eraan is gekomen (of ik moet er compleet overheen hebben gelezen maar dat denk ik niet).
Ik blijf erbij dat Anna, Hanna en Johanna een heel mooi boek is. Het is geen spannend of spectaculair verhaal, maar de auteur schrijft zo mooi over de levens van de drie vrouwen.
Eigenlijk leken zij veel meer op elkaar dan de eerste indruk die je hiervan krijgt. Het waren/zijn alledrie sterke, daadkrachtige vrouwen. Vooral de tijd waarin zij geboren zijn en leefden, maakt dat ze anders in het leven stonden.
Je zou uit dit boek ook een boodschap kunnenn halen. Deze moeders en dochters konden nooit helemaal open zijn naar elkaar. Ze hadden alledrie een gereserveerdheid. Niet alles werd uitgesproken. Tijdens het lezen van dit laatste stuk, kreeg ik plaatsvervangend spijt. Het is zo belangrijk om open te zijn naar de mensen die je dierbaar zijn en ze dichtbij te laten komen. Voor je het weet heb je niet meer de kans om dat te zeggen, wat je nooit hebt durven/willen uitspreken. Ik ben heel blij dat de herkenning die ik had in het begin, beperkt is gebleven.
Dan rond ik bij deze mijn leeservaring af. Ik vond het erg leuk om deze met jullie te delen. Nu nog mijn waardering voor dit boek. Anna, Hanna en Johanna krijgt van mij . |
 |
|
  |
 |
Andalusier
De Historicus

|
Geplaatst:
Za Jan 09, 2010 23:27 |
  |
Ik vond het erg leuk om je leeservaring te volgen, Carolien! |
_________________ Calamiteitenleer voor gevorderden * Marisha Pessl |
|
  |
 |
Egwene
Vrouwe van het Keizerrijk

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 01:26 |
  |
Leuk om te volgen, C@ro.
Vooral die boodschap die je eruit haalt, is erg mooi. De spoilers heb ik ook bijna allemaal overgeslagen. Want ik denk dat ik dit boek eens bij mijn zus ga lenen. |
   |
 |
Fedor
De Magische Koningin

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 12:39 |
  |
Leuk om je leeservaring te lezen, Carolien. Het boek moet bij mij nog ergens op de plank staan. |
 |
Steefjuh
De Illusionist

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 12:47 |
  |
Ik ben het helemaal eens met Carolien. Mijn leeservaring was ongeveer hetzelfde  |
_________________ Duisternis kan geen duisternis laten verdwijnen, dat kan alleen het licht.
Haat kan geen haat verdrijven, dat kan alleen de liefde. |
|
  |
 |
greta
De Laatste Leerling

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 12:51 |
  |
Leuk om je leeservaring te lezen. Het boek moet bij mij ook maar eens uit. |
_________________ Leest nu: Gerechtigheid - Stieg Larsson; luistert nu: Tinseltown - Judith Visser |
|
  |
 |
C@rolien
Het Laatste Jurylid

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 14:02 |
  |
Erg leuk, dat mede door mijn leeservaring, bepaalde mensen aanzet om het boek ook te gaan lezen!  |
 |
|
  |
 |
Marcella
Kleine Bij

|
Geplaatst:
Zo Jan 10, 2010 21:50 |
  |
Ik vond het leuk je te volgen, C@ro!