Ezzulia Forumindex  
     •   FAQ  •   Zoeken  •  Gebruikerslijst  •  Gebruikersgroepen   •  Registreren  •  Profiel  •  Log in om je privéberichten te bekijken  •  Inloggen
 Bezoek nu ook de website van Ezzulia   •  Bezoek nu ook de website van Ezzulia  
 Rena Potok: Zwaluwtuin - De Discussie Volgende onderwerp
Vorige onderwerp
Nieuw onderwerp plaatsenReageren
Poll :: Wat is jouw mening over het debuut van Rena Potok?

5 sterren: Absolute Top
0%
 0%  [ 0 ]
4 sterren: Heel goed
44%
 44%  [ 4 ]
3 sterren: Goed
55%
 55%  [ 5 ]
2 sterren: Redelijk
0%
 0%  [ 0 ]
1 ster: Laat maar zitten
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 9

Auteur Bericht
Marcella
Kleine Bij
Kleine Bij

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 12:00 Reageren met citaatTerug naar boven

Ik heb het boek vannacht uitgelezen. Ik zal vanmiddag mijn bevindingen hier neerzetten. Cool

Profiel bekijkenStuur privébericht
Marcella
Kleine Bij
Kleine Bij

BerichtGeplaatst: Di Jun 09, 2009 15:37 Reageren met citaatTerug naar boven

Leesbaarheid: 4 sterren
Het boek las vlot, vanaf het begin werd je het verhaal ingetrokken. De hoofdstukken waren niet zo lang, dat las prettig.
Schrijfstijl: 4 sterren
De schrijfstijl sprak me aan. Het verhaal is heel vloeiend geschreven.
Spanning: 1 ster
In een roman verwacht je natuurlijk niet de spanning die een thriller heeft, maar ik had bij dit boek ook niet dat ik door wilde lezen omdat ik zo benieuwd was naar wat er komen ging.
Geloofwaardigheid: 3 sterren
De gebeurtenissen, gedachten en gevoelens van de personages kwamen geloofwaardig op mij over.
Diepgang: 3 sterren
De karakters werden voldoende uitgediept.
Originaliteit: 2 sterren
Ik vond het verhaal niet heel origineel. In wel meer boeken komen de levens van verschillende generaties bij elkaar en worden verleden en heden met elkaar verweven.
Aansprekende hoofdpersonen: 3 sterren
Doordat de karakters goed uitgediept werden, kon je meeleven met de hoofdpersonen van het verhaal.
Onderliggende thema: 3 sterren
Grote thema's werden aangeroerd (Jodenvervolging, WO II, terrorisme-dreiging), maar op een niet al te aanwezige manier. De personages en hun levens bleven de boventoon voeren.
Plot: 2 sterren
Het boek werkte niet echt naar een eind toe. Sommige dingen vielen beter op hun plek (dat Hanna het aantekenboekje van Gert vond, bijvoorbeeld), andere dingen niet (er werd niet meer op zoek gegaan naar Larry).
Cover: 3 sterren
De cover sprak me aan en past goed bij het verhaal, omdat de tuin een belangrijke plaats in neemt.
Totaal: 3 sterren
Ik vond het een mooi verhaal. Goed geschreven en met genoeg diepgang.

Als je 1 van de karakters een vraag mocht stellen, welke zou dat zijn?
Aan Hanna. Is er iets waar je spijt van hebt, dat je achteraf gezien anders had willen doen?

Wat vind je van de rol van Olivia in het boek?
Olivia is de verbindende factor tussen Hanna en Gert. Ik vind haar rol erg mooi. Ze is niet erg aanwezig, maar wel erg belangrijk, vooral tussen de regels door.

Stel dat jij Gert was, zou je ook zo woedend reageren als Paul je verhaal aan je dochter stuurde?
Ik zou wel boos zijn, op Paul, niet op Hanna, maar ik zou niet woedend worden. Ik zou Paul hebben willen spreken om hem te vragen waarom hij het manuscript niet vernietigd had en waarom hij het nu aan Hanna had gestuurd. Door er over te praten komt er openheid. Maar dat is nu net iets dat Hanna niet kan.

Zou je het accepteren als je dochter, zwanger, besloot om naar een kibboets te gaan? wat zou je doen?
Ik heb geen idee. Ik heb geen kinderen en ik kan me daar eigenlijk niet goed in verplaatsen. Ik denk dat ik een goed gesprek met haar zou hebben om er achter te komen wat ze daar denkt te zoeken en wat ze met haar leven wil. Ik zou haar steunen in haar beslissing, maar ik zou haar niet 'zomaar' laten gaan.

Vinden julllie het ook zo gek dat Hannah eigenlijk geen afscheid nam van Walter?
Nee, ik vind dat niet gek. Hanna kan niet goed afscheid nemen en dus doet ze dat ook maar niet.

Welk stukje vond je het mooiste/leukste om te lezen in het boek?
De passage dat Hanna en Olivia bij elkaar zijn in het Zomerhuis en ze er achter komen dat Olivia's liefde voor Hanna van een andere orde is dan Hanna's liefde voor Olivia.

Welk stukje vond je minder mooi/leuk in het boek?
Er is geen stuk in het boek dat ik minder leuk vond, maar sommige dingen mochten wel wat sneller gaan voor mij.

Welk personage zou jij willen zijn, als je er één zou moeten kiezen? Waarom heb je die gekozen?
Ik zou Clara willen zijn. Die is nog jong en onbevangen en heeft nog geen zorgen en problemen.

Profiel bekijkenStuur privébericht
Cynatica
De Opvolger
De Opvolger

BerichtGeplaatst: Di Jun 30, 2009 13:26 Reageren met citaatTerug naar boven

Leesbaarheid: 4 sterren
Ik vond het boek lekker lezen. Het trok me niet zo dat ik het niet neer kon leggen, maar heb wel regelmatig de aandrang gelezen om verder te gaan lezen

Schrijfstijl: 3 sterren
Ik vond het prettig geschreven

Spanning: 2 sterren
Echt heel spannend is het niet, maar dat is ook niet erg. Je wilt wel weten wat er verder gaat gebeuren.

Geloofwaardigheid: 4 sterren
Ik vind het een geloofwaardig verhaal.

Diepgang: 3 sterren
Heel diep gaat het niet, soms zou je wat meer willen weten over bepaalde personen.

Originaliteit: 4 sterren
Ik vind het mooi dat de 'tuin' een erg centrale rol speelt. Het verbindend element tussen de verschillende generaties.

Aansprekende hoofdpersonen: 3 sterren
Ik vond het aansprekende hoofdpersonen. Alleen Claude vond ik vervelend, maar dat is waarschijnlijk ook de intentie van de schrijfster.

Onderliggende thema: 3 sterren
Is in orde. Het is niet overheersend maar speelt wel een rol in het boek.

Plot: 4 sterren
Tja, wat moet ik daar over zeggen. Ik had verwacht dat ze dood zou gaan, maar volgens mij was dat toch niet het geval. Maar kreeg wel de indruk dat het allemaal goed zou komen.

Cover: 4 sterren
Ik vind het echt een prachtige cover. Mooie foto, prachtige tuin. Geeft je wel de impuls het boek op te pakken en te gaan lezen.
Totaal: 3 sterren1/2
Ik heb het met plezier gelezen, heb er wel wat lang over gedaan maar dat ligt niet alleen aan het boek. Mooi geschreven met voldoende diepgang.

Vragen:
Als je 1 van de karakters een vraag mocht stellen, welke zou dat zijn?
Olivia, hoe ze ermee omging toen ze ontdekte dat de liefde voor Hanna anders was als ze had verwacht.

Wat vind je van de rol van Olivia in het boek?
Mooi, overkoepelend en verbindend. De verbindende factor.

Stel dat jij Gert was, zou je ook zo woedend reageren als Paul je verhaal aan je dochter stuurde?
Ik zou woedend op Paul worden, Hanna zou het misschien niet mogen lezen, maar als Paul zich aan de afspraak gehouden had was er niets aan de hand geweest. Aan de andere kant zou ik misschien blij zijn dat mijn verhaal nog bestond, het is toch mooi geschreven.

Zou je het accepteren als je dochter, zwanger, besloot om naar een kibboets te gaan? wat zou je doen?
Als dat haar wens is, zou ik dat zeker ondersteunen. Zal er wel moeite mee hebben, en haar vragen of het écht is wat ze wil. Maar kleine meisjes worden ook groot en hebben het recht om hun eigen keuzes te maken.

Vinden julllie het ook zo gek dat Hannah eigenlijk geen afscheid nam van Walter?
Ze mist hem nog steeds, dus denk dat ze uiteindelijk wel weer contact zal zoeken. Maar soms gaat het zo, kan me voorstellen dat ze het afscheid nemen moeilijker vind dan het weggaan.

Welk stukje vond je het mooiste/leukste om te lezen in het boek?
Over hoe ze zo impulsief in de tuin aan het werk gaan

Welk stukje vond je minder mooi/leuk in het boek?
De minder leuke stukjes pasten bij het verhaal en het zou niet goed zijn deze weg te laten.

Welk personage zou jij willen zijn, als je er één zou moeten kiezen? Waarom heb je die gekozen?
Hanna. Kon me wel vinden in haar beweegredenen. Maar ben natuurlijk het liefste mezelf Wink

Nieuw onderwerp plaatsenReageren

Ga naar:   

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp